• Anonym (Frustrerad)

Andras barn inte lyssnar på tillsägelse och beter sig illa

Vad ska man göra när andras barn inte lyssnar på tillsägelse? 

I lekparken idag var det ett gäng på fyra tjejer (ca 7-12 år) som lagt beslag på gungbrädan. Vi var flera som stod på kö och de vägrade att gå därifrån. Vi var på lekplatsen en timme och tjejerna hade gungbrädan hela tiden. Ingen ansvarig vuxen i sikte. 

Jag försökte prata med dem om att det var flera som ville gunga, undrade hur de skulle känt om de behövt vänta och någon annan inte turades om. Till svar fick jag stöddiga kommentarer om att de inte hade gungat länge och att de hade rätt att vara där. Andra barn blev arga och frustrerade. Jag bad de ringa deras föräldrar, men det vägrade dem att göra. 

Vad hade ni gjort i denna situation? 

• Svar på tråden Andras barn inte lyssnar på tillsägelse och beter sig illa
  • Anonym (Ok)

Så länge dem gungade hela tiden hade jag inte brytt mig. Tråkigt om det var fler som ville gunga men dem var först och då får man vänta tills det är ledigt. 

• Anonym (Ok)

Så länge dem gungade hela tiden hade jag inte brytt mig. Tråkigt om det var fler som ville gunga men dem var först och då får man vänta tills det är ledigt.

• Anonym (Annorstädes)

Om de vägrar kliva av, inga föräldrar är där och de bara käftar emot hade jag åkt hem eller till en annan lekpark. Det är bara inse att ungar av idag är rätt ouppfostrade.

• Anonym (Godiva)

Många ungar idag är rysligt ouppfostrade. Verkar som föräldrarna är mer kompisar med sina barn än föräldrar. Det straffar sig senare i livet.

• Anonym
    Anonym (Ok) skrev 2022-09-09 18:37:52 följande:

Håller med
  • Anonym (A)
    Anonym (Ok) skrev 2022-09-09 18:38:06 följande:
    Håller med
  • Anonym (Snorisar)

Man pekar med hela jävla armen, och struntar i att leka daltande pedagog. Krävs givetvis att man har så pass stark beslutsamhet och utstrålning, att ungarna instinktivt hajjar till. Att den dära, den vill man inte chansa att mucka med. Räcker att man får ett par av dom till att bli osäkra och rädd, så rasar hela deras lilla korthus. 

Ungar idag räknar med att vuxna inte ska våga säga till. Att vuxna kommer försöka prata prata prata. Att vuxna kommer vara rädd att gå i konflikt. 

Man är helt enkelt jävligt dominant rakt igenom. Sånt förväntar dom sig inte, och är inte heller vana vid att stöta på av en främling. 

• Anonym (Men)
    Anonym (Snorisar) skrev 2022-09-11 15:28:45 följande:

Man pekar med hela jävla armen, och struntar i att leka daltande pedagog. Krävs givetvis att man har så pass stark beslutsamhet och utstrålning, att ungarna instinktivt hajjar till. Att den dära, den vill man inte chansa att mucka med. Räcker att man får ett par av dom till att bli osäkra och rädd, så rasar hela deras lilla korthus. 

Ungar idag räknar med att vuxna inte ska våga säga till. Att vuxna kommer försöka prata prata prata. Att vuxna kommer vara rädd att gå i konflikt. 

Man är helt enkelt jävligt dominant rakt igenom. Sånt förväntar dom sig inte, och är inte heller vana vid att stöta på av en främling. 

Då skulle dom ju kunna känna sig kränkta?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Snorisar) skrev 2022-09-11 15:28:45 följande:

För att man lek på en lekplats? Vad är det med dagens föräldrar som inte kan lära sina barn att vänta på sin tur? Att livet inte är rättvist? 

barnen i frågan kom först och lekte på gungan. 

ska du be vuxna människor att flytta på sig om de tagit bra platser på stranden? ?ursäkta men du får inte ligga kvar på denna platsen längre, du kom först men nu vill jag ha den? 

• Citronella

De kom först och har rätt att vara där du och ditt barn får rådig en annan dag eller gå till en annan lekpark. Hon som jämförde med stranden har rätt man kan inte vänta sig att barn eller vuxna ska flytta sig bara för att man själv ska ha.

• Anonym (Snorisar)

Det handlar om ett gemensamt utrymme. Att lägga beslag på gungbrädan i timmar är inte ett socialt accepterat beteende. Det är en oskriven regel att man delar med sig på lekplatsen, och detta vet ungarna om. Garanterat. Att vägra släppa gungbrädan åt andra barn en stund, särskilt om man dessutom blir uppmärksammad på att där är fler som vill. Det är ouppfostrat. 

Liknelsen med stranden är förövrigt inget att hänga i julgranen. Såvida du inte snackar om en strand som av någon märklig anledning, endast har plats för max 2-4 pers åt gången. 

• Anonym (de)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-09-09 18:29:10 följande:

I lekparken idag var det ett gäng på fyra tjejer (ca 7-12 år) som lagt beslag på gungbrädan. Vi var flera som stod på kö och de vägrade att gå därifrån. Vi var på lekplatsen en timme och tjejerna hade gungbrädan hela tiden. Ingen ansvarig vuxen i sikte. 

