• Anonym (Beslutsångest)

Dagtider eller oregelbundna tider ?

Har alltid jobbar oregel arbetstider. Och mannen dagtider. Har därför kunnat pussla bra med vabb, läkarbesök eller tandläkarbesök mm. 

Hade dock dåligt samvete över att jobba varannan helg, och någon kväll i veckan.

Så nu har jag under ca 6 månade thinner måndag till fredag. men hur gör alla andra?
    Är så van att ha någon vardag ledig.
    Har vabbat mycket mer, ingen av oss kunde ta ledigt på skolavslutningen.
    Mycket mindre lön. 
    Dock otroligt skönt att vara hemma när alla andra är hemma. 

barnen är 5 och 13 år.
    Den äldsta sonen mår inte riktigt bra, vill inte skriva ut vad, men han kommer gå till en psykolog varje vecka, och då ska jag vara med. alla tider är under arbetstid.
    självklart vabbar jag för honom, även om jag vet att det kommer bli problem på jobbet. Men barnen är det viktigaste!

Vad föredrar ni för arbetstider med barn?
    Nu har jag en man som jobbardsgrid, och förstår att det kanske blir annorlunda tänk om man är ensam. Men finns ju absolut många bra kväll/nattförskola också :) 

• Svar på tråden Dagtider eller oregelbundna tider ?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Jo men...) skrev 2022-09-04 00:10:48 följande:
    Blir jag akut sjuk och inte kan larma själv upptäcks det nästa morgon 09.00. Min brukare har troligen ramlat över mig om jag ligger på golvet. Vid fallet över mig så är risken stor att skada uppstår även på brukaren. Eller så sitter brukaren kvar vid köksbordet tio timmar senare, nerpissad, hungrig, kanske somnat sittande. Min chef har kontor nere på byn och jobbar må-fredag. Jag jobbar alla dagar och varannan helg. Om jag dör under natten så ligger jag där i sängen tills nästa morgon och brukaren ligger i sin säng och förstår inte vad som hänt. Om jag blir sjuk på morgonen innan passet börjar  så måste den som haft natten stanna tills vikarie inkallats av bemanningen. Är det helg  kan vi räkna med att vikarie inte går att få tag på eftersom bemanningen är stängd. Då får vi lösa det själv.  
    Brukaren kan inte vara själv en minut. Jag är personlig assistent och jobbar 24 t varje pass. 
    Om jag måste lämna mitt arbete så måste någon annan vara på plats innan jag kan lämna. Det finns inget alternativ. Man kan inte lämna en människa som inte klarar sig själv ensam. 
    Det är fullständigt åt helvete om det går till så som du beskriver det.

Självklart skall det finnas någon form av beredskapsjour som står redo att rycka ut med kort varsel dygnets alla timmar, årets alla dagar.
    Denna form av beredskap finns i alla led inom alla branscher, oftast för att produktionen skall bli så lite påverkad som möjligt vid driftstörningar och oförutsedda händelser..
    Men här pratar vi ju om att ta hand om sjuka människor med vårdbehov, att denna beredskap måste finns bör ta-mig-faan vara reglerat i lag....

Vem går ens med på att arbeta under de villkor och förhållanden du beskiriver? Och varför gör ni det?
  • Anonym (Jo men...)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-04 00:12:00 följande:
    Är brukaren i så dåligt skick att h*n riskerar att dö om h*n lämnas ensam typ 30min så är det på inga sätt rimligt att det enbart finns 1 personal på plats.

Vad händer om den personliga assistenten råkar ut för något så banalt som att halka på något på golvet, i fallet har h*n sen oturen att banka skallen i något hårt och förlorar medvetandet....
    Herregud så korttänkt du är. Peppar peppar så har nåt sånt inte hänt men i så fall ligger jag där tills jag kvicknar till eller mitt pass är slut och nästa kommer.
    Brukaren skulle kanske snubbla över mig och ramla och slå ihjäl sig bredvid mig. 
    Så ja, det finns brukare som helt klart riskerar skada eller död av att lämnas ensam i 30 minuter. Vandra runt i lägenheten, ramla osv. 
    Tror du kommunen låter folk ha två assistenter hos sig samtidigt ifall en assistent blir sjuk eller måste lämna sitt jobb pga akut sjukdom i familjen? 
  • Anonym (Jo men...)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-04 00:24:16 följande:
    Det är fullständigt åt helvete om det går till så som du beskriver det.

