• Anonym (Stag knight)

Jag fattar inte hur det kan vara ok att ha barn så där

Min syster skaffade barn på egen hand. Redan där tycker jag synd om barnen men inser att kvinnor gör sånt nu förtiden. Låt gå.

Men syrran skulle enligt mig aldrig ha barn, och absolut inte utan en pappa till barnen som kan kompensera för hennes sämre sidor. 

Min syrra är slarvig, rörig, kan inte passa tider, missar viktiga vardagssaker som mat och är dessutom ganska ego. Hon är verkligen familjens svarta får och vi har ofta fått skämmas för henne som barn/tonåring. Jag har inte haft så mycket kontakt med henne sen hon flyttade hemifrån, jag har ibland faktiskt undvikit henne, kollat att hon inte ska vara hos våra föräldrar samtidigt osv, men har ju hört att hon inte är ett dugg bättre som "vuxen" på att hålla undan eller hålla tider osv.

Få gånger har jag varit hemma hos henne och varje gång har jag anmält oro efteråt. Hon bor litet, för litet för henne, två barn och en större hund. Och på tal om hunden så blev jag skitförbannad när vår mamma berättade hur syrran introducerade barnen för hunden. Hon bara ställde ner ungarna på golvet och lät hunden bara "göra vad den vill". Vad fan! Tänk om hunden hade bitit ihjäl dem. Och som sagt, huset är litet och ligger ganska avigt. Barnen kommer ju inte kunna ha vänner där pga platsbrist eller vara hon kompisar pga läget. Körkort har hon inte heller och vägrar skaffa. Jag undrar verkligen om de kommer till skolan i tid, de är 6 och går f-klass.

Andra saker hon vägrar skaffa är TV och strömningstjänster. Ok för en vuxen men barnen hamnar ju utanför i  klassen! Jag vet ju hur det är i mina egna barns klasser, hänger man inte med så är man utanför.

Hon är så motvalls, avig till sättet, ego. Hon är också slarvig med pengar, framför allt för att hon vägrar tjäna några. Pappa berättde att hon fortfarande är arbetslös för att hon tror att hon ska tjäna pengar på sin konst men det är ju sannolikt, eller inte.Hon är som en tonåring, drömmer om att "slå igenom". 

Hur får man en sån människa att fatta att hon inte kan leva så, särskilt inte med barn?

• Svar på tråden Jag fattar inte hur det kan vara ok att ha barn så där
  • Colourfulrainbow

Tycker det låter otroligt tragiskt att du helt väljer bort kontakten med ett syskon som du vuxit upp med, samt dennes barn, för att de bor i ett litet hus och att de inte lever precis som du tycker att "man ska göra". 

Du är pinsam. Älskar du inte din syster? Hade du inte velat lära känna din systers barn ordentligt? 

För mig låter det helt otänkbart att välja bort kontakten med en familjemedlem enbart för att denne inte har Netflix, bor litet och är arbetslös. Det låter helt bisarrt. Hade hon varit kriminell och misshandlat barnen så hade jag förstått oron. Men inte detta. 

Du låter uttråkad och besatt av din syster. 

• Citronella

Bor hon i hus kan hon inte ha det särskilt trångt, jag trodde hon bodde i en etta när du började beskriva hennes boendesituation. 

• Anonym (Stag knight)
    Colourfulrainbow skrev 2022-09-22 01:32:53 följande:

Tycker det låter otroligt tragiskt att du helt väljer bort kontakten med ett syskon som du vuxit upp med, samt dennes barn, för att de bor i ett litet hus och att de inte lever precis som du tycker att "man ska göra". 

Du är pinsam. Älskar du inte din syster? Hade du inte velat lära känna din systers barn ordentligt? 

För mig låter det helt otänkbart att välja bort kontakten med en familjemedlem enbart för att denne inte har Netflix, bor litet och är arbetslös. Det låter helt bisarrt. Hade hon varit kriminell och misshandlat barnen så hade jag förstått oron. Men inte detta. 

Du låter uttråkad och besatt av din syster. 

