Anonym (Drivkraft) skrev 2022-09-01 14:11:01 följande:
Jag har också ADHD, men fixat 5 års högskolestudier och har två barn, hus, bra jobb. Förvisso en man som du inte har TS, men har alltid många bollar i luften och måste ständigt prioritera.
Jag kan som du fastna i saker ibland, ska vi städa hemma kan jag som exempel nörda in mig på en låda och börja finsortera den. MEN, jag gör alltid det jag ska. Har inga mediciner i vuxen ålder.
Det finns människor som är som du utan diagnos. Det handlar om att arbeta med sig själv och ta ansvar. Du är inte ett med din diagnos, du ÄR inte ADHD. En diagnos hjälper dig att få kännedom om dina svårigheter och vad du behöver arbeta mer med.
Alltför många skyller sitt beteende på en diagnos och tror att omgivningen därmed kommer acceptera deras beteende. Min arbetsgivare vet inte att jag har ADHD. Jag har mycket ansvarsfullt arbete och sköter det till punkt och prick. Har som strategi att alltid vara väldigt systematisk, skriva ner, bocka av. Gör en agenda över vad som ska göras och bockar av. Har en till agenda för oväntade saker som dyker upp och som ska bocks av.
Ta ansvar för dig själv och andra. Skriv scheman, kom ihåg lappar. Tvinga dig själv att prioritera.
Sådana här kommentarer är säkert väl menat, men minns också att det finns grader av adhd.
Jag har väldigt stora symptom själv och kan inte medicinera, Idag när barnen är stora så fungerar saker hjälpligt, men jag kan tex inte arbeta heltid på dagen, arbetar heltid på natten just nu. hade jag haft små barn hade det inte heller fungerat, då att jag arbetar heltid innebär att jag inte har ork över för något annat de dagarna jag arbetar. Jag orkar bara fixa mat, ibland inte ens det, då handlar jag halvfabrikat eller hämtmat.
Jag brukar försöka göra sådant som städning, tvätt, hjälpa mitt ena barn i sitt hem (hen har också en diagnos, autism men får inte hjälp av kommunen), och annat, när jag varit ledig i minst ett dygn.
Min lediga tid utöver hushållssysslor sover jag mycket och jag orkar inte ha fritidssysselsättningar eller umgås med folk. Något jag egentligen vill.
ADHD behöver inte bara vara att man inte kan organisera eller minnas saker eller är dålig på att ta ansvar och skyller på en diagnos, det kan även finnas en bristande förmåga att klara av vissa saker och en bristande ork.