Självklart skall det finnas någon form av beredskapsjour som står redo att rycka ut med kort varsel dygnets alla timmar, årets alla dagar.
    Denna form av beredskap finns i alla led inom alla branscher, oftast för att produktionen skall bli så lite påverkad som möjligt vid driftstörningar och oförutsedda händelser..
    Men här pratar vi ju om att ta hand om sjuka människor med vårdbehov, att denna beredskap måste finns bör ta-mig-faan vara reglerat i lag....

Vem går ens med på att arbeta under de villkor och förhållanden du beskiriver? Och varför gör ni det?
    Helt normalt för personliga assistenter. Det finns ingen som har beredskap ifall något händer assistenten. 
    Det här är inget konstigt. Man behöver inte vara krasslig men kanske inte kan lämnas ensam ändå. Det kan vara därför den har personlig assistent. Det finns massor med andra ensamarbetare i samhället men man ramlar  tack och lov  inte och tuppar av så ofta att det ska finnas nån annan i beredskap för alla. 
    Jag skulle kunna haffa en granne att komma in tills annan personal kommer  men då talar vi om att bara vara i lägenheten och den grannen kan ju vägra. 
    På helgen finns en automatisk vikarietjänst men hittar den  ingen tillgänglig vikarie så löser vi det själva och informerar chefen när det är måndag. 
    Men faktum  kvarstår, jag kan inte lämna personen ensam i sin bostad. 
  • Anonym (Jo men...)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-03 23:07:51 följande:
    Om din telefon ringer medans du är på jobbet och en ambulanssjuksköterska i andra ändan informerar dig om att de sitter med ditt barn i en ambulans på väg in akut.... Är det fortfarande omöjligt att bara lämna?

Jag vet att allt för många har denna låsning i skallen, men sanningen är att världen går faktiskt inte under...
    OM det är så att hela verksamheten står och faller beroende på om en enskild individ gör sitt jobb eller inte varje minut så är det otroligt dåligt uppstyrt. Då är det nästan så den som organiserat det hela behöver sättas i skiten för att allvaret ska sjunka in hur dåligt de sköt sin planering och hur skört deras upplägg är.
    Hur tror du en lokförare gör? Lämnar tåget på spåret  och rider  på en älg till civilisationen? Eller kör till nästa möjliga plats för att bli avlöst? Vad gör en flygvärdinna/steward/pilot? Hoppar ur planet? Eller tar ett plan tillbaks vid nästa flygplats? 
    Man löser situationen utifrån de förutsättningar som finns. Men nej alla kan inte bara släppa allt och gå därifrån. 
  • Anonym (....)

Anonym (Jo men...): En person som riskerar att dö om denne lämnas 30 min själv har normalt sätt alltid två assistenter, då man isåfall har ett väldigt högt vårdbehov som en assistent inte kan ivarata. 

Anonym (Jo men...) skrev 2022-09-04 00:59:46 följande:
    På helgen finns en automatisk vikarietjänst men hittar den  ingen tillgänglig vikarie så löser vi det själva och informerar chefen när det är måndag. 
    Men faktum  kvarstår, jag kan inte lämna personen ensam i sin bostad. 
    Det där resonemanget är så bakvänt att det blir tragiskt, det är inte din och dina kollegors sak att ta ansvar och lösa situationen för att sedan informera chefen i efterhand....

Som fackligt aktiv blir jag nästan förbannad över att ens höra talas om att det finns anställda som manipuleras och utnyttjas på detta sättet. Att det verkar ha lyckats så bra att du till och med ställer dig upp och försvarar detta är inget annat är helt ofattbart.
    Du inser att du frivilligt och helt utan ersättning tar på dig att personligen axla ett av din chefs största ansvarsområden genom att göra som du gör?
    Din närmaste chef har förmodligen bättre betalt än dig, och du finner det rimligt att du då gör en stor del av hens jobb utöver ditt eget?

