• Kvinna1989

Färdig bebismat som innehåller ägg?

Tips på färdig bebismat som innehåller ägg till en på 11 månader?

Anledningen till att jag frågar är att min tjej har 3 gånger fått ägg (2 gånger kokt och 1 gång stekt) och alla gångerna spytt ut verkligen allt! Oftast inom 5 minuter men idag kom de efter 1 sked.

Jag gör bebismaten själv så vet inte så mycket om dessa som är färdiga, förutom frukt pure då. Tänkte om man provar någon färdigmat för att de om det beror på allergi? BVC tycker "ja men det är bara att träna" men tänker att med en sån reaktion dvs. spya ÖVER ALLT är de inte så bara, ofta iallafall.

En gång har hon fått färdigmat , då var de någon semper "spaghetti och köttfärsås" den spydde hon upp innan den var uppäten ens, men tänkte att det var för stora bitar eller att hon bara inte var van med färdigmat, men kanske innehåller ägg(?) Ska googla de! 

• Svar på tråden Färdig bebismat som innehåller ägg?
  • Jag är bara jag

Hon kanske bara inte gillar ägg? Det gjorde inte min systerson- inte i nån form. Äggallergi brukar märkas tidigare om barnet ammats och mamman äter ägg.  Men visst, det kan ju ha varit den större mängden som gjorde det också. Prova göra äggsås då till fisk för att dölja smaken?

Jag har också gjort all mat själv. Provade gratisprovet av gröt man fick och där pratar vi dålig mage direkt på min lille! Egengjord gick bra.

• Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-08-30 17:05:25 följande:

Hon kanske bara inte gillar ägg? Det gjorde inte min systerson- inte i nån form. Äggallergi brukar märkas tidigare om barnet ammats och mamman äter ägg.  Men visst, det kan ju ha varit den större mängden som gjorde det också. Prova göra äggsås då till fisk för att dölja smaken?

Jag har också gjort all mat själv. Provade gratisprovet av gröt man fick och där pratar vi dålig mage direkt på min lille! Egengjord gick bra.

Hmm ja. Då åt jag ofta till exempel omelett en del , när jag ammade alltså. Så kanske helt enkelt inte bara gillar de då, vilket såklart är okej. Annars är hon så matglad , äter verkligen allt! Men ska prova göra något som döljer smaken och se. 

Dom tog blodprov pga andra skäl och det var "vanliga matallergener" så antar att de innehåller ägg? Resultatet var alltså ok, inga allergier. Ville utesluta mjölkallergi pga eksem.
  • Jag är bara jag
    Kvinna1989 skrev 2022-08-30 17:36:21 följande:
    Hmm ja. Då åt jag ofta till exempel omelett en del , när jag ammade alltså. Så kanske helt enkelt inte bara gillar de då, vilket såklart är okej. Annars är hon så matglad , äter verkligen allt! Men ska prova göra något som döljer smaken och se. 

Dom tog blodprov pga andra skäl och det var "vanliga matallergener" så antar att de innehåller ägg? Resultatet var alltså ok, inga allergier. Ville utesluta mjölkallergi pga eksem.
    Haft två matglada barn själv, men den yngsta absolut vägrar äta ärtor. Det går bara inte! Så visst kan det vara bara smaken. Eller konsistensen. Då kan ju en annan form hjälpa som tex sås. Eller prova göra plättar.

Om de testat för vanliga matallergener borde ägg varit med. Det och mp är ju absolut vanligast bland bebisar.
  • Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-08-30 17:44:16 följande:
    Haft två matglada barn själv, men den yngsta absolut vägrar äta ärtor. Det går bara inte! Så visst kan det vara bara smaken. Eller konsistensen. Då kan ju en annan form hjälpa som tex sås. Eller prova göra plättar.

Om de testat för vanliga matallergener borde ägg varit med. Det och mp är ju absolut vanligast bland bebisar.
    Plättar kan ju va något att prova också! :) 

Hehe jag vägrade också ärtor som barn var väll 26 år eller nåt när jag vågade prova igen och idag är de mums. :D
  • Jag är bara jag
    Kvinna1989 skrev 2022-08-30 17:51:03 följande:
    Plättar kan ju va något att prova också! :) 

Hehe jag vägrade också ärtor som barn var väll 26 år eller nåt när jag vågade prova igen och idag är de mums. :D
    Jamen testa plättar du. Glad Man bör ju ändå införa gluten före 1 så sakteliga. 

