• Citrusblomma

    Hjälp! Sambo vill göra abort när han fick reda på att det var tvillingar

    Hej! 


    jag har ett tufft dilemma. Jag är gravid i v9 och vi fick nyss reda på att det är tvillingar. jag blev chockad men glad, dock inte sambon. Det är första graviditeten för mig och för honom. det var inte planerat men välkommet. 


    Han säger att jag till 100% vill göra abort, att jag inte kan tvinga på honom två barn när han ville ha ett. Vi har en god ekonomi och skulle klara av två små barn men han vill verkligen inte. Sambon menar att det bara är för mig att göra abort och att vi sen kan försöka igen. jag är relativt ung så därför menar han att jag kommer bli gravid igen direkt. 

    jag vet verkligen inte vad jag ska göra. jag vill inte göra en abort men jag vill inte heller behålla mot sambons vilja. jag hade redan ställt mig in på att få barn och nu kan jag inte tänka bort den tanken. jag är lite av en ?det löser sig?-människa och vet att allt praktiskt kommer att fungera. Men jag är orolig över min sambo om jag väljer att behålla. om något skulle hända - ex komplikationer så känns de som han kommer ge mig skulden för all framtid. Jag vet att det i slutändan är mitt val och att han inte kan tvinga mig såklart men hur Det än blir känns det inte som något alternativ är bra.

    jag känner inte att jag kan glädjas över graviditeten längre och är jätte ledsen.

     vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Hjälp! Sambo vill göra abort när han fick reda på att det var tvillingar
  • Mortiscia80
    Mimosa86 skrev 2022-09-29 13:08:15 följande:

    föda ut två foster i v9... vill du det?
    jag hade aldrig kunnat älska min man om han tvingade mig att genomgå det. Hade ett missfall i den veckan och den processen var allt annat än -bara-. Påverkade iallafall mig länge känslomässigt.

    ni behöver prata tillsammans med en barnmorska-kurrator och bena ut alla känslor.


    Nu ska vi inte överdramatisera. I den veckan är det inte som att man föder ut fostren. Eftersom det gått ett bra tag så lär kirurgisk abort vara mest aktuellt istället för att man tar ett par tabletter, men inte mindre traumatiskt för det på ett sätt eftersom man sövs ner och genomgår en mindre operation.

    www.1177.se/barn--gravid/graviditet/avbruten-graviditet/abort/
  • Mimosa86
    Mortiscia80 skrev 2022-09-29 14:16:42 följande:
    Nu ska vi inte överdramatisera. I den veckan är det inte som att man föder ut fostren. Eftersom det gått ett bra tag så lär kirurgisk abort vara mest aktuellt istället för att man tar ett par tabletter, men inte mindre traumatiskt för det på ett sätt eftersom man sövs ner och genomgår en mindre operation.

    www.1177.se/barn--gravid/graviditet/avbruten-graviditet/abort/
    En miniförlossning var det för mig iaf, det var ju inte som en menstruation. men det kan kan ju vara olika. I mitt fall såg jag ju vad som krystades ut och det var ju intakt.. så inte speciellt kul. Kirurgiskt hade varit att föredra men vad jag förstod på sjukvården så vill de hela att man löser det med tabletter även i den veckan. Min väninna nekades kirurgisk abort i v10. 

    Nej, man ska inte skrämmas. Men många killar verkar tro att det bara är att ta en tablett och så är det klart. inget mer. Man behöver vara införstådd med att det faktiskt är embryo/foster son ska ut.
  • Majonnäs

    Märkligt att inte få välja kirurgisk vid ett mf i den veckan. Jag fick MA i v 15 men fostret dött v 9, va ändå tvungen genomgå tvåstegsabort för moderkakan och livmodern va i v 15. Ville inte ha tabletter men hade ju inget val, hon sa att hade jag vart i v 9 hade jag fått välja. 


    Till TS, förstår det är en jobbig situation men det är bara du som kan bestämma i slutändan. Nu kan det ju vara så att han är i chock och vänjer sig. Men behåller du så räkna med tanken på att bli ensam med dom.

  • Mortiscia80
    Mimosa86 skrev 2022-09-29 16:40:50 följande:
    En miniförlossning var det för mig iaf, det var ju inte som en menstruation. men det kan kan ju vara olika. I mitt fall såg jag ju vad som krystades ut och det var ju intakt.. så inte speciellt kul. Kirurgiskt hade varit att föredra men vad jag förstod på sjukvården så vill de hela att man löser det med tabletter även i den veckan. Min väninna nekades kirurgisk abort i v10. 

