• Anonym (Mamman)

Lämna andras barn ensamma?

Mitt barn har precis börjat tvåan och är nu i den åldern att han får röra sig ensam ute lite längre sträckor och jag känner även  att jag kan lämna honom själv hemma korta stunder. Skolan tillåter att barnen går själva till och från skolan vilket de inte gjort innan.  Min fundering är vid vilken ålder man kan räkna med att andras föräldrar är ok med att man inte alltid är med när han leker med kompisar?  Och omvänt, hur länge kan man räkna med att andra föräldrar vakar över sitt barn när det är och leker hos andra? Sen är jag också nyfiken på hur det ser ut på andra skolor, är det vanligt att det finns regler kring när barnen får gå själv och är det vanligtvis i tvåan eller vid någon annan ålder? 

• Svar på tråden Lämna andras barn ensamma?
  • Anonym (Mamma)

Det beror ju oxå på hur barnet är. 

• Anonym (Maja)

Följer. Mitt barn är bara tre men intresserad av svaren :)

• Anonym (A)

Samma hos oss, i tvåan behövde vi inte hämta och lämna på samma sätt. I trean var det många som slutade med fritids också. Dvs då var det inga föräldrar med om de gick hem till varandra efter skolan.

• Anonym (Mamma till 2)

Vi frågar alltid föräldrarna. Det här är ju en frågeställning som fortsätter väldigt länge. Får de gå själva till affären? Får de gå själva på bio? Får de gå hem från discot? Att man frågar andra föräldrar är ju också en signal till dem att man vill att de gör samma sak. 

Det är viktigt att ha en bra kontakt med föräldrarna till barnens kompisar. Vi känner en familj vars barn får göra saker mycket tidigare än våra, men tack vare bra kontakt har det sällan blivit något problem. De sms:ar och frågar om de känner sig osäkra på vad vårt barn får. 

Jag vet inte vad vår skola har för regler, men vår äldsta började gå hem själv i slutet av tvåan. (Då fanns en hemmajobbande förälder där när hon kom hem.) Det var ingen som hade någon åsikt om det. 

• Anonym (....)

De gånger lek bokades i förväg sa jag alltid att jag inte är hemma eller frågade om det är ok med den andra föräldern att de lämna "oövervakade", då visste de i alla fall! Mina barn har slutat fritids i tvåan...

Gällande gå hem själva så har det varit en ålder satt innan, minns inte vilken, men numer får föräldrarna digitalt lämna samtycke vilket innebär att även förskoleklasselever får gå hem själva, även om det inte är något vi förespråkar! Men det är helt upp till föräldrarna i dagsläget. 

• Anonym (Våra)

Våra barn har fått gå hem från skolan själva i 2:an, förutsatt att någon av oss vuxna var hemma. I övrigt hämtar o lämnar vi. Även i 2:an har vårt ena barn varit ensam utan vuxen hos en kompis kortare stunder, men då efter att föräldrarna stämt av att det är ok och då har även äldre syskon varit hemma där. Jag har inte lämnat andras barn utan vuxna i vårt hem ännu, men kanske kan bli aktuell kortare stunder 9-årsåldern beroende på vilken kompis det är fråga om. Jag har inte hört om någon som inte haft fritids i 3:an här, däremot 4:an.

• Anonym (Mamma till 2)

När barnen får egna mobiler blir det också stor skillnad. Då ringer ju barnet själv och frågar. Om de får följa med en kompis hem efter skolan tex. Våra barn har fått mobil i trean. Ungefär samtidigt som kompisarna. 

• Anonym (H)

Man bör inte räkna med någonting utan prata med de andra föräldrarna.
    Det är olika för olika barn , man kan inte utgå ifrån sister sitt eget barn.

• Anonym (Flerbarnsmamma)

när mina var i den där brytåldern..dvs när många slutade på fritids o började vara hemma själva en del så sa jag alltid då frågan om barnen kunde leka eller va  som de sa ..  om jag visste att jag eller barnens pappa inte skulle vara hemma när de kom från skolan så sa jag alltid något i stil med.  Det är ok att det leker..men jag är inte hemma förrän kl X  då fick föräldrarna själva ta ställning till om de tyckte att barnen skulle leka den dagen eller ta det en dag/ tid  då någon var hemma 

• SaraL77

Man frågar givetvis barnets föräldrar. Vilken jävla ickefråga.

• Alexi

I tvåan sa läraren till oss ungefär att "är ni medvetna om att om ert barn följer med xx hem på eftermiddagen så är det ingen vuxen hemma förrän vid middagstid"

Nej det hade vi verkligen ingen aning om, vi förutsatte att fick barnet gå hem typ kl 13 och inte vara på fritids så skulle det vara vuxna hemma. Men nej, tydligen var det inte så i alla familjer... 

Svar på tråden Lämna andras barn ensamma?