• Anonym (Malin)

Ni som skiljt er efter ett barn ihop

Har ett barn ihop med min partner men vi måste gå isär snart. Vi har efter snart 4 ö år ihop varav egentligen bara 1 bra år, mer och mer insett att vi inte är rätt för varandra.

För min del handlar det om att  det har krupit fram att han har homofobiska åsikter och väldigt begränsad världsbild . Bristande kommunikationsförmåga. Dålig munhygien. Känner knappt någon välvilja mot honom längre.

Känns samtidigt som ett misslyckande att bli en småbarnsförälder på egen hand . 
    Avundas de par som har ett litet barn och och typ nu får bebis.
    Att de var så säkra på varann att de får flera barn i rad. Att de vill vara en familj. 

ni Som brutit efter första barnet, hur har ni gått vidare? Hur funkar det med småbarn att ha två hem? Hur har ni löst allting? Blir det bättre?

• Svar på tråden Ni som skiljt er efter ett barn ihop
  • Anonym (Guckosko)

Jag har gjort det två gånger, med 15 år mellan barnen. Så ingen idiot som gjort samma misstag i rad på kort tid.

Första gången berodde det på pappans alkoholvanor, andra gången på pappans ointresse för sin familj när sport var viktigare.

Dock har barnen bott heltid med mig och träffat pappan när det passat. Någon period varannan helg.

• Anonym (S)
    Anonym (Malin) skrev 2022-09-04 16:08:14 följande:

Har ett barn ihop med min partner men vi måste gå isär snart. Vi har efter snart 4 ö år ihop varav egentligen bara 1 bra år, mer och mer insett att vi inte är rätt för varandra.

För min del handlar det om att  det har krupit fram att han har homofobiska åsikter och väldigt begränsad världsbild . Bristande kommunikationsförmåga. Dålig munhygien. Känner knappt någon välvilja mot honom längre.

Att de var så säkra på varann att de får flera barn i rad. Att de vill vara en familj. 

ni Som brutit efter första barnet, hur har ni gått vidare? Hur funkar det med småbarn att ha två hem? Hur har ni löst allting? Blir det bättre?

De jag känner som skilt sig med små barn, är de som skaffat barn tidigt i relationen. 

De har inte hunnit lära känna varandra ordentligt.

• Anonym (Lätt)

För mig var det en stor lättnad när jag väl kommit för bi beslutet och flyttat. Vardagen blev så mycket lättare med bara mig själv och barnet, som var 8 månader när jag tog beslutet för mig själv, 9 månader när jag meddelade mitt ex att det var slut och ganska exakt 1 år när vi landade i nytt boende. Inflyttningfika och ettårsbjudning samtidigt. Skitsmidigt. 

Vardagen flyter mycket bättre om man slipper stress, bråk, olika viljor, osv. 

I den åldern hade vi inte växelvis boende i större utsträckning. Han hämtade på fsk tre dagar i veckan och lämnade till mig efter middagen. Först när vårt barn var 3 började vi med övernattningar, varannan natt i veckorna och varannan helg, vilket funkade för oss.

Nu är barnet 6 och har just börjat förskoleklass. 

• Anonym (Guckosko)
    Anonym (S) skrev 2022-09-04 16:26:33 följande:

De jag känner som skilt sig med små barn, är de som skaffat barn tidigt i relationen. 

De har inte hunnit lära känna varandra ordentligt.

Pappa ett och jag skaffade barn tidigt, och vi var väldigt unga. Speciellt jag.
    Pappa två och jag var ett par i fyra år innan vi bestämde oss.

Så både och för mig då.
  • Anonym (?)

Trodde verkligen i förhållande nr två att barnet skulle växa upp med sina föräldrar.
    Tyvärr blev det inte så.
    Har två fantastiskta barn men valde fel kvinna två gånger om ...

• Anonym (Jag)

I mitt fall var det exmaken som tog initiativ till att skiljas och jag insåg ganska snart att det var bäst så efter mååånga destruktiva år där jag hade blivit medberoende. Jag är glad för din skull att du så "tidigt" inser vad som behöver göras! Och jag tycker du är klok som tar det steget. Du kommer att kunna ge barnet den moraliska balans som behövs, utan att behöva ta diskussionerna med pappan.

Vårt barn bor hos mig på heltid men träffar pappan väldigt ofta, även om det bara är några timmar åt gången. Vårt barn är inte så gammalt än, går inte ens i grundskolan. Det funkar väldigt bra för allihop. När hen blir äldre lär det bli en natt i taget med övernattning, kanske en gång i veckan eller så, för att sedan öka på med åldern, men det lär dröja länge än. För din del med ett så litet barn kommer det inte heller vara aktuellt på en gång misstänker jag, ni måste känna av om barnet är redo för det, testa och se om det funkar, backa om det inte funkar.

Blir det bättre? Gud ja! Denna frihet som jag känner nu, där jag kan andas, slippa bråk och dagligt tjafs, slippa bli irriterad för att exet lever som en förvuxen tonåring, kunna ha rutiner (bara det!), där jag kan må bra. Jag har fått en andra chans i livet! Hjärta
  • Anonym (b)

Det tog dig fyra år att märka detta? Eller du kanske bortsåg ifrån det när du var förälskad och nu är du inte kär och attraherad längre och då ser du bara alla fel?
Svar på tråden Ni som skiljt er efter ett barn ihop