• Anonym (Rosalie)

Skolan testar mitt barn

Mitt barn går i lågstadiet och berättade att hen flera gånger fått ha "lektioner ensam". Tydligen får hen göra olika tester där de tex efter några sekunder tar bort saker och så ska han berätta vad, olika mattegrejer etc...

Lärare där ute, är inte det här något vi borde ha informerats om? Och varför tror ni de gör det?

• Svar på tråden Skolan testar mitt barn
  • Anonym (Test)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2022-09-21 09:01:18 följande:
    Jag kan lugna dig på den punkten. Skolan har INGA verktyg för att diagnosticera barn inom NPF, inte specialpedagoger eller speciallärare eller kuratorer eller elevhälsovården i övrigt, ingen håller på med sådant och sådana testverktyg existerar inte ens på skolorna. Det de kan göra är att se en indikation på hur svåra problem en elev har med vissa typer av uppgifter, det är milsvid skillnad mot en "diagnos". Om skolan misstänker en NPF-diagnos är det självklart att man pratar med föräldern om man börjar se starka indikationer på det, och då kan skolan berätta vad man sett samt försiktigt föreslå att det kan vara något man skulle behöva ta vidare, då från förälderns håll. Skolan har ingen som helst befogenhet att medverka i sådana vidare utredningar, samverka med BUP och liknande.
    Samverka o medverka vid utredningar  på BUP kan och ska ju lärarna göra , dela med sig av ev individuell kartläggning ,ev handlingsplaner etc….men först efter att en utredning är påbörjad med föräldrarnas godkännande antingen genom att föräldrarna själva skickat en egenremiss eller om det är någon läkare som skickat remissen till BUP 
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Test) skrev 2022-09-21 17:39:53 följande:
    Samverka o medverka vid utredningar  på BUP kan och ska ju lärarna göra , dela med sig av ev individuell kartläggning ,ev handlingsplaner etc?.men först efter att en utredning är påbörjad med föräldrarnas godkännande antingen genom att föräldrarna själva skickat en egenremiss eller om det är någon läkare som skickat remissen till BUP 
    Ja naturligtvis MED vh:s godkännande, men skolan kan inte ta initiativ till detta på egen hand, särskilt inte utan att prata med vh först. Om det finns en utredning hos BUP kommer skolan tillfrågas om information, det är en helt annan sak.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Emsie) skrev 2022-09-20 18:52:42 följande:

När jag läser vissa svar i tråden så förstår jag varför det är brist på lärare. Det är inte ungarna som är jobbiga utan föräldrarna.

Ja, senast idag pratade jag med kollegorna om att det lågaffektiva bemötandet mest används mot föräldrarna faktiskt. 

Och att de ofta behöver mer stöd än deras barn. Dock arbetar jag på en särskola där några elever också har grava fysiska komplikationer så vi förstår att de är oroliga. 

Men vissa föräldrar är rent rabiata om precis allting. 

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2022-09-21 09:01:18 följande:
    Jag kan lugna dig på den punkten. Skolan har INGA verktyg för att diagnosticera barn inom NPF, inte specialpedagoger eller speciallärare eller kuratorer eller elevhälsovården i övrigt, ingen håller på med sådant och sådana testverktyg existerar inte ens på skolorna. Det de kan göra är att se en indikation på hur svåra problem en elev har med vissa typer av uppgifter, det är milsvid skillnad mot en "diagnos". Om skolan misstänker en NPF-diagnos är det självklart att man pratar med föräldern om man börjar se starka indikationer på det, och då kan skolan berätta vad man sett samt försiktigt föreslå att det kan vara något man skulle behöva ta vidare, då från förälderns håll. Skolan har ingen som helst befogenhet att medverka i sådana vidare utredningar, samverka med BUP och liknande.

När har jag sagt att skolan sätter en diagnos? Och varför tror du jag tänker på NPF? Det finns flera diagnoser än så. De får de givetvis inte sätta en diagnos det förstår vem som helst. Däremot kan de göra en första bedömning för att avgöra om de ska rekommendera till föräldern att barnet skickas vidare till vården och den bedömningen vill jag inte att de gör utan m8n vetskap. Misstänker de något får de prata med mig först. 

