Anonym (Ladybug) skrev 2022-09-01 11:28:57 följande:
Vad gäller aktiviteten - kan inte barnet gå hem till dig eller stanna på fritids, själv ta buss eller cykla till aktivitet och så hämtar pappa efteråt, så blir det mindre körande?
Vad gäller att det blir fritidsgård hos dig - du får väl säga till att man bara får ha kompisar en dag i veckan, eller inte alls, eller vad du nu ser som lagom. Du kan ju inte säga att det är okej att ta hem kompisar och sedan krävs pappan på pengar.
Har erbjudit detta, att jag kör hen dit eller att hen kan gå dit själv och sen bli hämtad men det var ändå "för mycket åkande".
Mrs Moneybags skrev 2022-09-01 13:24:52 följande:
Okej, då förstår jag. Ja, då får ju pappan som har valt att flytta dit också acceptera att det blir mer bilåkande tills dess att barnet är gammalt nog för moppebil eller liknande...
Det kanske skulle vara enklast om barnet bodde mest hos dig?
Jag tycker att man får ställa upp och skjutsa om man valt att bo så pass otillgängligt.
Förmodligen så kommer det en tid där barnet inte vill åka till pappa för att hen blir helt isolerad i skogen. Men det får vi väl ta då.
olof 45 skrev 2022-09-01 15:08:12 följande:
Du ger intryck av att vara sur och bitter istället för lösningsfokuserad, och ditt prat om pengar gör verkligen att man baxnar lite.. Men vi kan också ha missfötstått dig...
Du skrivet att du vill att han ska "betala MER för matkostnader", betyder det att han redan betalar underhåll i någon form? Har du allt barnbidrag eller delar ni? Tjänar ni ungefär lika mycket?
Dessa svar kan komma att påverka vår syn på ifall pappa borde bidra på något sätt till barnens kostnader (t.ex. om ni tjänar olika) MEN att barnet kommer till dig efter skolan med kompisar är en fis i rymden som jag har svårt att tro skulle beaktas i någon myndighetsdiskussion. Det är ju helt upp till dig vad du väljer att duka fram.
Mellanmål för kompisar är inte problemet. Detta var en viss överdrift, har ingenstans skrivit att de inte kan vara hemma hos en kompis t ex. Det är mer grejen att han förväntar sig att på hans veckor ska jag lösa hans logistik.
Anonym (om) skrev 2022-09-01 15:32:16 följande:
Om pappans skogshus ligger i en annan kommun så går kanske bussar till någon tätort i den kommunen, men inte till kommunen där TS bor?
Och när pojken inte längre har fritids efter skolan (pga ålder) så kommer han inte att ha nånstans att vara mellan skolan slutar och tills pappan slutar jobbet och tar med pojken hem. Och var ska pojken vara då? Driva runt på stan? Eller kanske hemma i sitt andra hem, nämligen hos mamman.
Och nej, det är inte alls säkert att det är en lyx att få bo isolerat på landet utan att få gå på aktiviteter eller kunna hänga med vänner. Låter snarare som straff för många. Det finns tillgång till natur även om man bor i stadsmiljö som man kan ta sig till, man behöver inte bo mitt i skogen för att få tillgång till natur. All stadsmiljö är inte heller buller och avgaser.
Det är det här jag funderar över. Hur han tänkt lösa det efter nästa läsår då barnet inte längre får vara på fritids. Att bli hämtad vid 17 när man slutar ca 15 är en bra stund att gå omkring på stan t ex, om ingen kompis kan ses just då. Självklart är barnet välkommet till mig när hen vill. Det är inte det som är problemet.
Mrs Moneybags skrev 2022-09-02 08:44:23 följande:
Nu sa hon ju att det inte går att åka kommunalt till pappan, så det är skjuts som gäller till dess att barnet kan åka moppebil eller liknande. Det låter osannolikt, men det kanske finns ställen som ligger så pass avsides till.
Jag vet inte exakt var busshållplatsen är, men det är minst 5 km till större väg där jag gissar att det kan gå 2 bussar per dag med tanke på läget. Kollektivtrafiken där vi bor är ganska dålig generellt.
Anonym (Lydia) skrev 2022-09-02 08:54:55 följande:
Jag har bott som det låter att pappan gör. Att cykla de sista fem-sex kilometerna hem, betydde att cykla i vägrenen på oupplyst 70-väg, där timmerbilarna drog förbi. Man är inte kaxig i det vinddraget? Lägg till lite snörök på vintern också. Och snödrivor, som tog större delen av vägrenen. Jag skulle ALDRIG låta min 10-åring cykla så. Jag skulle faktiskt inte göra det själv som vuxen heller, speciellt inte i mörker.
Nej, det skulle inte komma på tal, jag är för rädd om mitt barn för att låta hen cykla 5 km mitt i vintern på småvägar utan belysning.
-----------
Tack för alla era svar.
Jag har diskuterat detta med pappan igen och han verkar anse att när han slutar jobbet hämtar han barnet och åker hem och sen sitter de hemma.
För ett par år sen gick barnet på en annan aktivitet som jag ofta skjutsade till, och det var väldigt mycket gnäll om detta att det var jobbigt för honom. Till slut tröttnade barnet, men det är nu i samma läge igen. Jag reagerar på att han inte verkar ha tänkt igenom hur det ska funka i framtiden.