• Anonym (Kluven)

Vaccin mot HPV-virus

Hej, 
    Min dotter går nu i femte klass och erbjuds vaccin mot HPV-virus. Hur tänker ni kring detta vaccin? Ska man vaccinera eller inte? Känner mig kluven. 

• Svar på tråden Vaccin mot HPV-virus
  • Anonym (T)
    Anonym (Öh) skrev 2022-09-08 23:07:22 följande:

Mina föräldrar tackade nej till vaccin åt mig, är jävligt bitter över det idag. Hur kan man göra så? Det är mitt liv och hälsa det handlar om. Vaccinerade mig nyligen som vuxen.

Var inte dum att tacka nej till livräddande vaccin...

Du behöver inte vara bitter gentemot dina föräldrar! Du kan få HPV och cancer trots vaccin, du måste ändå gå och ta cellprover resten av livet. Gardasil ger skydd mot några få varianter av HPV när det finns ett 80-tal. Dock är det endast ett få som kan orsaka cancer, men ändå fler än vad vaccinet skyddar mot. Att ta cellprover är jätteviktigt och viktigare än vaccin. Om haft sexuellt umgänge så ger inte ett vaccinering i vuxen ålder så mycket.
  • Anonym (T)
    Anonym (Kluven) skrev 2022-09-08 21:00:17 följande:

Tack för svar. 

Känner att jag behöver mer belägg för varför vi inte ska vaccinera. Ni som valt att INTE vaccinera, vad har ni baserat beslutet på? 

Varför lyssna på random människor på ett forum? Bilda dig en uppfattning själv genom att läsa på hos trovärdiga källor, det vill säga myndigheter. Random människor på forum länkar gärna till privata bloggar och människor som inte har någon utbildning, men som "vet".

Och varför ska du ha belägg för varför du inte ska tillåta vaccinering? Du borde väl läsa om varför du borde tillåta vaccinering!?
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Fetnej) skrev 2022-09-08 23:16:50 följande:
    Hur många flugor älskar skit?

Som jag redan skrivit, sexualmoral handlar inte bara om vad man själv gör. Den gäller i lika hög grad män. 
    Jaha, så du ska inte bara lyckas styra din dotters sexualitet, utan även hennes sexualpartners redan innan de träffats? Lycka till.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (T) skrev 2022-09-09 00:29:33 följande:
    Du behöver inte vara bitter gentemot dina föräldrar! Du kan få HPV och cancer trots vaccin, du måste ändå gå och ta cellprover resten av livet. Gardasil ger skydd mot några få varianter av HPV när det finns ett 80-tal. Dock är det endast ett få som kan orsaka cancer, men ändå fler än vad vaccinet skyddar mot. Att ta cellprover är jätteviktigt och viktigare än vaccin. Om haft sexuellt umgänge så ger inte ett vaccinering i vuxen ålder så mycket.
    Man kan få mässlingen trots att man vaccinerat sig också, men det är ingen anledning till att inte ta vaccinet.

Gardasil finns inte längre, och vaccinet ger skydd mot 9 typer av HPV, vilket är 9 fler än inget vaccin.

Jag tror att vaccinet kan skydda ändå, beroende på om man blivit smittad eller inte, men det är klart att det är säkrare att vaccineras innan sexuell debut.
  • Anonym (ingen)
    Anonym (Kluven) skrev 2022-09-08 15:21:07 följande:
    Vaccin mot HPV-virus

Hej, 
    Min dotter går nu i femte klass och erbjuds vaccin mot HPV-virus. Hur tänker ni kring detta vaccin? Ska man vaccinera eller inte? Känner mig kluven. 

Ingen tvekan alls. Det vaccinet har gjort så mycket gott redan trots att det inte funnits så väldigt länge. Mina barn får alla vaccin som erbjuds inom det svenska vaccinprogrammet. Plus några som jag själv sett till som TBE. Önskar att min son varit inkluderad i HPV-vaccineringen också, men han var i fel ålder. Tror jag ska se till att han får vaccinet ändå.

Är så glad att vi lever i en värld där det finns vaccin mott allvarliga sjukdomar. 
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Fetnej) skrev 2022-09-08 20:26:07 följande:
    Jag kan inte tänka mig att gifta om mig, nej.