    Nej, man ska inte skrämmas. Men många killar verkar tro att det bara är att ta en tablett och så är det klart. inget mer. Man behöver vara införstådd med att det faktiskt är embryo/foster son ska ut.
    Usch, det låter som en svår upplevelse. Man borde inte nekas när man kommit så långt, men inte alla orkar stå på sig. Man litar väl på läkarens ord om vad som blir bäst.

    Jo det håller jag med om, det finns många missuppfattningar kring aborter tyvärr.
  • GGN

    "Sambon menar att det bara är för mig att göra abort"

    Tror han att det är som att klämma en finne eller?!?! Vilken IDIOT!!

    Ut med honom, du klarar detta själv. 

  • snöblask

    Skulle tro att din sambo fått panik. Han kanske behöver prqta med någon. Mer tid behöver ni ge det iaf. Jag hade aldrig aldrig aldrig kommit över det faktum att min sambo försöker tvinga mig till en abort för att det är två. Så för din skull hoppas jag att han kommer be om ursäkt. Att få panik är en sak men att kasta graviditeten på sopptippen för att den inte dög och sen direkt försöka bli gravida är en annan.

  • nernu

    Som de andra skriver är han troligtvis i chock. Låt det sjunka in. Men om han vidhåller det här så är det givetvis bara att upplysa honom om att han kan glömma några barn med dig överhuvudtaget. Man kan inte ha en relation med någon som försökt tvinga en till abort när man inte vill. Det likställer jag med hot om våld. 

  • Lönnsirap
    Citrusblomma skrev 2022-09-29 08:19:57 följande:
    Hjälp! Sambo vill göra abort när han fick reda på att det var tvillingar

    Hej! 


    jag har ett tufft dilemma. Jag är gravid i v9 och vi fick nyss reda på att det är tvillingar. jag blev chockad men glad, dock inte sambon. Det är första graviditeten för mig och för honom. det var inte planerat men välkommet. 


    Han säger att jag till 100% vill göra abort, att jag inte kan tvinga på honom två barn när han ville ha ett. Vi har en god ekonomi och skulle klara av två små barn men han vill verkligen inte. Sambon menar att det bara är för mig att göra abort och att vi sen kan försöka igen. jag är relativt ung så därför menar han att jag kommer bli gravid igen direkt. 

    jag vet verkligen inte vad jag ska göra. jag vill inte göra en abort men jag vill inte heller behålla mot sambons vilja. jag hade redan ställt mig in på att få barn och nu kan jag inte tänka bort den tanken. jag är lite av en ?det löser sig?-människa och vet att allt praktiskt kommer att fungera. Men jag är orolig över min sambo om jag väljer att behålla. om något skulle hända - ex komplikationer så känns de som han kommer ge mig skulden för all framtid. Jag vet att det i slutändan är mitt val och att han inte kan tvinga mig såklart men hur Det än blir känns det inte som något alternativ är bra.

    jag känner inte att jag kan glädjas över graviditeten längre och är jätte ledsen.

     vad ska jag göra?


    I min värld säger det mycket om en människas syn på livet och på vad som kan komma att hända, utifrån hur den reagerar på "det oväntade".
    När man är  är gravid, eller när man flyttar ihop, eller när man går in i en ny fas upptäcker man plötsligt delar av den man är tillsammans med som förvånar.

    Jag tänker att man nog gör klokt i att inte vifta bort att en medförälder plötsligt inte vill ha de barn som blivit till och tänker att det är något som ska "lösas". Hela föräldraskapet är fullt med att saker inte blir som man tänkt sig och jag tänker att det är osunt om han framöver skulle ge dig "skulden" för ev. saker utifrån att det inte blev som han planerat. 

    Jag tänker att det inte är din graviditets fel att du upptäckt att din partner tror att man kan få som man vill här i livet. Det är ju inte så.... Livet kommer för evigt bjuda på överraskningar och här behöver du stå upp för vad du tycker och tänker. Om du tänker att tvillingar löser sig, och faktiskt inte ens är ett "problem, får du stå upp för det. Skulle du stå ut med att ta bor dem till förmån för något annat? Något okänt. Något annat foster. Och hur skulle du se på den saken om det "plötsligt" kom nya oväntade saker som inte heller är fel, men som är ovanliga, inte vad man planerat? Ska du då åter ta ställning för din partners oförmåga att se livets villkor, eller ska du redan nu ta tag i diskussionen och fråga rakt ut om varför han tänker att ni ska in och styra i detta.

