• Anonym (Stressad)

Finns inget boende

Vad gör man när man måste flytta för att det inte är psykiskt  hälsosamt att bo kvar men det finns inga bostäder.. Dom som finns är det orimlig hyra för.

Jag studerar just nu men blir arbetslös i december så ekonomin är inte den starkaste heller men jag känner att jag håller på att gå under av att bo kvar här. 

Jag kollar inom en 5 mils radie men känner att det måste fungera med barnens skola också rent praktiskt. Att bo trångt skulle inte vara ett problem då det viktigaste är att bo någonstans. Har ett barn i lågstadieålder, ett på gymnasiet och ett som är 19 men som tog studie ten i våras och som inte hittat nåt jobb ännu.. De två äldsta kan dock bo heltid hos sin pappa om det skulle vara så. 

Har ni ngr tips. Hur gör ni som är arbetslös och ensam stående hur klarar ni er? 

• Svar på tråden Finns inget boende
  • Anonym (Hmm)

Köp en husvagn och hyr ställplats. Ansök till en kurs som bara sträcker sig över vårterminen. Sök uthyrningsrum och allt annat smått och gott, privat och allt möjligt, vara inneboende eller dela boende med andra studenter.

Varför kan inte yngsta barnet bo med pappan också?

• Anonym (Stressad)

Jag har tyvärr varit dum nog att hjälpa sambon med lån då han levt över sina tillgångar och vi var på väg att förlora huset. Så jag har skulder.. Yngsta har inte samma pappa och det finns inte på tapeten att hen för bo kvar hos sin pappa. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Stressad) skrev 2022-09-25 21:15:08 följande:

Jag har tyvärr varit dum nog att hjälpa sambon med lån då han levt över sina tillgångar och vi var på väg att förlora huset. Så jag har skulder.. Yngsta har inte samma pappa och det finns inte på tapeten att hen för bo kvar hos sin pappa. 

Ja det kan bli svårare att få förstahandskontrakt då, det är därför du behöver titta på andra lösningar, som de jag nämnde i första stycket.

Igen, varför kan yngsta inte bo med sin pappa?
  • Anonym (Stressad)

Det skulle inte gynna hen att bo hos pappan då pappan har brister i sin föräldraroll.  Umgänge ja, varanna helg ja men ej vv eller heltidsboende det skulle inte fungera. Pappan reser även i sitt jobb 

Ja jag kolla överallt har gjort upprop på Facebook i olika grupper, surfat på blocket, googlat.. Men det verkar svårt med bostäder just nu 😔

• Anonym (Klart)
    Anonym (Stressad) skrev 2022-09-25 21:15:08 följande:

Men då är ju en del av duna skulder hans, precis som att du har rätt till en del av hans tillgångar.

Annars så vänd dig till socialan om hjälp med boende och ekonomi, åtminstone om råd. Annars får du nog bita ihop lite till och försöka lösa situationen så du har ett jobb innan du flyttar.

ingen nära familj som kan hjälpa dig på fötterna med och låta er bo hos dom ett tag?
  • Anonym (Uma)

Vad studerar du till? Det är väl troligt att du kommer få ett arbete när du är klar?

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Stressad) skrev 2022-09-25 22:24:06 följande:

Det skulle inte gynna hen att bo hos pappan då pappan har brister i sin föräldraroll.  Umgänge ja, varanna helg ja men ej vv eller heltidsboende det skulle inte fungera. Pappan reser även i sitt jobb 

Ja jag kolla överallt har gjort upprop på Facebook i olika grupper, surfat på blocket, googlat.. Men det verkar svårt med bostäder just nu 😔

Ok, men hur allvarlig är situationen då? Kommer ni att kunna bo kvar i huset eller måste ni sälja? Kan ni dra ner på utgifterna? Annars lär det bli till att sälja, till underpris just nu dessutom. Kontakta mäklare redan nu för att höra er för hur man kan lägga upp det.

Vad tänker din sambo göra för att återbetala dig? Varför tar han inget lån själv? Har ni skrivit skuldebrev? Gör det annars, jätteviktigt! Annars kan han blåsa dig på hela summan.
  • Anonym (kanske)

Vissa hyresvärdar (t ex kommunala bostadsbolag) brukar kunna ge förtur till sådana som behöver en bostad extra mycket. Det kan t ex vara vid separation. Men då får man nog överdriva sin situation lite. 

Kan ni bo separat i er nuvarande bostad tills du hittar något? Vi gjorde så och möblerade om så att tv-rummet blev mitt ex rum. Det var jobbigt, men det tog tid innan han hittade något annat boende. 

Rivningskontrakt brukar man kunna få enklare om du bor i en större stad där det kan finnas sånt. 

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2022-09-26 01:50:24 följande:
    Ni säljer huset och löser på så sätt skulderna?
    +1
Svar på tråden Finns inget boende