Om det verkligen är vad du läser ut av mina inlägg är du bisarr. Men du är inte den enda som hängt upp dig på en enstaka grej som jag skrivit. 
  • Anonym (Stag knight)
    Citronella skrev 2022-09-22 01:45:40 följande:

Bor hon i hus kan hon inte ha det särskilt trångt, jag trodde hon bodde i en etta när du började beskriva hennes boendesituation. 

Max 65kvadrat som sagt. Jag har inte mätt men det är troligen ett gammalt fritidshus, kök+vardagsrum har väldigt mycket storstuga över sig plus minimalt badrum. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Stag knight) skrev 2022-09-22 05:04:23 följande:
    Max 65kvadrat som sagt. Jag har inte mätt men det är troligen ett gammalt fritidshus, kök+vardagsrum har väldigt mycket storstuga över sig plus minimalt badrum. 
    Öppen planlösning kallas det nuförtiden. Det är jätteinne. Hade de bott i en nybyggd lägenhet hade det varit likadant, men utan trädgård.

Om det på riktigt finns något att oroa sig för, som att barnen inte får tillräckligt med mat, så anmäl det för all del. Men att de bor som de gör är ingenting soc höjer på ögonbrynen över.
  • Anonym (Sigrid)
    fornminne skrev 2022-09-21 18:23:06 följande:

TS, de bor alltså en vuxen och två barn i ett hus på ca 65 kvm? Vad är det för fel i det? Jag känner en familj som bor två vuxna och två barn i en _lägenhet_ (trea) på 68 kvm. Med en liten balkong. Barnen är små och lider knappast av utrymmesbristen, men föräldrarna letar större. Medan din systers barn har en stor härlig trädgård att leka i, får man förmoda.

Jag förstår inte det heller? Jag och maken (inga barn) bor i en lägenhet på just under 50. Skulle vi ha 15-20 kvm till skulle vi ha tillräckligt med plats för både oss och barn. Om jag dessutom skulle vara ensam vuxen blir det ju rent rymligt. Lägg på en trädgård så blir det ju perfekt för en liten familj med små barn. 
  • Jemp
    Anonym (Stag knight) skrev 2022-09-21 13:57:24 följande:
    Jag fattar inte hur det kan vara ok att ha barn så där

Min syster skaffade barn på egen hand. Redan där tycker jag synd om barnen men inser att kvinnor gör sånt nu förtiden. Låt gå.

Men syrran skulle enligt mig aldrig ha barn, och absolut inte utan en pappa till barnen som kan kompensera för hennes sämre sidor. 

Min syrra är slarvig, rörig, kan inte passa tider, missar viktiga vardagssaker som mat och är dessutom ganska ego. Hon är verkligen familjens svarta får och vi har ofta fått skämmas för henne som barn/tonåring. Jag har inte haft så mycket kontakt med henne sen hon flyttade hemifrån, jag har ibland faktiskt undvikit henne, kollat att hon inte ska vara hos våra föräldrar samtidigt osv, men har ju hört att hon inte är ett dugg bättre som "vuxen" på att hålla undan eller hålla tider osv.

Få gånger har jag varit hemma hos henne och varje gång har jag anmält oro efteråt. Hon bor litet, för litet för henne, två barn och en större hund. Och på tal om hunden så blev jag skitförbannad när vår mamma berättade hur syrran introducerade barnen för hunden. Hon bara ställde ner ungarna på golvet och lät hunden bara "göra vad den vill". Vad fan! Tänk om hunden hade bitit ihjäl dem. Och som sagt, huset är litet och ligger ganska avigt. Barnen kommer ju inte kunna ha vänner där pga platsbrist eller vara hon kompisar pga läget. Körkort har hon inte heller och vägrar skaffa. Jag undrar verkligen om de kommer till skolan i tid, de är 6 och går f-klass.

Andra saker hon vägrar skaffa är TV och strömningstjänster. Ok för en vuxen men barnen hamnar ju utanför i  klassen! Jag vet ju hur det är i mina egna barns klasser, hänger man inte med så är man utanför.

