Anonym (Lärare 2) skrev 2022-09-21 09:01:18 följande:
Jag kan lugna dig på den punkten. Skolan har INGA verktyg för att diagnosticera barn inom NPF, inte specialpedagoger eller speciallärare eller kuratorer eller elevhälsovården i övrigt, ingen håller på med sådant och sådana testverktyg existerar inte ens på skolorna. Det de kan göra är att se en indikation på hur svåra problem en elev har med vissa typer av uppgifter, det är milsvid skillnad mot en "diagnos". Om skolan misstänker en NPF-diagnos är det självklart att man pratar med föräldern om man börjar se starka indikationer på det, och då kan skolan berätta vad man sett samt försiktigt föreslå att det kan vara något man skulle behöva ta vidare, då från förälderns håll. Skolan har ingen som helst befogenhet att medverka i sådana vidare utredningar, samverka med BUP och liknande.
När har jag sagt att skolan sätter en diagnos? Och varför tror du jag tänker på NPF? Det finns flera diagnoser än så. De får de givetvis inte sätta en diagnos det förstår vem som helst. Däremot kan de göra en första bedömning för att avgöra om de ska rekommendera till föräldern att barnet skickas vidare till vården och den bedömningen vill jag inte att de gör utan m8n vetskap. Misstänker de något får de prata med mig först.
Spucks skrev 2022-09-21 10:17:57 följande:
Det finns fri rörlighet inom EU - flytta!
Och lärare testar barn hela tiden på olika sätt. Det är del av deras jobb att få reda på vad barnen kan, hur de tänker osv.
Jag trivs bra här i Sverige, det finns ingen anledning för mig att flytta. Hur lång tycker du lärarna ska få gå utan att meddela föräldern? Är det okej om de kontaktar vården utan förälderns medgivande? Är det okej att göra en dyslexi utredning utan att berätta för föräldern? Är det okej att de byter klass på barnet utan att berätta?
Anonym (Test) skrev 2022-09-21 17:34:26 följande:
Nej, ingen vanlig lärare kan göra dessa tester ..däremot kan en specialpedagog göra en första bedömning..och en specialpedagog måste skolan ha tillgång till..men som jag sa innan detta gör måste VH = vårdnadshavare vara tillfrågad .. Så fort det rör ett enskilt barn måste det barnets VH vara tillfrågad och gett sitt tillstånd innan en specialpedagog får titta på barnet.. hela klassen däremot behövs inte tillstånd för bara om de tittar på ett specifikt barn
Eftersom TS står frågande kan det alltså inte handla om någon sådan misstanke övh..utan dessa vad barnet / Ts baserat på vad barnet berättat uppfattar som tester är antingen en bedömningsmatris som alla / större delen av klassen så småningom kommer att göra eller en uppgift läraren har i en fortbildning hen går?
På min dotters skola gör vanliga lärare sådana tester i alla fall. I ts fall var ts inte tillfrågad så skolan har helt uppenbart handlat fel det är därför jag tycker ts ska ta det vidare. Enligt ts barn är det endast hen som fått göra det här ingen annan.