Spucks skrev 2022-09-21 10:17:57 följande:
    Det finns fri rörlighet inom EU - flytta!

Och lärare testar barn hela tiden på olika sätt. Det är del av deras jobb att få reda på vad barnen kan, hur de tänker osv.

Jag trivs bra här i Sverige, det finns ingen anledning för mig att flytta. Hur lång tycker du lärarna ska få gå utan att meddela föräldern? Är det okej om de kontaktar vården utan förälderns medgivande? Är det okej att göra en dyslexi utredning utan att berätta för föräldern? Är det okej att de byter klass på barnet utan att berätta? 

Anonym (Test) skrev 2022-09-21 17:34:26 följande:
    Nej, ingen vanlig lärare kan göra dessa tester  ..däremot kan en specialpedagog göra en första bedömning..och en specialpedagog måste skolan ha tillgång till..men som jag sa innan detta gör måste VH = vårdnadshavare vara tillfrågad .. Så fort det rör ett enskilt barn måste det barnets VH vara tillfrågad och gett sitt tillstånd innan en specialpedagog får titta på barnet.. hela klassen däremot behövs inte tillstånd för bara om de tittar på ett specifikt barn 
    Eftersom TS står frågande kan det alltså inte handla om någon sådan misstanke övh..utan dessa vad barnet / Ts baserat på  vad barnet berättat  uppfattar som  tester är antingen en bedömningsmatris som alla / större delen av klassen så småningom kommer att göra eller en uppgift läraren har i en fortbildning hen går?

På min dotters skola gör vanliga lärare sådana tester i alla fall. I ts fall var ts inte tillfrågad så skolan har helt uppenbart handlat fel det är därför jag tycker ts ska ta det vidare. Enligt ts barn är det endast hen som fått göra det här ingen annan. 

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 22:21:33 följande:

När har jag sagt att skolan sätter en diagnos? Och varför tror du jag tänker på NPF? Det finns flera diagnoser än så. De får de givetvis inte sätta en diagnos det förstår vem som helst. Däremot kan de göra en första bedömning för att avgöra om de ska rekommendera till föräldern att barnet skickas vidare till vården och den bedömningen vill jag inte att de gör utan m8n vetskap. Misstänker de något får de prata med mig först. 

Precis, skolan sätter inga diagnoser men de ska så klart vara uppmärksamma på om ett barn verkar avvika från normen och då informera med vårdnadshavaren. Så vad är problemet?
  • Spucks
    Anonym (Åsa) skrev 2022-09-21 22:21:33 följande:

Spucks skrev 2022-09-21 10:17:57 följande:
    Det finns fri rörlighet inom EU - flytta!

Och lärare testar barn hela tiden på olika sätt. Det är del av deras jobb att få reda på vad barnen kan, hur de tänker osv.

Jag trivs bra här i Sverige, det finns ingen anledning för mig att flytta. Hur lång tycker du lärarna ska få gå utan att meddela föräldern? Är det okej om de kontaktar vården utan förälderns medgivande? Är det okej att göra en dyslexi utredning utan att berätta för föräldern? Är det okej att de byter klass på barnet utan att berätta? 

Om du inte vill flytta får du helt enkelt acceptera att ditt barn går i skolan och att du varken har något rätt att veta vad hon gör varende minut eller rätt att få bestämma hur lärarna bedriver sin undervisning.
    Vad har dina exempel med TS fall att göra? Att bedöma barnens kunskapter och kompetenser är en del av det dagliga arbete i skolan.
  • Anonym (A)
    Spucks skrev 2022-09-22 12:29:52 följande:
    Om du inte vill flytta får du helt enkelt acceptera att ditt barn går i skolan och att du varken har något rätt att veta vad hon gör varende minut eller rätt att få bestämma hur lärarna bedriver sin undervisning.
    Vad har dina exempel med TS fall att göra? Att bedöma barnens kunskapter och kompetenser är en del av det dagliga arbete i skolan.
    +1
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-20 06:46:37 följande:
    Skolan testar mitt barn

Mitt barn går i lågstadiet och berättade att hen flera gånger fått ha "lektioner ensam". Tydligen får hen göra olika tester där de tex efter några sekunder tar bort saker och så ska han berätta vad, olika mattegrejer etc...