Hon är så motvalls, avig till sättet, ego. Hon är också slarvig med pengar, framför allt för att hon vägrar tjäna några. Pappa berättde att hon fortfarande är arbetslös för att hon tror att hon ska tjäna pengar på sin konst men det är ju sannolikt, eller inte.Hon är som en tonåring, drömmer om att "slå igenom". 

Hur får man en sån människa att fatta att hon inte kan leva så, särskilt inte med barn?

suck... Jaja fram till TVn trodde jag du var seriös och bara ovanligt dömande i alla fall. 
  • Anonym (Stag knight)

Fan vad folk hänger upp sig på tvn. RESTEN DÅ? SKITER NI I DET ELLER? Det är ok att ha dålig hemmiljö, inte komma i tid till skola och bokade tider, äta dålig mat, bo trångt, ha en ego-morsa, inte kunna ta sig någonstans, så länge man slipper se på tv?

Vad är det för fel på er? Tvinga era barn bo på landet utan att skjutsa dem i ett hus där det inte få plats knappt själva och absolut inte med kompisar med kompisar, och passa på att bli så egotrippade också så barnen inte får vad de behöver i matväg och god hemmiljö, och säg mig sen att det viktigaste är att de slipper se på tv. 

• Jemp
    Anonym (Stag knight) skrev 2022-09-23 17:27:47 följande:

Fan vad folk hänger upp sig på tvn. RESTEN DÅ? SKITER NI I DET ELLER? Det är ok att ha dålig hemmiljö, inte komma i tid till skola och bokade tider, äta dålig mat, bo trångt, ha en ego-morsa, inte kunna ta sig någonstans, så länge man slipper se på tv?

Vad är det för fel på er? Tvinga era barn bo på landet utan att skjutsa dem i ett hus där det inte få plats knappt själva och absolut inte med kompisar med kompisar, och passa på att bli så egotrippade också så barnen inte får vad de behöver i matväg och god hemmiljö, och säg mig sen att det viktigaste är att de slipper se på tv. 

Japp, det är okej att bo "litet" och på landet. Och vara dålig på att passa tider. Bevisligen kan de ta sig hemifrån. 
    Du skriver ju själv att du inte vet ifall de är i tid till skolan.

Maten verkar du mest dra till med, det är väl det enda som låter oroväckande men eftersom du inte lägger fokus på det gör ingen annan det heller. 
  • Vladdis

Tror det snarare handlar om det passiva förakt du tycks ha för din syster. Om hon verkligen är så pass världsfrånvänd som du beskriver är det en fråga om tid innan hon inte längre kan upprätthålla fantasin. Tänker du stå & gotta dig i hennes misär då eller tänker du ställa upp. Tror folk reagerar på din ton & syn på din syster. Det gör systern inte speciellt intressant. Dig, däremot blir ett direkt objekt att fascineras över. Har du egna barn? 
  • Anonym (Bella)
    Fan vad folk hänger upp sig på tvn. RESTEN DÅ? SKITER NI I DET ELLER? Det är ok att ha dålig hemmiljö, inte komma i tid till skola och bokade tider, äta dålig mat, bo trångt, ha en ego-morsa, inte kunna ta sig någonstans, så länge man slipper se på tv? Vad är det för fel på er? Tvinga era barn bo på landet utan att skjutsa dem i ett hus där det inte få plats knappt själva och absolut inte med kompisar med kompisar, och passa på att bli så egotrippade också så barnen inte får vad de behöver i matväg och god hemmiljö, och säg mig sen att det viktigaste är att de slipper se på tv. 

Du har ju själv hängt upp dig på tv:n och storleken på bostaden. Vill du bli tagen på allvar måste du släppa det och fokusera på det som är riktiga problem, inte på sånt som bara inte passar in i din medelsvenssonmall.
  • Anonym (H)

Ok, så varken soc eller dina föräldrar verkar dela din uppfattning. Du skriver att dina föräldrar slätar över allt din syster gör men de kanske helt enkelt inte tycker att det är så farligt. Om du har orosanmält flera gånger och soc inte har omhändertagit barnen så anser uppenbarligen inte soc heller att barnen far illa. 

