7-åring utan kompisar vill ha barnkalas
Mitt hjärta brister. Min dotter vill ha barnkalas men har inga kompisar i klassen. Hon har bara en vän som bor granne. Hur ska jag göra det så bra som möjligt för henne?
Mitt hjärta brister. Min dotter vill ha barnkalas men har inga kompisar i klassen. Hon har bara en vän som bor granne. Hur ska jag göra det så bra som möjligt för henne?
Hej, har ni försökt bjuda hem från klassen tidigare? Eller hur har ni gjort med playdates för henne? Känner ni någon av de andra föräldrarna? finns det klassföraktets ni kan prata med?
om klassen inte har något emot henne utan bara att hon är blyg så borde det ju inte vara några problem att bjuda hem hela klassen tycker jag.
Måste hon bjuda fler då? Fråga henne. Om hon har en kompis så kanske de kan gå på en kalas-dejt. Min dotter fyller 11 år nästa gång och har kanske bestämt sig för att stor-kalasens tid är över. Hon tänker att hon kanske(efter att vi föreslagit det i flera år) ,istället för kalas, kan tänka sig att gå på restaurang och nagelsalong med bara en eller två kompisar(hoppas ). Man kan ju till exempel gå på bio med en kompis. Hellre en rolig dag med en kompis än att många kommer, men att din dotter ändå känner sig ensam eller att de ändå inte vill leka med henne efteråt. Och ligg på skolan, de måste göra mer för att få med henne i gruppen.
Jag skulle bjuda alla flickor i klassen och ha fullt med aktiviteter så att de inte lämnades ensamma att leka fritt. 2 timmars kalas räcker, det blir intensivt ändå.
Har hon några kompisar kvar från förskolan?
Man får ju som förälder ligga på lite, jag var äldre när min son föddes så jag hade inga vänner med barn i samma ålder, men jag såg till att knyta kontakt med föräldrarna till de barn som han verkade vilja leka med. Dessa föräldrar har jag kontakt med än idag, trots att han nu går på en skola som ligger långt från där vi bor.
Samma sak har jag gjort i skolan, de som han gillar har jag bjudit hem och tagit med på museer eller badhus osv så att vi lär känna varandra.
Nu när han är äldre blir det ju mer och mer han själv som styr umgänget.
Glöm för all del inte aktiviteter också, dansen läste jag om, men hon kanske kan börja någon annanstans också med någon sport eller liknande. Där har min son fått många vänner (basket och fotboll) som han umgås med. Dessa går inte i samma skola som mitt barn, men det är så viktigt för barnen att ha vänner lite här och var så att man inte bygger allt på en kompis eller en enda plats. Om något går snett i t ex skolan ska man ha lite vänner på annat håll.
Du måste hjälpa din dotter att öka sin vänskapskrets.
Hoppas det blir bra
Har haft en del samtal med lärarna och fritidspedagoderna, men det har inte hjälpt.
Tyvärr är hennes kusiner mycket äldre. Hon har precis börjat på dans, men inte hunnit få någon vän där.
Mitt äldsta barn var i samma situation och det var jättehemskt när vi bjöd alla tjejer i klassen och när osa-dagen kom så hade typ 2 svarat och 4 tackat nej och resten inte svarat alls. Blev till sist 6 personer som kom (varav två bokade om sina planerade släktmiddagar när de hörde om situationen).
Efter det har jag med både henne och yngre barnet försökt införa riktigt små kalas. Vi har bjudit 2-3 stycken där vi redan i inbjudan skriver att vi bara bjuder 2 till så att datumet kan ändras om det inte passar. Och sedan haft lite längre än bara två timmar. Med lite mer att man antingen lagar middagen (pizza) tillsammans eller bakar efterrätten. Och mys framför teven och bad i bubbelbadet.
Med ena barnet åkte vi in till stan med två kompisar och åt på pinchos och sov över på hotell istället för kalas sedan när de hade blivit lite äldre (typ 10 tror jag det var).
Tusen tack för alla era svar!
Förra året så bjöd hon hela klassen. Men det blir lite för stökigt för henne. Hon hade vänner som hon lekte med i skolan det året men nu har allt bara förändrats.
Tack för alla svar, jag ska läsa igen och begrunda
Förra året så bjöd hon hela klassen. Men det blir lite för stökigt för henne. Hon hade vänner som hon lekte med i skolan det året men nu har allt bara förändrats.
