Vaccin mot HPV-virus
Hej,
Min dotter går nu i femte klass och erbjuds vaccin mot HPV-virus. Hur tänker ni kring detta vaccin? Ska man vaccinera eller inte? Känner mig kluven.
Hej,
Min dotter går nu i femte klass och erbjuds vaccin mot HPV-virus. Hur tänker ni kring detta vaccin? Ska man vaccinera eller inte? Känner mig kluven.
Mina föräldrar tackade nej till vaccin åt mig, är jävligt bitter över det idag. Hur kan man göra så? Det är mitt liv och hälsa det handlar om. Vaccinerade mig nyligen som vuxen.
Var inte dum att tacka nej till livräddande vaccin...
Tack för svar.
Känner att jag behöver mer belägg för varför vi inte ska vaccinera. Ni som valt att INTE vaccinera, vad har ni baserat beslutet på?
Hej,
Alla människor har oskyddat sex någon gång. De flesta ligger med fler än en person och de flesta människor har, eller kommer ligga med någon som redan haft flera sexpartners innan.
Varför inte vaccinera? Naivt att tro att ens barn aldrig kommer ha oskyddat sex, och bara ligga med en person.
Barn är inga robotar man kan programmera. De är individer och gör egna val. Ett barn som kan allt om säkert sex kan fortfarande bli lite berusad på en fest, se någon de tycker är snygg och hoppa i säng med denne utan en tanke på kondom.
Det är ju faktiskt inte bråttom. Man bör ta sprutan innan den sexuella debuten men det kan ju i de allra flesta fall vänta några år.
Min äldsta dotter tog sprutorna när hon gick i sjuan ist för i femman. Hon vaccinerades på skolan samtidigt som de i årskurs fem fick sina. Det var inga problem. Vi valde att Inte vaccinera i årskurs fem eftersom det just det året pågick en utredning kring just det vaccinet så vi väntade på att den skulle bli klar.
Så valet är ju ja/nej/kanske senare. Inte enbart ja och nej.
Ärligt? Korkat att låta bli att vaccinera henne.
Vaccinet motverkar cancer. Att upptäcka cellförändringar i tid är INTE en garanti för att man inte kommer kunna dö till följd av HPV orsakad cancer. Kondom skyddar inte, och det är osannolikt att hon kommer träffa en oskuld, gifta sig med denne, och för resten av sitt liv bara ha sexuellt umgänge med honom.
I mitt fall försvann HPV viruset efter koniseringen av det cellförändrings angripna området. Men detta skedde inte min ena väns dotter, HPV viruset är fortsatt aktivt, och cellförändringar har nu dykt upp hos henne igen. Det var bara ett fåtal år sedan hon fick cellförändringar koniserade sist. Så det där är aningens alarmerande. Hon är ung. I tjugoårsåldern.
Vad funderar du på? Vill du inte skydda ditt barn mot en sexuella överförbar sjukdom som kan ge cancer? Ett virus som de allra flesta kommer i kontakt med.
Vad är det du funderar på?
Tycker synd om din dotter om du nekar henne vaccinet, pga idéer du fått av folk på ett forum. Hon kommer klara dig om hon en dag blir sjuk. Med all rätt. Varför vill man inte sitt barn det bästa?
Hoppas att detta är OK att posta här:
Deltagare sökes till intervjustudie om vårdnadshavares upplevelser av HPV-vaccinationen i årskurs fem!
Jag och mina forskarkollegor söker vårdnadshavare till barn som erbjudits HPV-vaccinationen för intervjuer i ett forksningsprojekt. Har du ett, eller flera, barn som erbjudits HPV-vaccination i årskurs fem någon gång sedan hösten 2020? Då kan du delta i denna studie.
HPV-vaccinationen har sedan 2012 erbjudits tjejer för att förebygga virusinfektionen HPV, som i vissa fall med tiden kan orsaka anal-, penis-, tonsill- eller livmoderhalscancer. Sedan hösten 2020 erbjuds alla barn i årskurs fem vaccinationen. Forskningsprojektet "Implementeringen av HPV-vaccination för alla barn i Sverige: jämställdhet och sexuell hälsa bland unga" studerar hur vaccinationen genomförs på skolor och hur yrkesverksamma, vårdnadshavare och barn resonerar kring vad den kan tänkas ha för betydelse för dem.
Ansvarig forskare för projektet är docent Lisa Lindén, Chalmers tekniska högskola och medverkande forskare är professor Ylva Odenbring, Göteborgs universitet och doktor Josefin Persdotter, Chalmers tekniska högskola.
Under intervjun, som beräknas ta en timme, ber vi dig som deltagare att berätta om dina erfarenheter och tankar kring HPV-vaccinationen och vad den kan tänkas innebära för ditt, och ditt barns, liv. Du bestämmer själv vilka frågor som du vill svara på och du kan när som helst avbryta ditt deltagande utan att förklara varför. Intervjun kan genomföras på plats eller digitalt. Det finns möjlighet att antingen intervjuas enskilt eller tillsammans med annan vårdnadshavare.
För mer information om deltagande fyll i följande formulär: https://forms.office.com/e/JPNj9QRgzj
Vid frågor kontakta mig på josefin.persdotter@chalmers.se, eller tel. 076-854 05 88
Mvh
Josefin