Jag åt inte ärtor som barn heller. Skrattande  Min äldsta däremot äter dom med glädje. 
  • Maymom

Plättar, pannkaka eller bananpannkaka antar jag att du testat.

carbonara är annars en liten vuxnare rätt som går att skära i små bitar.

• Kvinna1989

Kan de möjligt handla om allergi ändå ..? :O

Igår senare när hon hade gått och lagt sig för natten vakna hon med spya i ansiktet och hela sängen. Jaja bara att byta om och lakan. 2 timmar senare samma sak.. men annars mår hon bra pigg och glad.

Kollare på gamla bilder i mobilen och i Juni hamnade vi på akuten hon spydde massor och kissade då inte, fick diagnosen att de berodde på värmen, men samma dag hade och ätit ägg... 

Och tänker den där "atopiska eksem" kanske är allergi ändå? 

Hennes pappas morbror och moster har ägg allergi, ärftligt..(?)

• Jag är bara jag

Knepigt. De borde ju testat för ägg och hon har ju fått i sig via amningen också. Jag var allergisk mot ägg som barn- och en hel del annat. Det yttrade sig i eksem och aldrig kräkningar. Inget samband med nåt annat än just ägg?

• Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-08-31 13:59:02 följande:

Knepigt. De borde ju testat för ägg och hon har ju fått i sig via amningen också. Jag var allergisk mot ägg som barn- och en hel del annat. Det yttrade sig i eksem och aldrig kräkningar. Inget samband med nåt annat än just ägg?

Jaa de tycker man ju (?). Knepigt. Jag var nästan hundra på att eksemen berodde på mjölk allergi (eller hund som vi har) men tydligen inte och är "bara" atopisk eksem. 

Får nog kontakta BVC innan hennes 1-års kontroll som är 20/9 (?). Fast dom kommer nog bara säga att jag får prova mig fram :D

Idag har hon ätit gröt, fisk med potatis,sötpotatis,broccoli och blomkåls "mos" , keso och drukit ersättning och vatten och inte spytt alls. Kissar dock mycket mindre än vanligt (som sist) men är pigg och jag har gett vätske ersättning (200 ml i flaskan, hon drack ca 170 ml)
  • Nattviol

Du ska kunna läsa ditt barns journal på nätet så där ska du hitta vad testet sa.

Sedan - ibland stämmer inte testen överrens med verkligheten. Tycker du ska poängtera att det finns äggallergi i släkten också.

Vill du testa igen så är ju plättar en tanke. En annan tanke är muffins. Vet att en bektants barn som är konstaterad äggallergiker har fått prova att äta muffins i små mängder för att se om det blivit bättre/vuxit bort eller inte. Muffins inneåller inte lika stor mängd ägg som plättar gör. 

Var noga med att dokumentera vad barnet ätit när det blir sådana här kaskadkräkningar, är det en matallergi som inte syns på blodprov så gäller det att kunna visa dokumentation. 

• Jag är bara jag

"Bara" och bara vad gäller eksem- det kan ju likväl vara rätt jobbigt. Vår yngsta hade eksem som bebis- inte allergisk. Smörjde, smörjde, smörjde. Bättre nu, men känslig hy fortfarande.

Kolla journalen som sagt. Bvc-sköterskor är ju inte läkare så jag tror inte de tillför nåt mer så du kan nog avvakta till 1-årskollen.

• Kvinna1989
    Jag är bara jag skrev 2022-08-31 16:53:12 följande:

"Bara" och bara vad gäller eksem- det kan ju likväl vara rätt jobbigt. Vår yngsta hade eksem som bebis- inte allergisk. Smörjde, smörjde, smörjde. Bättre nu, men känslig hy fortfarande.

Kolla journalen som sagt. Bvc-sköterskor är ju inte läkare så jag tror inte de tillför nåt mer så du kan nog avvakta till 1-årskollen.

Normalt kan man läsa mer (nästan allt i journalen) men nu under sommaren när vi inte haft våran egna bvc sköterska syns knappt något(?). 

Eksem har varit hemskt, asså googlar man "bebis allergi eksem" kommer väldigt liknande bilder på hur hon ser ut när vi inte har kortisonkur. Vi har träffat läkare också, som sist då kollade "vanliga matallergener" och dom var ok.

Men ska kontakta igen.. Det är enklaste bara att kontakta dom för man kan liksom inte ringa så en människa svararz bara "vill du bli uppringd på detta nummer tryck 1" sen händer de att ibland kommer aldrig ens samtal... I förra komunen kunde man ringa direkt till sin egna bvc sköterska.. (bor i finland)
Svar på tråden Färdig bebismat som innehåller ägg?