Detta var viktig information. Aven om din TS handlar om ett barnkalas sa ar ju den djupare fragan att hon verkar ha tappat de vanner hon faktiskt hade forra aret. Vad ar det som orsakat detta? Har ni slutat att aktivt bjuda hem pa playdates, sa att de fore detta vannerna hittat andra att ga hem till efter skolan? Gar andra pa aktiviteter som sammansvetsar dem, sa att det blivit grupperingar i klassen som t.ex. att fotbollstjejerna alltid umgas eller att hasttjejerna leker tillsammans? Har alla plotsligt fatt mobiler och kommunicerar genom spel och What?s App, sa att de som inte har mobiler blir lite utanfor och missar information som skrivs dar, som t ex. att traffas vid ankdammen efter skolan eller ga till 4H-garden tillsammans? Har det hant nagot i klassen, t ex. brak om nagot? Tank efter vad som har forandrats och hjalp henne att aterstalla det hon faktiskt hade.
Vilka var hennes narmaste kompisar forra aret? Om din dotter fortfarande ar intresserad av att leka med dem sa bjud aktivt in dem pa playdates. Kan kravas lite uppoffringar fran din sida, da man kanske inte alltid orkar eller har tid efter jobb, men anstrang dig att fa till det i alla fall en eller tva ganger i veckan.
Finns det nagon aktivitet som alla andra verkar ga pa, som din dotter inte gar pa och darmed blir lite utanfor? Skulle hon vilja borja med den aktiviteten? Oavsett sa uppmuntra henne att aven umgas med barn fran dansen, sa att hon far kompisar pa lite olika stallen. Har far du i sa fall vara lite aktiv, sa att dessa playdates verkligen blir av, eftersom de kanske inte bor i narheten, sa det blir lite mer pusslande att fa ihop och sakert aven korande fram och tillbaka.
Missar hon information for att hon inte har mobil, eller for att det mesta kanske bestams nar de andra har sina gemensamma aktiviteter (fotboll, stall osv.)? Forsok klura ut hur kommunikationen ser ut, hur nastan alla visste att de skulle traffas vid gungorna efter lunch pa sondagen t ex. Bestamdes det genom snack i stallet eller efter fotbollsmatchen? Vad gjorde att din dotter missade det? Var det ett aktivt val eller var hon helt enkelt inte dar nar det bestamdes? Har svart att tro att det ar utfrysning, da hon haft kompisar innan, sa forsok klura ut om hon helt enkelt missar information och varfor.
Har hon helt andra intressen an ovriga i klassen? Ar hon tyst och lugn kanske, sa att det spelar in? Forsok da att hitta ett annat barn som ocksa ar tyst och lugnt. Blir kanske battre kemi med en likasinnad?
Sen ar det viktigt att inte snoa in pa endast en kompis. Skulle de bli ovanner eller om vannen t ex. flyttar, sa star hon dar ensam igen, sa se till att hon traffar lite olika. Nagra fran klassen, nagra fran dansen och saklart grannen. Var aktiv och se till att playdaterna verkligen blir av, hur trott du an ar.
Hoppas att det blir bra.
Jag tror du behöver reda i vad som är din dotters önskan och vad som är din önskan. Jag har en dotter ned Aspergers och det är så jäkla svårt att skilja på vad jag önskar för henne och vad hon önskar själv. Jag tycker fortfarande så synd om henne att hon inte har fått uppleva en tonårstid fylld med massa kompisar som jag själv hade. Men hon verkar inte se det på samma sätt.
Jag skulle säga att det är toppen att hon har iaf en kompis som hon kan ha ett kalas med. Gör något lyxigt kalas med de hon vill bjuda så att det blir en bra upplevelse för dottern. Sen får då vara ledsen på egen kammare över att ditt barn inte är som de andra, för det är kanske mest din sorg.
Det som hände i början av den här terminen var att hon började leka med en tjej en klass under. Då sa de i hennes klass att hon kan inte vara med både dem och tjejen under klassen.
Och nu leker även den tjejen som min dotter lekt med med nya i sin klass.
Nej får väl tänka om hon ändå verkar nöjd att få bjuda en vän så får jag också vara det. Nej hon är inte som alla andra, extremt blyg o tyst bland alla förutom med oss. Hennes pappA och jag har iaf börjat gå på familjeservice och hon nämnde idag att det låter som att hon är högkänslig.
Bjud alla i klassen plus grannen och barnet under så blir det nog bra. Säkert ett gäng som kommer, barn gillar ju kalas. Och kanske kan det vara ett tillfälle att lära känna fler.
Vi tänkte ha kompiskalas för sonens klass trots att han inte lärt känna så många ännu. Vi tänker att det gör att han kanske lär känna flera. Han är dock omtyckt men inte hunnit bli bra kompis med någon än. De andra känner varandra sen innan.
Nu säger hon att hon vill ha kalas hemma och bjuda en eller två kompisa.
Nu säger hon att hon vill ha kalas hemma och bjuda en eller två kompisa.