Förtjänar och förtjänar, handlingar har konsekvenser. 
    Sorry, men det där är ett så korkat argument. Använder du inte säkerhetsbälte heller, för att du vet riskerna av att i trafiken och är villig att få konsekvenserna? 
  • Anonym (Fetnej)
    Anonym (Öh) skrev 2022-09-09 07:31:17 följande:
    Jaha, så du ska inte bara lyckas styra din dotters sexualitet, utan även hennes sexualpartners redan innan de träffats? Lycka till.
    Även du fattar att det handlar om att ge dottern(och sonen) vett att välja rätt partner. Jo, det går alldeles utmärkt faktiskt.
  • Anonym (Fetnej)
    Anonym (Helene) skrev 2022-09-09 11:58:32 följande:
    Sorry, men det där är ett så korkat argument. Använder du inte säkerhetsbälte heller, för att du vet riskerna av att i trafiken och är villig att få konsekvenserna? 
    Jag visste inte att säkerhetsbältet var permanenta och kom med biverkningar. Wow, hur har jag missat det....
  • Spucks
    Anonym (Fetnej) skrev 2022-09-09 12:52:51 följande:
    Även du fattar att det handlar om att ge dottern(och sonen) vett att välja rätt partner. Jo, det går alldeles utmärkt faktiskt.
    Och hur vet ditt barn att partnern talar sanning och är oskuld? Hur vet ditt barn att partnern inte kommer att bedra hen? Och vad händer om ditt barn blir våldtagen? Är det inte redan hemsk nog, ska ditt barn utöver detta även handskas med potentiella sjukdomer som hade kunnat undvikas?
    Och vad händer om ditt barn inte delar dina värderingar på vad som är moralisk? Om ditt barn tycker, som nästan 100% av samhället, att det är helt okej att ha sexuella kontakter med flera olika människor? Tycker du då att det är rätt åt hen om hen får en sjukdom, för gör man inte som mamma vill, är det det rätta straffet?
  • Anonym (Fetnej)
    Spucks skrev 2022-09-09 13:01:46 följande:
    Och hur vet ditt barn att partnern talar sanning och är oskuld? Hur vet ditt barn att partnern inte kommer att bedra hen? Och vad händer om ditt barn blir våldtagen? Är det inte redan hemsk nog, ska ditt barn utöver detta även handskas med potentiella sjukdomer som hade kunnat undvikas?
    Och vad händer om ditt barn inte delar dina värderingar på vad som är moralisk? Om ditt barn tycker, som nästan 100% av samhället, att det är helt okej att ha sexuella kontakter med flera olika människor? Tycker du då att det är rätt åt hen om hen får en sjukdom, för gör man inte som mamma vill, är det det rätta straffet?
    Men läs mina inlägg.... det handlar om att uppfostra barnet rött så att hon/han lär sig att omge sig med rätt typ av människor. 

Vad händer om ditt barn blir sd:are/muslim/nät annat du ogillar? Man uppfostrat sitt barn så som man tror är bäst. Ska man försöka täcka upp för alla eventualiteter blir det ingen uppfostran eller värderingar alls. Vill man ändra samhället måste man börja med sig själv och det närmaste. Jag informerar såklart mina barn. Jag har redan sagt att det inte handlat om att förtjäna något utan att handlingar får konsekvenser. Gör du A  händer B. Du äger ditt liv osv.... men dagens oansvariga människor låtsas inte om det. 
  • Colourfulrainbow

Alla människor har oskyddat sex någon gång. De flesta ligger med fler än en person och de flesta människor har, eller kommer ligga med någon som redan haft flera sexpartners innan. 

Varför inte vaccinera? Naivt att tro att ens barn aldrig kommer ha oskyddat sex, och bara ligga med en person. 

• Colourfulrainbow

Barn är inga robotar man kan programmera. De är individer och gör egna val. Ett barn som kan allt om säkert sex kan fortfarande bli lite berusad på en fest, se någon de tycker är snygg och hoppa i säng med denne utan en tanke på kondom. 

