Dela 50/50 när båda är lediga? Trots en är föräldraledig
Hej, skulle vilja veta vad ni andra tycker om detta. Jag är föräldraledig med vår 1åriga dotter medan min sambo jobbar heltid. Han jobbar kvällar/nätter och helger och har sovande jour, han får oftast sova på nätterna men händer nån gång då då att han blir väckt. Han jobbar var 3e helg, från fredag eftermiddag till måndag morgon. Övriga veckor jobbar han 1-2 pass i veckan (från eftermiddag till morgonen dagen efter). Med det schemat är han ändå hemma ganska mycket på dagarna. Jag anser att då han är ledig ska vi dela ungefär 50/50 vad gäller hushållsarbete och att ta hand om dottern. Men han anser att han har rätt till mer vila och egentid än mig för att han har jobbat på ett ?riktigt? jobb och haft det jobbigare än mig, medan jag ?bara? varit hemma med dottern. Jag är inte jättepetig att allt ska vara exakt lika men som det är nu gör jag nog ca 80% av allt med hemmet (diska, tvätta, städa osv) samt ta hand om dottern, trots att han är hemma. Det gör att jag känner mig väldigt ouppskattad och ... typ utnyttjad, för han verkar varken se allt jag gör eller förstå att jag gör mer än han, eller att det faktiskt kan vara minst lika jobbigt att ta hand om dottern som att jobba på ett ?riktigt? jobb. Senaste tiden har jag känt mig så trött och utmattad och då ?tål? jag ännu mindre av denna (enligt mig) orättvisa, och vi bråkar så ofta kring just detta.
Vad har ni för åsikter kring detta? Hur fördelar ni sysslorna när den ena är föräldraledig och den andra jobbar?
/ trött mamma