OM det nu är så att det bedöms att denna brukare inte kan lämnas ensam ens en kort stund utan övervakning så är det absolut nödvändigt att det finns en handlingsplan och en beredskap för att hantera situationen om något skulle inträffa.
    Jag personligen skulle aldrig acceptera att arbeta under de förhållanden du beskriver, jag skulle även ställa både arbetsgivaren och kommunen mot väggen och kräva att detta hanteras på ett vettigt sätt.
    Om jag upplevde att jag inte fick gehör så skulle jag kontakta lokala pressen och hänga ut det hela offentligt.

Det finns som vissa påpekat en del yrkesgrupper som pga de rent praktiska omständigheterna runt arbetet inte kan släppa det de har i händer och gå, så som piloter, lokförare och liknande som togs upp som exempel.
    Där går det verkligen inte rent praktiskt, men i ditt fall handlar det enbart om att tillsätta resurser och planera bättre. Arbetsgivaren eller kommunen skulle lätt kunna ha personal som satt med jour eller beredskap att rycka in och vara på plats relativt omgående vid behov, det finns inga praktiska hinder för det.
  • Anonym (Jo men...)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-09-04 08:52:43 följande:
    Det där resonemanget är så bakvänt att det blir tragiskt, det är inte din och dina kollegors sak att ta ansvar och lösa situationen för att sedan informera chefen i efterhand....

Som fackligt aktiv blir jag nästan förbannad över att ens höra talas om att det finns anställda som manipuleras och utnyttjas på detta sättet. Att det verkar ha lyckats så bra att du till och med ställer dig upp och försvarar detta är inget annat är helt ofattbart.
    Du inser att du frivilligt och helt utan ersättning tar på dig att personligen axla ett av din chefs största ansvarsområden genom att göra som du gör?
    Din närmaste chef har förmodligen bättre betalt än dig, och du finner det rimligt att du då gör en stor del av hens jobb utöver ditt eget?

OM det nu är så att det bedöms att denna brukare inte kan lämnas ensam ens en kort stund utan övervakning så är det absolut nödvändigt att det finns en handlingsplan och en beredskap för att hantera situationen om något skulle inträffa.
    Jag personligen skulle aldrig acceptera att arbeta under de förhållanden du beskriver, jag skulle även ställa både arbetsgivaren och kommunen mot väggen och kräva att detta hanteras på ett vettigt sätt.
    Om jag upplevde att jag inte fick gehör så skulle jag kontakta lokala pressen och hänga ut det hela offentligt.

Det finns som vissa påpekat en del yrkesgrupper som pga de rent praktiska omständigheterna runt arbetet inte kan släppa det de har i händer och gå, så som piloter, lokförare och liknande som togs upp som exempel.
    Där går det verkligen inte rent praktiskt, men i ditt fall handlar det enbart om att tillsätta resurser och planera bättre. Arbetsgivaren eller kommunen skulle lätt kunna ha personal som satt med jour eller beredskap att rycka in och vara på plats relativt omgående vid behov, det finns inga praktiska hinder för det.
    Så varje assistent ska ha en backup? Jo eller hur. 
    Som tur är händer det sällan  något som är så allvarligt att man måste störta iväg på en minut. Men visst, jag kan drabbas av hjärtstopp och då ligger jag där I timmar. 
    Nästa personal kommer nästa dag. 
    Ändå stämmer det jag säger och inte det du säger,  man har inte beredskap för pers. assistenter. 
    Vi har haft ett fall med en akut sjukdom hos personal. Den hann känna sig konstig och ringde chef som tur nog svarade omedelbart. Chefen anade att det var allvarligt,  åkte dit och larmade ambulans under vägen. Om inte chefen svarat direkt ha det kunnat blivit mycket allvarligt för personalen och brukaren. Det var en stroke. 
  • Anonym (Jo men...)
    Anonym (....) skrev 2022-09-04 02:44:42 följande:

Anonym (Jo men...): En person som riskerar att dö om denne lämnas 30 min själv har normalt sätt alltid två assistenter, då man isåfall har ett väldigt högt vårdbehov som en assistent inte kan ivarata. 

