• Anonym (Ofta?)

Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?

Vi fick precis veta från förskolan att vi ska ta hem barnens sängkläder varje fredag, tvätta dem och återkomma med dem till måndagen igen. Känns inte det väldigt ofta, för sängkläder som används knappt fem timmar i veckan? Inte ens våra vanliga sängkläder tvättar jag varje vecka. 

Hur ofta behöver ni ta hem sängkläderna och tvätta dem?

• Svar på tråden Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?
  • Anonym (Inga ombyten?)
    Anonym (Ofta?) skrev 2022-09-13 06:53:37 följande:
    Det är precis vårt problem. Det går sällan att tvätta på helgerna här. 
    Har ni inga ombyten som ni kan byta ut medan ni väntar på tvättiden?
  • violis
    Anonym (Vansinne) skrev 2022-09-12 23:46:23 följande:
    Nej det kan inte vara så att de kan begära kuddar och täcken. På 4 barn har jag inte stött på det. 
    De hade inte täcken på vilan heller. Kuddar och filtar som tillhörde stället. Egen kudde om man ville. 
    Jo..förskolan tillskillnad mot förskoleklass och skola är frivillig, det innebär också att förskolan kan kräva mer av föräldrarna vad det gäller barnens personliga utrustning och kan tolka det på det sätt de anser = välja om de vill använda dessa frotté filtar och ha egna kuddar som många förskolor har eller begära att föräldrarna tar med eget till sina barn.

Och med tanke på hur mycket subventionerad förskolan är ..en plats kostar närmare 10 ggr vad man som förälder betalar varje månad så att då få ta med egna sängkläder ,något som 99% av alla ändå har flera uppsättningar av hemma eller som går att köpa billigt på närmsta secondhand butik / klädbytardagar dag ,är att anse som en mindre kostnad för den enskilda familjen  sen  att skicka hem för tvätt varenda vecka låter överdrivet .. som jag skrev det vanliga är ett par gånger / termin och då ofta i samband med skolans lov..
  • molly50

Vi behövde aldrig tvätta några sängkläder när barnen gick på förskola.
    De hade madrasser,filtar och kuddar där som förskolan stod för. 

• Anonym (Hmm..)

Varken jag eller någon jag känner har haft sängkläder på förskolan. Tycker det låter jättekonstigt. De vilar på en madrass med en filt nån timme per dag, de ska inte bäddas ner. Märkligt.

• Anonym (Ofta?)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-09-13 10:36:32 följande:

Varken jag eller någon jag känner har haft sängkläder på förskolan. Tycker det låter jättekonstigt. De vilar på en madrass med en filt nån timme per dag, de ska inte bäddas ner. Märkligt.

Vi är ålagda att ha med egen kudde och eget täcke, med kuddvar på påslakan. Madrassen sover de dock direkt på. Om det är smittspridning man vill stoppa, hoppas jag att också madrasserna tvättas av en gång i veckan. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Va?) skrev 2022-09-12 10:57:20 följande:

Det gjorde vi inte en enda gång för två barn under 8 års tid.

Samma här, aldrig under våra 9 år på förskolan.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ofta?) skrev 2022-09-13 06:53:37 följande:
    Det är precis vårt problem. Det går sällan att tvätta på helgerna här. 
    Fast hur kan det vara problemet? Ni behöver inte tvätta på helgen, ni kan tvätta vilken dag i veckan ni vill. Det de vill är att ni tar dit rena saker varje måndag. När det tvättas struntar förskolan i. 
  • Anonym (Ofta?)
    Anonym (.) skrev 2022-09-13 13:21:11 följande:
    Fast hur kan det vara problemet? Ni behöver inte tvätta på helgen, ni kan tvätta vilken dag i veckan ni vill. Det de vill är att ni tar dit rena saker varje måndag. När det tvättas struntar förskolan i. 
    Och jag tycker att det är överdrivet att tvätta sängkläder som används mindre än en timme om dagen, varje dag. 

Ett tag krävde de att alla barnens innekläder skulle tvättas dagligen. Helt rena byxor, som min då sexåring burit inne, skulle tvättas så fort de lämnade förskolan. Det fick de tack och lov backa om. 
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (.) skrev 2022-09-13 13:21:11 följande:
    Ja...naturligtvis. Jag tänkte direkt -men vad tusan, det är ju en vecka tills jag har nästa tid" 
    My bad! 
  • violis
    Anonym (Ofta?) skrev 2022-09-13 13:26:08 följande:
    Och jag tycker att det är överdrivet att tvätta sängkläder som används mindre än en timme om dagen, varje dag. 

Ett tag krävde de att alla barnens innekläder skulle tvättas dagligen. Helt rena byxor, som min då sexåring burit inne, skulle tvättas så fort de lämnade förskolan. Det fick de tack och lov backa om. 

Att ni ska ha med sängkläder är en sak.. men de verkar verkligen vara överdrivet rädda för smuts.. så länge det inte är en allergiförskola så är det där fullkomligt onödigt.. 
     Vi skickar hem kuddar och ev filtar i samband med skollov …dvs föräldrarna tvättar dem vid höstlov, jullov, påsk eller sportloven så under sommarstängningen / semestern… 

Har ni inte fått till er att det finns ett barn / pedagog som är extremt allergisk (  något som skulle förmedlats redan då ni sökte plats på denna förskola/ blev erbjudna plats här av kommunen) så finns ingen anledning till denna överdrivna renlighet..snarare kan det medföra att barnen blir mer sjuka ..det har gjorts studier på varför barn som växer upp på landet bland djur i lägre grad än barn som växer upp i stan utan djur o natur runt knuten utvecklar allergier …. kroppen behöver en viss grad av bakterier och smuts…

självklart ska barnens kläder vara rena när de kommer på morgonen men ett par byxor/ en tröja som klarat av en dag på förskolan utan att få några  större smutsfläckar kan man självklart använda nästa dag också ! 

Om jag vore er ( och visste att det inte fanns allergier /andra sjukdomar bakom beslutet ) så skulle jag ta hem sängkläderna på fredagen som de önskar….meeen sedan skulle jag antingen lägga dem åt sidan hemma och ta med en ny omgång på måndagen  eller ta med samma sängkläder på måndagen igen,  …och med lägga åt sidan menar jag inte tvätta  om jag inte ser några fläckar …utan hänga upp för vädring som mest…
    tvätta dem skulle jag göra efter vad jag anser vara rimlig användning ..
    jag vet inte hur ni gör… men själv torktumlar jag  sängkläder eller hänger upp ute ..så man ser ingen större skillnad på de rena sängkläderna och de som är använda några dagar..de är lika skrynkliga oavsett  
    och sköljmedel är ju inget man ska använda på en förskola då det kan finnas barn o pedagoger som är doftöverkänsliga.. så på det går det inte heller att känna om de är nytvättade eller inte  
    pedagogerna kan ju inte veta om ni tvättar eller inte så länge ni tar hem som uppmanats….

• AnnaSthlm

Strunta i kraven. Envisas de så ta med påsen med "smutstvätt" på fredagen, vik fint och lämna tillbaka sängkläderna på måndagen. Otvättade såklart. 

• lövet2

På vårt dagis står föräldrarna för örngottet. Ett eget personligt örngott, så vi inte råkar blanda i hop kuddarna. Sedan tvättar personalen örngott, filtar och madrasskydd regelbundet. Det finns ju både tvättmaskin och torkskåp på förskolan.

Svar på tråden Hur ofta tvättar ni barnens sängkläder på förskolan?