Du har gjort vad du kunde nu, pratat med dina föräldrar och ringt soc. Du får helt enkelt acceptera att alla inte är som du, annars kommer du bara må dåligt själv. 

• Anonym (Dagens i-landsproblem)
    Jemp skrev 2022-09-23 16:43:44 följande:
    suck... Jaja fram till TVn trodde jag du var seriös och bara ovanligt dömande i alla fall. 
    Varför skulle det inte vara sant ang. tv:n? Vi har inte heller tv-kanaler och inga streaming-tjänster heller.
  • Anonym (Nola)
    Tror folk reagerar på din ton & syn på din syster. Det gör systern inte speciellt intressant. Dig, däremot blir ett direkt objekt att fascineras över

-

Det här händer i många trådar. Det är upp till de som svarar i tråden att inte låta rovdriften på någon man känner sig sugen på att sparka till i grupp ta över, och istället svara självständigt.

Jag tänker att det är mycket möjligt att systern har problem med sin föräldraroll, men eftersom (som den jag citerade ovan också är inne på) du som bror ändå inte verkar intresserad av att hjälpa din syster så tar ditt förakt över från dina syskonbarns väl och ve.

Det du därför behöver göra för dig själv är att släppa din vuxna systers livsval. Hade du tyckt om henne och velat hjälpa henne hade det varit en annan sak. 
  • Jemp
    Anonym (Dagens i-landsproblem) skrev 2022-09-23 19:56:48 följande:
    Varför skulle det inte vara sant ang. tv:n? Vi har inte heller tv-kanaler och inga streaming-tjänster heller.
    Jag tror inte att ts upprördhet över en sån sak är sann. Inga konstigheter i sig kring att vara utan. 
  • Anonym (Dagens i-landsproblem)
    Jemp skrev 2022-09-24 09:38:54 följande:
    Jag tror inte att ts upprördhet över en sån sak är sann. Inga konstigheter i sig kring att vara utan. 
    Aha du menar så. Nej tyvärr verkar det vara alltför vanligt att andra klagar på sånt. För att dra till rejält så verkar vissa nästan tycka att det är barnmisshandel om man inte ger ungarna plattor, paddor, mobiler och flera timmars skärmtid dagligen, redan från lågstadiet. Så nej, jag är inte förvånad om ts skulle vara upprörd över det.
  • Ocdmänniska

Folk fokuserar på det för att du ens tar upp det som ett problem. Bo trångt är inte tillräckligt för att barnen ska ha det dåligt, inte heller att vara dålig på att passa tider. Och hur vet du ens så mycket när du knappt har någon kontakt med din syster? Och tycker du dom äter dåligt så hjälp till med att handla eller gör matlådor.

• Anonym (A)
    Ocdmänniska skrev 2022-09-24 13:48:40 följande:
    Folk fokuserar på det för att du ens tar upp det som ett problem. Bo trångt är inte tillräckligt för att barnen ska ha det dåligt, inte heller att vara dålig på att passa tider. Och hur vet du ens så mycket när du knappt har någon kontakt med din syster? Och tycker du dom äter dåligt så hjälp till med att handla eller gör matlådor.
    +1
  • Spucks

Det var DU som skrev om hur hemsk det är med TVn .... tre gånger!
    Och vad d
    å "dålig hemmiljö"? Vilken dålig miljö? Kommer för sent till skolan och bokade tider? I din TS hade du tydligen ingen aning om din syster kan passa tider, då undrade du bara. Tror du inte skolan skulle reagera om barnen kom för sent hela tiden? Hur gick du från att undra om de kommer i tid till skolan till att veta att de kommer för sent? Inom några dagar? När du knappt ser din syster?

Och d
    ålig mat? Först skrev du att du är orolig att de inte får mat. Nu är det dålig mat de får. Bestäm dig!

Och varför kan de inte tar sig n
    ågonstans? Om din syster inte har körkort, bor hon tydligen inte så avskild att man behöver bil för att ta sig runt. 
  • Anonym (Såärdettyvärr)

Ett sjukt samhälle ser det friska som sjukt och det sjuka som friskt.

Svar på tråden Jag fattar inte hur det kan vara ok att ha barn så där