Lärare där ute, är inte det här något vi borde ha informerats om? Och varför tror ni de gör det?

Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-20 06:46:37 följande:
    Skolan testar mitt barn

Går sitt barn på lågstadiet? Låter som bedömningsstödet som är obligatorisk i fsk- klass och åk ett. Annars behöver ju lärarna givetvis testa av ditt barns kunskaper på olika sätt för att hen ska kunna undervisas på rätt nivå? 

• Anonym (Rosalie)

Idag vill de prata med mig i samband med hämtning. Är där om runt en halvtimme. Hatar att inte veta vad jag kan förvänta mig.

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 15:42:04 följande:

Idag vill de prata med mig i samband med hämtning. Är där om runt en halvtimme. Hatar att inte veta vad jag kan förvänta mig.

Då kanske du äntligen får svar kring den här testningen i alla fall!
  • Jemp
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 15:42:04 följande:

Så hur gick det?
  • Anonym (Rosalie)
    Jemp skrev 2022-09-23 17:58:06 följande:
    Så hur gick det?

De upplever att skolan är understimulerande för hen och bedömer att hen ligger långt före resten av klassen. Vi diskuterade att hoppa upp en årskurs. Vi ska fundera under helgen och prata med vårt barn och se hur hen känner inför det. 

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 18:27:59 följande:

De upplever att skolan är understimulerande för hen och bedömer att hen ligger långt före resten av klassen. Vi diskuterade att hoppa upp en årskurs. Vi ska fundera under helgen och prata med vårt barn och se hur hen känner inför det. 

Tycker du fortfarande att skolan gjort fel som försökt bedöma ditt barns kunskapsnivåer?
  • Anonym (Rosalie)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2022-09-23 19:51:38 följande:
    Tycker du fortfarande att skolan gjort fel som försökt bedöma ditt barns kunskapsnivåer?

Jag har aldrig sagt att de gjort fel, jag ville bara veta vad de gjorde.

• Anonym (Flytta upp!)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 18:27:59 följande:

Jag skulle definitivt rekommendera att ni flyttar upp en klass! Vi "råkade ut för" precis samma sak med vår yngste; när hen gick i ettan bedömdes hen som just understimulerad och långt före alla övriga, och flyttades därför upp en klass, till trean. Med ens tyckte hen att skolan var mycket roligare och var återigen motiverad att gå dit. Sen tog hen ett sabbatsår mellan nian och gymnasiet, dels för att hen inte skulle behöva vara omyndig vid studenten dels för att hen var ganska skoltrött efter nian - det var också superbra, eftersom det gav lite extra tid till att fundera över vad hen ville läsa på gymnasiet plus att hen fick prova på lite annat under ett år och "vila upp sig" från skolan. När hen sen började gymnasiet hade hen ett större fokus och nya krafter :)

Önskar er all lycka till!
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rosalie) skrev 2022-09-23 20:01:46 följande:

Jag har aldrig sagt att de gjort fel, jag ville bara veta vad de gjorde.

Jag tycker att ni ska hoppa upp en klass. Funkar det inte så kan barnet gå tillbaka till klassen. Problemet är mest att barnet har vänner i klassen.
  • Anonym (Olala)

Att skriva en tråd på FL och spekulera kring detta känns minst sagt idiotiskt.

Nr1 Lärare gör inte saker för att dom är elaka och vill barnen illa, utan för att kunna hjälpa eleverna. Utgå från detta så slipper du konspirera och må dåligt kring detta faktum.

Nr2 Du har aldrig funderat på att maila läraren och fråga?

Jag vet att detta låter hårt, men jag vet att lärare överger yrket pga vissa föräldrar. Är det så svårt att utgå från att lärare vill sitt barn väl, att inte vara på sin vakt och snacka skit, utan istället samarbeta och föra en normal vuxendialog kring sitt barn?

Svar på tråden Skolan testar mitt barn