lövet2 skrev 2022-09-30 20:46:22 följande:
Börja med att låna den här på biblioteket: www.bokus.com/bok/9789175676333/alla-katter-har-ast/
Den boken har använts på "vårt" dagis och fritids för att förklara för andra barn vad som är annorlunda med deras kompis. Jag lät mina föräldrar läsa den för att bättre förstå sitt barnbarn. Min dotter grät när hon läste den första gången, eftersom den satte ord på hur hon fungerade.
Annars har jag fått mest och bäst information från föreläsningar på YouTube. Sök på Aspergers och kolla lite här och där, tills du hittar föreläsare du tycker är bra.
Angående att man inte ger diagnosen Aspergers längre, så är det inget jag personligen bryr mig om. Att klumpa i hop allt inom autismspektrum ger helt fel bild av deras förmågor och problem. En gravt utvecklingsstörd person med autism kan man inte behandla likadant som en lite udda person med IQ 140. Det blir liksom bara löjligt.
Fast en utvecklingsstörning har ju inte med autism att göra, det är en egen diagnos. Har barnet båda diagnoserna får man ju se till det då. Det är inte som att man behandlar en person med autism och utvecklingsstörning som man behandlar en person med autism som är normalbegåvad exempelvis. Sen är det ju så att även två personer med precis samma diagnoser kan ha olika problematik även om vissa saker är densamma det handlar om att de båda visat tillräckligt många och vissa specifika av de svårigheter som råkar falla under samma diagnos. De är lika lika och olika som neurotypiska personer är.
Rutiner brukar vara viktigt för person inom autism spektrum och tid för vila från intryck sen vad det består i kan vara väldigt olika och man får hjälpa barnet hitta det som funkar. Min son med autism blir lugn av sitt specialintresse exempelvis, och brukar fungera bra som avledning när han blir arg. Lågaffektivt bemötande brukar vara effektivt. Förklara tydligt varför vissa saker är viktigt, inte okej osv. Typiskt vid autism är ju bl.a. Svårigheten att se saker ur andras perspektiv därför blir detta extra viktigt att förklara.