Anonym (Jo men...) skrev 2022-09-04 11:49:50 följande:
Du har fel. Kommunen kan inte ha dubbel uppsättning personal för assistenter. Extrema situationer händer sällan men att fixa vik själv eller jobba ett dygn till kan hända om inte vikarieroboten på helgen hittar nån som ligger tillgänglig.
Det är en naiv tro att alla kan lämna sitt jobb på två röda. Hur har du tänkt dig att natten skulle lösas? Ska vi vara två personal ifall någon av oss dör under natten?
Vi skulle kunna ha en larmknapp till hemtjänst eller 112 men jag själv måste vara förmögen att trycka på den.
Men snälla.
Jag har aldrig menat att det behöver finns "dubbel uppsättning" personal. Alla behöver inte ha sin egna personliga ersättare, men det skall finnas någon form av central resurs att nyttja vid behov.
Normalt inom industrin där jag har ett halvt arbetsliv bakom mig är att man medvetet håller ungefär 10% övertalighet. Detta pga att det nästintill alltid är runt 5-10% i genomsnitt som är frånvarande av ena eller andra anledningen.
Som exempel så skulle inte den chufför som kört lastbilen på natten känna något ansvar att fortsätta köra även på dagen bara för att den som skulle kört på dagen inte dyker upp på morgonen.... Det är upp till arbetsgivaren att ordna fram en ersättare, detta är inte den anställdas ansvar att lösa.
Jag förstår inte hur någon på något sätt kan kräva att du stannar kvar när ditt arbetspass är slut, ansvaret att lösa detta ligger solklart på din arbetsgivare.
Skulle du sätta hårt mot hårt och bara gå därifrån trots att ingen ersättare kommit när ditt pass är slut så kommer inget någonsin att falla på dig, det är inte du som gör fel, det är din arbetsgivare som gjort fel som inte sett till att ersättare kommit.
Finns det t.ex 100 personliga assistenter i tjänst inom kommunen så vore det fullt rimligt att dygnets alla timmar och årets alla dagar ha 10st erfarna med bred kompetens som har någon form av jour eller beredskap.
De kan till och med arbeta med någon mindre kritisk arbetsuppgift under tiden, som de kan släppa på studs när behov uppstår...
Detta går hur enkelt som helst att ordna rent praktiskt, det blir enbart en fråga om kostnader och resurser.
Din arbetsgivare och kommunen sparar otroliga summor på att inte behöva varken tillsätta dessa resurser eller organisera detta på ett vettigt sätt eftersom folk som du alltid axlar detta ansvar och ser till att allt alltid löser sig ändå....
Jag förstår att du gör som du gör av pliktkänsla och medmänsklighet, men det du inte förstår är att tack vare att du gör det så kommer det aldrig komma till en förändring.
Ibland måste man låta skiten falla och brinna innan det går upp för vissa hur illa något fungerar och vilket orimligt ansvar vissa individer tar på sig att få vardagen att rulla på. Detta är dock enklare att göra när det enbart drabbar mekaniska ting och organisationens lönsamhet, jag förstår att det blir en annan sak när sjuka människor kommer i kläm.
Detta är hur man än vrider och vänder på det en fråga som solklart faller på arbetsgivaren att ansvara för att det fungerar, detta ska på inget sätt falla på axlarna på den som utför arbetet, det är långt långt över ditt ansvarsområde.
Att detta inte är reglerat i lag eller någon riktlinje inom kommun när det gäller något så kritiskt som vård av sjuka människor är inget mindre än skandal.