• Anonym (JDB)

4 år efter otroheten

För fyra år sen var jag otrogen. Blev ?kär? (trodde jag) i en kollega och det slutade med att vi låg med varandra två gånger. Sen förstod jag vad jag höll på med och valde min fru som i samma veva blev gravid. Efter ett tag skrev kollegan att hon var gravid och min fru såg det. Värsta året i mitt liv och självklart för min fru också. Kan inte förstå hur jag kunde göra så mot sen jag älskar mest av allt. Vi fick barnet och höll ihop och på ett sätt känns vårt förhållande starkare än nånsin. Samtidigt såhär 4 år senare så finns det ju kvar. Det blir inte som det var innan. Finns de nåt jag kan göra? 

• Svar på tråden 4 år efter otroheten
  • Anonym (JDB)
    Silverjenny skrev 2022-10-08 00:14:10 följande:

Vad hände med det andra barnet?

togs bort efter mycket om och men 

• Anonym (Camilla)

Bearbeta, reflektera, acceptera och släppa. Ni har gått vidare. Det är ditt feltänk som gör att du går tillbaka hela tiden. Du väljer att gå dit. Du är inte färdig med det efter all den här tiden. Du måste faktiskt välja att vara över det. Klarar du inte det själv så behöver du professionell input. Unna dig det. 

• Silverjenny

Är det något som fortfarande ligger kvar och skaver mellan dig och din fru, är det du eller hon, eller båda två som inte kan släppa det?

Som Camilla skrev, ni måste bestämma er för att släppa det och gå vidare. Nu har ni bestämt er för att stanna hos varandra och det har gått lång tid sedan det hände så nu har ni ältat färdigt. Allt är redan sagt och tänkt och ni blir inte klokare för att ni säger och tänker samma sak för hundrafemtielfte gången. Bestäm er helt enkelt för att aldrig nämna eller tänka på det igen. Om ni behöver, ta ett sista samtal där ni fritt får säga vad ni vill sedan är ämnet tabu. Om ni inte går till en professionell och pratar om det där, om ni behöver. Men det är förbjudet att ta upp det när ni grälar (det får inte vara ett slagträ mellan er, men du som gjorde det här...)

Det går inte att backa tiden och få det ogjort. Fokusera på det positiva som kom ut av det istället. Ni är fortfarande tillsammans, ni har tagit er igenom en av livets svåra motgångar och ert förhållande har blivit starkare, ni är än mer säkra på er kärlek och har lärt er mycket. Ni har ert barn och en framtid tillsammans.

• Danne59

Öppenhet, ärlig. Ha en veckodag avsatt till att prata om hur ni mår.
    Kommer altid att i minnet 

Haven?t been living in Sweden for long, so excuse my Swedish. Am trying the best I can.
  • Anonym (A)
    Danne59 skrev 2022-10-08 11:48:45 följande:
    Öppenhet, ärlig. Ha en veckodag avsatt till att prata om hur ni mår.
    Kommer altid att i minnet 
    Håller med
  • Anonym (sådär)
    Anonym (JDB) skrev 2022-10-08 00:13:01 följande:
    4 år efter otroheten

För fyra år sen var jag otrogen. Blev ?kär? (trodde jag) i en kollega och det slutade med att vi låg med varandra två gånger. Sen förstod jag vad jag höll på med och valde min fru som i samma veva blev gravid. Efter ett tag skrev kollegan att hon var gravid och min fru såg det. Värsta året i mitt liv och självklart för min fru också. Kan inte förstå hur jag kunde göra så mot sen jag älskar mest av allt. Vi fick barnet och höll ihop och på ett sätt känns vårt förhållande starkare än nånsin. Samtidigt såhär 4 år senare så finns det ju kvar. Det blir inte som det var innan. Finns de nåt jag kan göra? 

Nej det finns inte ett skit du kan göra för tyvärr valde ju du den fega vägen och undanhåll allt för frun vilket såklart gjorde saker 1000 ggr värre för din fru valde ju att få barn med dig på falska premisser och nu är det ju försent att ångra sig så det är ju klart att sveket blev 1000 ggr större. Hur hade du känt dig om du hade lurats till att få barn med någon du hade valt bort om du hade vetat sanningen om personen?

Det här handlar inte bara om vad du gjorde för 4 år sen, det handlar mer om att din fru levt i en lögn i 4 år och ALLT ni gjort under den tiden är något som bara hände för att du undanhöll sanningen för henne.... det är detta som människor som varit otrogna tyvärr sällan fattar. Tiden man luras att slösa bort på fel partner räknas oxå in, och blev man lurad att skaffa barn på falska premisser så är ju det såklart ett svek av gigantiska mått.
  • Ordinär Man
    Anonym (sådär) skrev 2022-10-10 13:40:40 följande:
    Nej det finns inte ett skit du kan göra för tyvärr valde ju du den fega vägen och undanhåll allt för frun vilket såklart gjorde saker 1000 ggr värre för din fru valde ju att få barn med dig på falska premisser och nu är det ju försent att ångra sig så det är ju klart att sveket blev 1000 ggr större. Hur hade du känt dig om du hade lurats till att få barn med någon du hade valt bort om du hade vetat sanningen om personen?

Det här handlar inte bara om vad du gjorde för 4 år sen, det handlar mer om att din fru levt i en lögn i 4 år och ALLT ni gjort under den tiden är något som bara hände för att du undanhöll sanningen för henne.... det är detta som människor som varit otrogna tyvärr sällan fattar. Tiden man luras att slösa bort på fel partner räknas oxå in, och blev man lurad att skaffa barn på falska premisser så är ju det såklart ett svek av gigantiska mått.
    Naturligtvis får du ha sina åsikter, men du måste förstå att andra tycker olika, och att det inte är din uppgift att bestämma vad som är rätt eller fel.
  • Anonym (sådär)
    Ordinär Man skrev 2022-10-30 07:34:26 följande:
    Naturligtvis får du ha sina åsikter, men du måste förstå att andra tycker olika, och att det inte är din uppgift att bestämma vad som är rätt eller fel.
    Fast nu handlar det ju inte om vad jag tycker utan om vad TS partner tycker och bevisligen verkar hon ju inte ha tyckt det var ok att TS knullade andra bara för att han hade åsikten att det var ok, eller hur?

Så naturligtvis måste du förstå att det inte går att snacka bort otrohet med att man bara har en annan åsikt. Om du på allvar tror att din partner kommer säga "jaha, ja men då så" bara för att du deklarerar att "naturligtvis får du ha din åsikt, men jag tycker faktiskt det är helt ok att jag knulla andra" så tror du nog väldigt fel... 

Som sagt, när ska otrogna människor fatta att alla deras självlögner och ursäkter inte funkar på någon annan än dem själva?
Svar på tråden 4 år efter otroheten