Det stämmer inte. Du fattar ju inte. Det är inte alla som har  vårdbehov pga en sjukdom. Man kan vara oförmögen att ta hand om sig själv, ha en kognitiv nedsättning, inte förstå att  man ska äta eller dricka, inte veta att det finns mat i nåt skåp, vara blind, inte förstå att personalen är sjuk, inte veta vad en telefon är, inte kan prata, inte kunna förstå talat språk, inte ens ha ett ett språk. Det finns ju massor av människor som inte klarar sig sig två minuter utan att det är nån sjukdom som Epilepsi eller Diabetes. 
  • Anonym (Hemmafru)

Jag föredrar ingen arbetstid alls. Jag vill alltid finnas där för barnen och även för maken.

• Anonym (Jo men...)

Det här är inget speciellt för min brukare utan för alla assistenter. Rent krasst kan en personal tvärdö och brukaren blir ensam till nästa dag, kanske sittande på en duschstol eller hängandes i en taklyft. 
  • Anonym (Jo men...)

Att inte kunna lämna arbetsplatsen innan annan personal tar över är alltså att inte kunna ta hand om sina barn....Okey då vet jag. 

• Anonym (Jo men...)

Du har fel. Kommunen kan inte ha dubbel uppsättning personal för assistenter. Extrema situationer händer sällan men att fixa vik själv eller jobba ett dygn till kan hända om inte vikarieroboten på helgen hittar nån som ligger tillgänglig. 
    Det är en naiv tro att alla kan lämna sitt jobb på två röda. Hur har du tänkt dig att natten skulle lösas? Ska vi vara två personal ifall någon av oss dör under natten? 
    Vi skulle kunna ha en larmknapp till hemtjänst eller 112 men jag själv måste vara förmögen att trycka på den.  
  • Anonym (K)
    Anonym (....) skrev 2022-09-03 21:45:49 följande:
    Dagtider eller oregelbundna tider ?
    Att söka föräldraledighet i god tid i förväg för enskilda dagar eller veckor gör att man är garanterad att då vara ledig, då det ska mycket till för att arbetsgivare ska neka ledighet. 
    Det funkar ju bara om man har dagar kvar och det har inte TS. 
    Anonym (Jo men...) skrev 2022-09-04 11:49:50 följande:
    Du har fel. Kommunen kan inte ha dubbel uppsättning personal för assistenter. Extrema situationer händer sällan men att fixa vik själv eller jobba ett dygn till kan hända om inte vikarieroboten på helgen hittar nån som ligger tillgänglig. 
    Det är en naiv tro att alla kan lämna sitt jobb på två röda. Hur har du tänkt dig att natten skulle lösas? Ska vi vara två personal ifall någon av oss dör under natten? 
    Vi skulle kunna ha en larmknapp till hemtjänst eller 112 men jag själv måste vara förmögen att trycka på den.  
    Men snälla.

Jag har aldrig menat att det behöver finns "dubbel uppsättning" personal. Alla behöver inte ha sin egna personliga ersättare, men det skall finnas någon form av central resurs att nyttja vid behov.

Normalt inom industrin där jag har ett halvt arbetsliv bakom mig är att man medvetet håller ungefär 10% övertalighet. Detta pga att det nästintill alltid är runt 5-10% i genomsnitt som är frånvarande av ena eller andra anledningen.

Som exempel så skulle inte den chufför som kört lastbilen på natten känna något  ansvar att fortsätta köra även på dagen bara för att den som skulle kört på dagen inte dyker upp på morgonen.... Det är upp till arbetsgivaren att ordna fram en ersättare, detta är inte den anställdas ansvar att lösa.

Jag förstår inte hur någon på något sätt kan kräva att du stannar kvar när ditt arbetspass är slut, ansvaret att lösa detta ligger solklart på din arbetsgivare.
    Skulle du sätta hårt mot hårt och bara gå därifrån trots att ingen ersättare kommit när ditt pass är slut så kommer inget någonsin att falla på dig, det är inte du som gör fel, det är din arbetsgivare som gjort fel som inte sett till att ersättare kommit.

