• Anonym (Mamma)

Avundsjuka ungar?

Min äldsta började högstadiet nu i höst. Hon är väkdigt klädintresserad och har en enorm garderob med allt från gina till märkeskläder. 

Tydligen har flera i klassen börjat dryga sig och kan tex stå och prata om hur det bara är "pick mes" som har mycket kläder etc. Nästan dagligen får hon nedlåtande pikar om det på olika sätt.

Jag misstänker att det bottnar i avundsjuka, då hon går i en skola där väldigt många har det ganska tajt... Men det betyder inte att deras beteende är okej.

Hur skulle ni hantera det? Min dotter blir jätteledsen, tom hennes kompisar kan dryga sig om det ibland.

• Svar på tråden Avundsjuka ungar?
  • Anonym (Babe)

Hon har rätt till sitt intresse. Om hon viker sig vinner de. Du ska bara stötta henne och säga att hon är fin och duktig på att välja kläder och outfits. Om hon fortfarande har sitt intresse upp i åren kommer det att vara en fördel i livet. Kvinnors intressen nedvärderas alltid. Jag är själv skyldig då jag är väldigt emot skönhetsingrepp till exempel. Men egentligen är det samma sak, är man intresserad av smink och skönhet ska ingen annan komma och ha synpunkter på det. 

• Anonym (Fågel)

Tja, med tanke på hur populärt det är idag att tänka på miljön, leva hållbart osv så är det inte modernt längre med mycket kläder. Det börjar bli populärt att köpa second hand, tänka återanvända och sluta med köp och släng-tänk. 

• Anonym (Babe)
    Anonym (Fågel) skrev 2022-10-03 09:19:11 följande:

Tja, med tanke på hur populärt det är idag att tänka på miljön, leva hållbart osv så är det inte modernt längre med mycket kläder. Det börjar bli populärt att köpa second hand, tänka återanvända och sluta med köp och släng-tänk. 

I TEORIN är det populärt. Jag som hållit på med second hand sen nittiotalet vet hur äcklade folk blir när man berättar att plagget de gett en komplimang för strax innan burits av någon annan tidigare.

Det har gått så långt att när jag kombinerat med nåt faktiskt dyrt fått kommentarer som.. och den fick du gratis eller?

Däremot är det väl en period av att dyrt och enkelt är mer modernt än fast fashion.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Fågel) skrev 2022-10-03 09:19:11 följande:

Vi har inget "köp och släng-tänk" heller. Hon använder det mesta länge och det hon av någon anledning inte vill ha kvar brukar hennes småsystrar lägga beslag på.

Hon köper en del på second hand också.

Vad har det att göra med att andra säger elaka saker?

• Anonym (K)

Vad säger undervisande lärare och rektor om mobbningen? Det är deras skyldighet att ta tag i, och din dotter får komma ihåg att det är just avundsjuka utifrån den egna fattigheten och inget annat.

• Anonym (Fågel)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-03 09:25:47 följande:

Vi har inget "köp och släng-tänk" heller. Hon använder det mesta länge och det hon av någon anledning inte vill ha kvar brukar hennes småsystrar lägga beslag på.

Hon köper en del på second hand också.

Vad har det att göra med att andra säger elaka saker?

Var bara en tanke. Barn ö, speciellt tonåringar är elaka. 
  • Anonym (gr)

Säg bara till din dotter att hon inte ska bry sig, att de andra är avundsjuka för att de är fattiga. Min mamma sa en liknande grej när en person retade mig och sanningen var ju att det handlade om avundsjuka, så det var inget ljug heller.

• Anonym (Fågel)
    Anonym (gr) skrev 2022-10-03 13:02:03 följande:

Säg bara till din dotter att hon inte ska bry sig, att de andra är avundsjuka för att de är fattiga. Min mamma sa en liknande grej när en person retade mig och sanningen var ju att det handlade om avundsjuka, så det var inget ljug heller.

Är däremot inte avundsjuk på hur din syn av människor med sämre ställt. 
  • Anonym (gr)
    Anonym (Fågel) skrev 2022-10-03 13:51:07 följande:
    Är däremot inte avundsjuk på hur din syn av människor med sämre ställt. 
    Det hjälpte för mig att inse att det var mer synd om hon som retade mig. Att jag själv var mer lyckligt lottad. Varför ska ts dotter ta skit bara för att någon har det sämre ställt? Vad är det för människosyn?
  • Anonym (Mamma)
    Krocko skrev 2022-10-03 14:15:56 följande:

Vad betyder ?pick mes??

"Pick me girl".

"pick-me girl (plural pick-me girls) (slang, derogatory) A woman who claims or acts as if she is unlike most other women, in order to gain attention from men."
  • Anonym (Maria)

Alltså det är inte ok med sådana kommentarer. Men du vet att dottern inte på något vis är skrytsam eller är nedlåtande mot andra?
    När själv gick i skolan var det just tjejer med enorma garderober som gnällde på oss som hade samma tröja 2 ggr. Helt sjuka var dessa tjejer.

Sedan måste man inte avfärda allt som avundsjuka el så. En del är bara elaka ibland. Fattig el rik spelar ingen roll. 
    Du får ta upp diskussionen vilka som tjafsar och ta det sedan med föräldrar och ungdom direkt. Eller mentor emellan först. 

• Anonym (Fågel)
    Anonym (gr) skrev 2022-10-03 14:04:56 följande:
    Det hjälpte för mig att inse att det var mer synd om hon som retade mig. Att jag själv var mer lyckligt lottad. Varför ska ts dotter ta skit bara för att någon har det sämre ställt? Vad är det för människosyn?
    Sa aldrig att man ska ta skit. Bara att sättet du skrev det på var väldigt nedlåtande.
  • Anonym (Mamma)

Maria: Nej hon är absolut inte skrytsam. Hon är en tystlåten tjej som knappt vågar prata med såna hon inte känner bra.

Svar på tråden Avundsjuka ungar?