Anonym (Mamma) skrev 2022-09-24 21:13:44 följande:
Bästa sättet att hantera en tonåring?
Vad är bästa sättet att hantera en yngre tonåring (runt 14 år) som inte hjälper till med något hemma, vägrar förstå att pengar tar slut när man handlat upp allt men bara vill ha mer, som bråkar massa med sina föräldrar och inte tycker de fattar nått? listan kan göras lång. ingen historia med rymning, användning av droger eller större saker men som allmänt tycker livet som tonåring/högstadieelev Är skit.
hur kan man förbättra kommunikationen med tonåringen? Och visa att man visst förstår men att man ändå måste ha krav på dem? Och hur lär man dem ekonomi i den åldern?
när mognar dem?
allt Som vi pratat om och lärt henne är ganska bortblåst helt plötsligt. Behöver seriösa svar!
Jag har alltid berättat för min son att alla som bor tillsammans måste hjälpa varandra och sköta om saker tillsammans. Jag är mamman så jag har huvudansvaret men han måste lära sig om allt i hemmet så att han klarar sig bra när han flyttar hemifrån. Plus att jag har påpekat att om han kan laga god mat är det en klar pluspoäng hos framtida flickvänner.
Min son vill vara självständig, stor och klara av saker själv. Sedan han var 15 har han själv ansvar för att komma ihåg att regelbundet byta sänglinne, ta bort allt, sätta på tvättmaskinen och sen bädda rent. Han lärde sig tvättmaskinen och att stryka när han var 14.
Han är ju inte överdrivet hjälpsam, utan jag får tex säga att nu ska jag göra blabla, och då hinner jag inte städa undan blabla utan det får du göra så att vi hittar saker sen och får lite trevligare. Ibland får jag säga samma sak 5ggr innan det händer. Men jag betonar att det är ju egentligen inte mig han hjälper, han gör det för sig själv.
Jag följer aktivt med på hans aktiviteter, engagerar mig i de spel han spelar och ber honom spela sin musik för mig och förklara vad som är bra med den. Vi tittar på en del YouTube filmer tillsammans och pratar om innehållet. Jag hänger med på vad som händer i skolan och med kompisar, kort sagt visar ett intresse för hans liv. Spelar även min musik för honom, och tar upp saker jag tycker är intressanta att prata om.
Vi har alltid pratat ekonomi, vad saker kostar etc. När han var liten och använde massor av ketchup förklarade jag att det är inte bra för kroppen och dessutom, om jag måste köpa massor av ketchup har vi inga pengar kvar till att köpa leksaker sen. (Jag har förresten väldigt bra ekonomi, så jag bara ljög).
Har inget bra tips om att lära sig om ekonomi, min son får månadspeng men använder aldrig mycket pengar, tex kläder betalar jag separat. Han har generellt sätt alltid lärt sig att man ska vara försiktig med pengar, jämföra priser och inte köpa mer än man behöver. En del saker är det värt att betala mycket för eftersom det är bra kvalitet, annat köper man det billigaste av. Vi har alltid pratat om att en del har lite pengar och måste prioritera hårt, och man måste rätta utgifter efter pengar man får in. Om man studerar och skaffar bra jobb, har man sen råd med fina datorer.
Inte så ofta, men ibland får jag förstås höra att jag inte fattar någonting, men det tar jag som ett sunt tecken på en normal tonåring, de ska ju ifrågasätta. Om det blir något missförstånd emellan oss, är det naturligtvis alltid mitt fel. Jag resonerar då lite omkring detta, men inte så att han förlorar ansiktet, han inser nog ändå hur det var. Ibland om jag förklarar något, blir han irriterad för han visste naturligtvis detta redan. Ibland blir han irriterad för att jag skulle ju ha förklarat något för han visste inte detta Jag gör ingen stor affär av detta, det går snabbt över.
Lycka till!