Finns det t.ex 100 personliga assistenter i tjänst inom kommunen så vore det fullt rimligt att dygnets alla timmar och årets alla dagar ha 10st erfarna med bred kompetens som har någon form av jour eller beredskap.
    De kan till och med arbeta med någon mindre kritisk arbetsuppgift under tiden, som de kan släppa på studs när behov uppstår...
    Detta går hur enkelt som helst att ordna rent praktiskt, det blir enbart en fråga om kostnader och resurser.
    Din arbetsgivare och kommunen sparar otroliga summor på att inte behöva varken tillsätta dessa resurser eller organisera detta på ett vettigt sätt eftersom folk som du alltid axlar detta ansvar och ser till att allt alltid löser sig ändå....
    Jag förstår att du gör som du gör av pliktkänsla och medmänsklighet, men det du inte förstår är att tack vare att du gör det så kommer det aldrig komma till en förändring.
    Ibland måste man låta skiten falla och brinna innan det går upp för vissa hur illa något fungerar och vilket orimligt ansvar vissa individer tar på sig att få vardagen att rulla på. Detta är dock enklare att göra när det enbart drabbar mekaniska ting och organisationens lönsamhet, jag förstår att det blir en annan sak när sjuka människor kommer i kläm.

Detta är hur man än vrider och vänder på det en fråga som solklart faller på arbetsgivaren att ansvara för att det fungerar, detta ska på inget sätt falla på axlarna på den som utför arbetet, det är långt långt över ditt ansvarsområde.
    Att detta inte är reglerat i lag eller någon riktlinje inom kommun när det gäller något så kritiskt som vård av sjuka människor är inget mindre än skandal.
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Vi har alltid jobbat dagtid båda två, när ska man annars umgås? När barnen var små saxade vi våra tider så att den ena lämnade och den andra hämtade, vi har båda väldigt flexibla jobb så det fungerade bra. Vi sparade också så många dagar som möjligt för att ha till lov, stängda dagar, tandläkaren, skolavslutning mm.

Nu när barnen är större är största utmaningen att hinna följa alla tre i deras idrotter, men man får pyssla lite så funkar det.

Bästa egentiden med tonåringarna är i bilen på väg hem från senaste tävlingen eller träningen. Samtalet kan flyta om vad som helst, om träningen och sporten givetvis, men också om skola och kompisar. Det skulle man ju tappa om man jobbade kväll eller helg.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-09-04 17:54:16 följande:

Vi har alltid jobbat dagtid båda två, när ska man annars umgås? När barnen var små saxade vi våra tider så att den ena lämnade och den andra hämtade, vi har båda väldigt flexibla jobb så det fungerade bra. Vi sparade också så många dagar som möjligt för att ha till lov, stängda dagar, tandläkaren, skolavslutning mm.

Nu när barnen är större är största utmaningen att hinna följa alla tre i deras idrotter, men man får pyssla lite så funkar det.

Bästa egentiden med tonåringarna är i bilen på väg hem från senaste tävlingen eller träningen. Samtalet kan flyta om vad som helst, om träningen och sporten givetvis, men också om skola och kompisar. Det skulle man ju tappa om man jobbade kväll eller helg.

Umgås? Det finns det nog möjlighet till även om den ena jobbar skift. Så länge man inte jobbar helt omlott, dvs den ena jobbar alltid helg när/om den andra är ledig, den ena jobbar dag och den andra natt osv. 
    Jag för min del, som lever med en person som arbetar skift, kan också uppskatta det faktum att jag har helger ensam med barnen då jag inte behöver bry mig om maken när jag planerar och jag kan tex åka iväg med barnen eller bjuda hit min släkt utan att det kräver att han är delaktig i umgänget. Jag har också kvällar varje vecka då jag är ensam hemma och kan göra precis hur trista och tråkiga saker som helst, eller kolla på serier som bara jag gillar
    Samtidigt får vi mycket gjort, samtal som behöver ringas måndag-fredag tar han, inbokade besök hos tandläkare osv, han kan hämta tidigt efter att ha jobbat natt mm. Så att jobba måndag-fredag båda två behöver inte vara idealet även om man förstås får tycka det också.
Svar på tråden Dagtider eller oregelbundna tider ?