• Dockiz

Hur påverkas ni av räntehöjningarna?

Hej! 

Jag heter Denise och är reporter på SVT Nyheter. Jag är intresserad av att prata med människor i olika livssituationer för att höra hur de påverkas av räntehöjningarna. Idag gav besked om att styrräntan höjs med en procentenhet, den största höjningen på nästan 30 år. 

Barnfamilj? Precis köpt bostadsrätt? ensamstående mamma eller kanske miljonär? Är intresserad av ditt perspektiv! Hoppas det är okej med en sån här tråd!

• Svar på tråden Hur påverkas ni av räntehöjningarna?
  • Mannen73

Jobbigt att se räntorna gå upp så klart.

Men eftersom jag alltid varit förutseende så har jag aldrig dragit på mig skulder jag inte har råd med.

Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska betala av hela mitt huslån på en gång.
    Har råd med det och kommer då ändå ha en slant kvar.

Kommer då vara helt skuldfri.
    Inga lån på bostad, bilar eller något annat.

Har svårt att tycka synd om de statussökarna som bara MÅSTE ha det där huset för 5 miljoner, som bara MÅSTE renovera hela huset trots att behovet inte finns.
    Som bara MÅSTE ha de dyraste vitvarorna, de dyraste golven, möbler från Mio.
    Som bara MÅSTE ha en bil som kostar >500 tusen kronor stående på uppfarten.
    Allt i tron att de blir lyckligare av allt detta.

• Kockobello
    Mannen73 skrev 2022-09-23 00:08:00 följande:

Jobbigt att se räntorna gå upp så klart.

Men eftersom jag alltid varit förutseende så har jag aldrig dragit på mig skulder jag inte har råd med.

Just nu står jag i valet och kvalet om jag ska betala av hela mitt huslån på en gång.
    Har råd med det och kommer då ändå ha en slant kvar.

Kommer då vara helt skuldfri.
    Inga lån på bostad, bilar eller något annat.

Har svårt att tycka synd om de statussökarna som bara MÅSTE ha det där huset för 5 miljoner, som bara MÅSTE renovera hela huset trots att behovet inte finns.
    Som bara MÅSTE ha de dyraste vitvarorna, de dyraste golven, möbler från Mio.
    Som bara MÅSTE ha en bil som kostar >500 tusen kronor stående på uppfarten.
    Allt i tron att de blir lyckligare av allt detta.

Fast Mio är fult skräp. Det finns bättre kvalitet på vilken loppis som helst.
Svar på tråden Hur påverkas ni av räntehöjningarna?