Jag försökte prata med dem om att det var flera som ville gunga, undrade hur de skulle känt om de behövt vänta och någon annan inte turades om. Till svar fick jag stöddiga kommentarer om att de inte hade gungat länge och att de hade rätt att vara där. Andra barn blev arga och frustrerade. Jag bad de ringa deras föräldrar, men det vägrade dem att göra. 

Det finns ju egentligen inga regler kring hur länge man får använda en lekgrej i en park, det är ju mer av en social känsla som kommer med åldern. Så egentligen tycker jag att du gick hårt åt tjejerna när de bara använde sakerna i parken som alla andra. Ni hade inte mer rätt att ha den än de hade, är något upptaget får man leka med det som är ledigt. 

Jag skulle absolut inte begärt att få ringa nåns föräldrar över en sån grej, och om nån ringt mig för att mitt barn gungat länge tex, så skulle jag tycka att det var överdrivet. ''Och barn i 7-12 års åldern kan vara ute utan vuxnas uppsikt i en lekpark, inga konstigheter alls. 

Jag skulle spontant tänka att det är du som beter dig illa på lekplatsen utifrån din beskrivning av händelseförloppet. 
  • Anonym (P)

Det gjorde ju faktiskt inte något fel. De lekte och gungade. Ditt barn får väl lära sig att man inte alltid får som man vill. Ibland hinner någon annan före. 

Man kan önska att andra uppför sig på ett visst sätt, men så är det inte alltid. Det jag anser är rätt, är inte per automatik rätt. Det är en lärdom som är viktig både för ditt barn och tydligen också för dig. För menar du på allvar att du tänkte ringa hem till en 12-årings föräldrar för att barnen lekte på något som ditt barn ville leka på? Skämskudde!

• Citronella
    Anonym (Snorisar) skrev 2022-09-12 09:12:50 följande:

Det handlar om ett gemensamt utrymme. Att lägga beslag på gungbrädan i timmar är inte ett socialt accepterat beteende. Det är en oskriven regel att man delar med sig på lekplatsen, och detta vet ungarna om. Garanterat. Att vägra släppa gungbrädan åt andra barn en stund, särskilt om man dessutom blir uppmärksammad på att där är fler som vill. Det är ouppfostrat. 

Liknelsen med stranden är förövrigt inget att hänga i julgranen. Såvida du inte snackar om en strand som av någon märklig anledning, endast har plats för max 2-4 pers åt gången. 

Där jag bor finns det många bryggor (utan strand) där bara ett fåtal får plats att bada och sola. Det finns ingen som flyttar sig i förtid där.
  • Anonym (L)

Jag tycker att det inte är så konstigt att de inte gick därifrån, de var där först. Jag hade absolut frågat om de skulle gunga länge och att mitt barn också skulle vilja gunga, men hade även talat om för MITT barn att du får gunga på den en annan dag för nu är det upptaget, om de inte vill gå.

Däremot hade jag markerat ordentligt för dem ett stöddigt beteende med att tala om att det inte är okej att prata på det sättet till andra människor. 

Varför skulle de ringa sina föräldrar för att en vilt främmande människa tycker det är orättviiiiiiiist att de gungar? Jeeez.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Frustrerad) skrev 2022-09-09 18:29:10 följande:

Det är väl inget konstigt att barn i den åldern är ute själva och leker i en lekpark? De var inte och snattade i en butik, stack punka på cyklar etc. De var bara ute och lekte. 

De hade gungorna först och då får andra vänta. Så funkar det.
    Det fanns säkert annat ditt barn kunde leka med. 

Jag hade inte gjort någonting, jag hade bara gjort något annat än väntat på gungbrädan. 
  • Anonym (de)
    Anonym (L) skrev 2022-09-12 12:03:54 följande:

Jag tycker att det inte är så konstigt att de inte gick därifrån, de var där först. Jag hade absolut frågat om de skulle gunga länge och att mitt barn också skulle vilja gunga, men hade även talat om för MITT barn att du får gunga på den en annan dag för nu är det upptaget, om de inte vill gå.

Däremot hade jag markerat ordentligt för dem ett stöddigt beteende med att tala om att det inte är okej att prata på det sättet till andra människor. 

Varför skulle de ringa sina föräldrar för att en vilt främmande människa tycker det är orättviiiiiiiist att de gungar? Jeeez.

Å andra sidan så kanske TS också hade en stöddig och krävande ton? Varför ska barn bara ta emot om vuxna beter sig, och ha en fin ton tillbaka? Eller så hade de en helt vanlig ton men TS blev irriterad att de inte lydde hennes krav att lämna gungbrädan och tolkade deras agerande som stöddigt beteende. Bara för att TS tyckte att hennes barn hade större rätt.  
  • Anonym (L)
    Anonym (de) skrev 2022-09-12 13:30:15 följande:
    Å andra sidan så kanske TS också hade en stöddig och krävande ton? Varför ska barn bara ta emot om vuxna beter sig, och ha en fin ton tillbaka? Eller så hade de en helt vanlig ton men TS blev irriterad att de inte lydde hennes krav att lämna gungbrädan och tolkade deras agerande som stöddigt beteende. Bara för att TS tyckte att hennes barn hade större rätt.  
    Nej självklart inte, jag menade om de hade en onödigt uppkäftig ton och TS frågade trevligt, vilket jag såklart inte har en aning om. Håller med dig! 
  • Anonym

Ts, om du sitter på ett fullt cafe och ett sällskap kommer in, lämnar du då ditt bord så att ni kan turas om om platserna? 

Svar på tråden Andras barn inte lyssnar på tillsägelse och beter sig illa