• Fiona M
    Anonym (Öh) skrev 2022-09-09 07:31:17 följande:
    Anonym (Fetnej) skrev 2022-09-09 12:52:51 följande:

HUR styr du ditt barns framtida partners sexliv?
    Berätta!
  • cosinus

Det är ju faktiskt inte bråttom. Man bör ta sprutan innan den sexuella debuten men det kan ju i de allra flesta fall vänta några år.

Min äldsta dotter tog sprutorna när hon gick i sjuan ist för i femman. Hon vaccinerades på skolan samtidigt som de i årskurs fem fick sina. Det var inga problem. Vi valde att Inte vaccinera i årskurs fem eftersom det just det året pågick en utredning kring just det vaccinet så vi väntade på att den skulle bli klar.

Så valet är ju ja/nej/kanske senare. Inte enbart ja och nej.

• Inteutanproblem

Ärligt? Korkat att låta bli att vaccinera henne. 

Vaccinet motverkar cancer. Att upptäcka cellförändringar i tid är INTE en garanti för att man inte kommer kunna dö till följd av HPV orsakad cancer. Kondom skyddar inte, och det är osannolikt att hon kommer träffa en oskuld, gifta sig med denne, och för resten av sitt liv bara ha sexuellt umgänge med honom. 

I mitt fall försvann HPV viruset efter koniseringen av det cellförändrings angripna området. Men detta skedde inte min ena väns dotter, HPV viruset är fortsatt aktivt, och cellförändringar har nu dykt upp hos henne igen. Det var bara ett fåtal år sedan hon fick cellförändringar koniserade sist. Så det där är aningens alarmerande. Hon är ung. I tjugoårsåldern. 

• Anonym (Mimmi)

Vad funderar du på? Vill du inte skydda ditt barn mot en sexuella överförbar sjukdom som kan ge cancer? Ett virus som de allra flesta kommer i kontakt med.

Vad är det du funderar på?

• Anonym (Mimmi)

Tycker synd om din dotter om du nekar henne vaccinet, pga idéer du fått av folk på ett forum. Hon kommer klara dig om hon en dag blir sjuk. Med all rätt. Varför vill man inte sitt barn det bästa?

• jpersdotter

Hoppas att detta är OK att posta här:

Deltagare sökes till intervjustudie om vårdnadshavares upplevelser av HPV-vaccinationen i årskurs fem!

Jag och mina forskarkollegor söker vårdnadshavare till barn som erbjudits HPV-vaccinationen för intervjuer i ett forksningsprojekt. Har du ett, eller flera, barn som erbjudits HPV-vaccination i årskurs fem någon gång sedan hösten 2020? Då kan du delta i denna studie.

HPV-vaccinationen har sedan 2012 erbjudits tjejer för att förebygga virusinfektionen HPV, som i vissa fall med tiden kan orsaka anal-, penis-, tonsill- eller livmoderhalscancer. Sedan hösten 2020 erbjuds alla barn i årskurs fem vaccinationen. Forskningsprojektet "Implementeringen av HPV-vaccination för alla barn i Sverige: jämställdhet och sexuell hälsa bland unga" studerar hur vaccinationen genomförs på skolor och hur yrkesverksamma, vårdnadshavare och barn resonerar kring vad den kan tänkas ha för betydelse för dem.

Ansvarig forskare för projektet är docent Lisa Lindén, Chalmers tekniska högskola och medverkande forskare är professor Ylva Odenbring, Göteborgs universitet och doktor Josefin Persdotter, Chalmers tekniska högskola.

Under intervjun, som beräknas ta en timme, ber vi dig som deltagare att berätta om dina erfarenheter och tankar kring HPV-vaccinationen och vad den kan tänkas innebära för ditt, och ditt barns, liv. Du bestämmer själv vilka frågor som du vill svara på och du kan när som helst avbryta ditt deltagande utan att förklara varför. Intervjun kan genomföras på plats eller digitalt. Det finns möjlighet att antingen intervjuas enskilt eller tillsammans med annan vårdnadshavare.

För mer information om deltagande fyll i följande formulär: https://forms.office.com/e/JPNj9QRgzj

Vid frågor kontakta mig på josefin.persdotter@chalmers.se, eller tel. 076-854 05 88

Mvh

Josefin

Svar på tråden Vaccin mot HPV-virus