• Anonym (A)

Asperger hos barn - böcker/artiklar/sidor

Jag har en son som fyllde 5 år för några månader sedan och som jag har haft flera problem med. Vi har börjat en utredning och nu fick jag veta att de förmodar autism (Asperger).
    Finns det n
    ågon som kan tipsa om bra källor att läsa på lite, speciellt om hur man gör livet enklare och trevligare för alla inblandande? 
  • Svar på tråden Asperger hos barn - böcker/artiklar/sidor
  • Anonym (---)

Man diagnosticera inte längre enligt asperger, eftersom man förändrat manualerna. Är det autism så är det, bara så att du känner till det. Man slutade använda manualen för asperger för ca 7 år sen ungefär.

www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/ 

Ni kommer få massor med info från BUP när utredningen är klar. Du kan läsa en del  på Attention, och på www.autism.se .

Viktigt brukar vara att vara tydlig, att ha samma rutiner varje dag. Små barn kan behöva bildstöd osv. 

• lövet2

Börja med att låna den här på biblioteket: www.bokus.com/bok/9789175676333/alla-katter-har-ast/

Den boken har använts på "vårt" dagis och fritids för att förklara för andra barn vad som är annorlunda med deras kompis. Jag lät mina föräldrar läsa den för att bättre förstå sitt barnbarn. Min dotter grät när hon läste den första gången, eftersom den satte ord på hur hon fungerade.

Annars har jag fått mest och bäst information från föreläsningar på YouTube. Sök på Aspergers och kolla lite här och där, tills du hittar föreläsare du tycker är bra.

Angående att man inte ger diagnosen Aspergers längre, så är det inget jag personligen bryr mig om. Att klumpa i hop allt inom autismspektrum ger helt fel bild av deras förmågor och problem. En gravt utvecklingsstörd person med autism kan man inte behandla likadant som en lite udda person med IQ 140. Det blir liksom bara löjligt.

• Anonym (A)
    Anonym (---) skrev 2022-09-30 19:30:46 följande:

Man diagnosticera inte längre enligt asperger, eftersom man förändrat manualerna. Är det autism så är det, bara så att du känner till det. Man slutade använda manualen för asperger för ca 7 år sen ungefär.

Ni kommer få massor med info från BUP när utredningen är klar. Du kan läsa en del  på Attention, och på www.autism.se .

Viktigt brukar vara att vara tydlig, att ha samma rutiner varje dag. Små barn kan behöva bildstöd osv. 

Jag vet att det inte diagnosticeras längre, men det är ju ändå Asperger det handlar om. Det hjälper ju inte om jag får tipps som riktar sig till en annan sorts autism.

Tack för tippsen!
  • Anonym (A)
    lövet2 skrev 2022-09-30 20:46:22 följande:

Börja med att låna den här på biblioteket: www.bokus.com/bok/9789175676333/alla-katter-har-ast/

Den boken har använts på "vårt" dagis och fritids för att förklara för andra barn vad som är annorlunda med deras kompis. Jag lät mina föräldrar läsa den för att bättre förstå sitt barnbarn. Min dotter grät när hon läste den första gången, eftersom den satte ord på hur hon fungerade.

Annars har jag fått mest och bäst information från föreläsningar på YouTube. Sök på Aspergers och kolla lite här och där, tills du hittar föreläsare du tycker är bra.

Angående att man inte ger diagnosen Aspergers längre, så är det inget jag personligen bryr mig om. Att klumpa i hop allt inom autismspektrum ger helt fel bild av deras förmågor och problem. En gravt utvecklingsstörd person med autism kan man inte behandla likadant som en lite udda person med IQ 140. Det blir liksom bara löjligt.

Har du tipps på bra folk på Youtube? För jag vet att det finns mycket att hitta överallt, men jag vet ju inte vad som är bra och vad som är trams.

H
    åller med angående diagnosen. Fast jag bryr mig inte vilken diagnos som sätts på mitt barn eller om han får en diagnos allt. Det jag bryr mig om är att göra hans liv enklare för honom och därmed trevligare för både honom och resten av familjen. 
  • lövet2

Tony Attwood gillar jag. De flesta föreläsare pratar ju tyvärr på engelska. Jag såg en jättebra föreläsning av en svensk professor, men den handlade specifikt om Aspergers hos flickor. Det är ganska stor skillnad på flickor och pojkar med Aspergers och det är faktiskt inte så länge sedan de upptäckte att flickor också kan ha det. Tidigare trodde de att bara pojkar kunde ha Aspergers, eftersom symptomen hos flickor är helt annorlunda.

Jag har större erfarenhet och kunskap om pojkars Aspergers, eftersom vi har några i släkten. Därför har jag mest letat föreläsningar om flickor. Men Tony Attwood som sagt var, han pratar tydligt och begripligt och intressant.

• Anonym (J)
    lövet2 skrev 2022-09-30 20:46:22 följande:

Fast en utvecklingsstörning har ju inte med autism att göra, det är en egen diagnos. Har barnet båda diagnoserna får man ju se till det då. Det är inte som att man behandlar en person med autism och utvecklingsstörning som man behandlar en person med autism som är normalbegåvad exempelvis. Sen är det ju så att även två personer med precis samma diagnoser kan ha olika problematik även om vissa saker är densamma det handlar om att de båda visat tillräckligt många och vissa specifika av de svårigheter som råkar falla under samma diagnos. De är lika lika och olika som neurotypiska personer är.

Rutiner brukar vara viktigt för person inom autism spektrum och tid för vila från intryck sen vad det består i kan vara väldigt olika och man får hjälpa barnet hitta det som funkar. Min son med autism blir lugn av sitt specialintresse exempelvis, och brukar fungera bra som avledning när han blir arg. Lågaffektivt bemötande brukar vara effektivt. Förklara tydligt varför vissa saker är viktigt, inte okej osv. Typiskt vid autism är ju bl.a. Svårigheten att se saker ur andras perspektiv därför blir detta extra viktigt att förklara. 
  • enola

Bo Hejlskov är en fantastisk psykolog, föreläsare och författare som jobbar mycket med barn med ast, adhd etc utifrån ett lågaffektivt perspektiv. Jag kan verkligen rekommendera hans böcker! Tror du kan hitta videor med honom också på nätet. Fanns förr på Kunskapskanalen men den finns väl inte längre.

Gunilla Gerland har skrivit boken "Det är bra att fråga" som riktar sig till barn och ungdomar med Aspergers (som det hette när boken skrevs) och hfa. Hon fick själv diagnosen högfungerande autism som vuxen. Hon har även skrivit boken En riktig människa, som handlar om hennes uppväxt. Det är ju ingen "instruktionsbok" på det sättet, men en väldigt intressant inblick i hur det kan vara att vara barn (och vuxen) med ast.

• Anonym (A)
    Tack så mycket för tipsen!
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (---) skrev 2022-09-30 19:30:46 följande:

Du tänker på DSM-5 den använder vissa mottagningar parallellt med ICD- 10 (som bland annat försäkringskassan går efter) Asperger sattes som diagnos så sent som förra året. Jag är osäker på om ICD-11 kommit ut i Sverige än och om Asperger är bortplockat där (den hade inte kommit ut förra året) 
Svar på tråden Asperger hos barn - böcker/artiklar/sidor