Anonym (Frustrerad) skrev 2022-09-09 18:29:10 följande:
Andras barn inte lyssnar på tillsägelse och beter sig illa
Vad ska man göra när andras barn inte lyssnar på tillsägelse?
I lekparken idag var det ett gäng på fyra tjejer (ca 7-12 år) som lagt beslag på gungbrädan. Vi var flera som stod på kö och de vägrade att gå därifrån. Vi var på lekplatsen en timme och tjejerna hade gungbrädan hela tiden. Ingen ansvarig vuxen i sikte.
Jag försökte prata med dem om att det var flera som ville gunga, undrade hur de skulle känt om de behövt vänta och någon annan inte turades om. Till svar fick jag stöddiga kommentarer om att de inte hade gungat länge och att de hade rätt att vara där. Andra barn blev arga och frustrerade. Jag bad de ringa deras föräldrar, men det vägrade dem att göra.
Vad hade ni gjort i denna situation?
Det finns ju egentligen inga regler kring hur länge man får använda en lekgrej i en park, det är ju mer av en social känsla som kommer med åldern. Så egentligen tycker jag att du gick hårt åt tjejerna när de bara använde sakerna i parken som alla andra. Ni hade inte mer rätt att ha den än de hade, är något upptaget får man leka med det som är ledigt.
Jag skulle absolut inte begärt att få ringa nåns föräldrar över en sån grej, och om nån ringt mig för att mitt barn gungat länge tex, så skulle jag tycka att det var överdrivet. ''Och barn i 7-12 års åldern kan vara ute utan vuxnas uppsikt i en lekpark, inga konstigheter alls.
Jag skulle spontant tänka att det är du som beter dig illa på lekplatsen utifrån din beskrivning av händelseförloppet.