    Sätt på "så länge skutan kan gå" på Spotify och fråga honom om vilka rättigheter han faktiskt tänker han har som människa!
  • brb92

    Jag fick mitt första barn vid 20 sedan tog det mig 18 år för att bli gravid en andra gång. Det är då rakt inte säkert att bara för du är ung att du kan bli snabbt gravid igen. Även om det är det normala att kunna bli.

    Rätta mig om jag har fel. Han ville bara ha ett barn så när det är tvillingar vill han att du ska göra abort för att försöka igen så det blir bara ett foster.

    Vet inte om det är chocken över att det är två som talar men att vara förälder är en karusell av oförutsedda händelser. Han kanske bara måste acceptera och landa i här och nu innan han kan tänka klart igen. 

    Är själv tvillingförälder och det är det mest förmånliga av upplevelser jag har. 

  • Anniepannie92

    Ni har fått världens finaste gåva: två små barn som väntar på att få er som mamma och pappa. Och så vill din sambo ta bort dem? HUR tänker han. Jag förstår att han får panik av tanken, men ett barn är också jobbigt. Det ÄR tufft att skaffa barn. 

    Jag blev oplanerat gravid som 19-åring och hela min vardag vändes upp och ner. Min man som jag då bara dejtade ville jag skulle ta bort det. Jag bokade in abort. Dagen innan aborten ringde jag och avbokade. ''Grattis. Du ska bli mamma.'' sa sjuksköterskan jag pratade med. Då blev jag alldeles varm.

    Idag är min son 10 år. Han älskar att läsa om rymden och spela Minecraft Är glad att jag vågade behålla, även om första åren var fruktansvärda på många sätt. Jag fick hans lillebror tätt inpå. Det är tufft. Men man klarar det. DU väljer. Inte din sambo. 

  • Persikaplommon
    SweeneyTodd skrev 2022-09-30 21:45:19 följande:

    Ni som menar abort i fel nu, tycker ni alltid abort är fel, eller är bara singletons okej att abortera?


    Jag tycker att det är alltid fel att pressa någon till abort mot sin vilja.
    Om TS ville göra abort då skulle hon inte ha startat tråden. 


     

  • Semlan3
    SweeneyTodd skrev 2022-09-30 21:45:19 följande:

    Ni som menar abort i fel nu, tycker ni alltid abort är fel, eller är bara singletons okej att abortera?


    Nejdå. Det är anledningen till att ta sambo vill göra abort som är problemet. Han vill ha barn, men inte tvillingar.
  • Mrs Moneybags
    SweeneyTodd skrev 2022-09-30 21:45:19 följande:

    Ni som menar abort i fel nu, tycker ni alltid abort är fel, eller är bara singletons okej att abortera?


    Det handlar inte om aborters vara eller inte vara, utan om en kvinnas rätt att slippa göra våld på sig för att en annan person vill det. Det är inte som att gå på toa och bajsa ut två foster och sen gå och ha sex med mannen igen för att ersätta de två med en ny. Kroppen är inte slit och släng på det sättet. 


    Oavsett om man väljer abort eller inte tycker jag man ska respektera sin egen kropp och inte utsätta den för onödig stress bara för att någon råkar föredra ett barn framför två. Dels är det arrogant, dels är det ett sätt att styra och knäcka den man säger sig älska mest av allt. 


    Är självklart för fri abort. 

  • ElaineBenes

    Är ingen abortmotståndare men det är väl ändå inte en godtagbar anledning att göra abort. För att sedan försöka igen. 

    Instämmer med vad någon annan skrev tidigare, skulle aldrig älska min man om han tänkte så och lät mig gå igenom det

  • sextiotalist
    SweeneyTodd skrev 2022-09-30 21:45:19 följande:

    Ni som menar abort i fel nu, tycker ni alltid abort är fel, eller är bara singletons okej att abortera?


    Ingen säger att abort är fel. Ts vill inte göra abort, därför är det fel för henne. Att tvinga någon till abort är fel.
    Ingen kvinna ska tvingas genomgå en ofrivillig graviditet, Ingen kvinna ska tvingas genomgå en abort 
Svar på tråden Hjälp! Sambo vill göra abort när han fick reda på att det var tvillingar