• Anonym (Ts)

Bebis kissar massor nattetid?

Behöver råd. Har ett barn på tio mån som senaste tiden håller på att krypa i sömnen. Det är få lugna tider. Problemet nu är att det verkar som barnet också kissar MKT mer för det går igenom blöjan som blir överfull.

Vad är detta?

Alltså, jag fattar ju att det bara är att byta blöja på natten innan olyckan händer. 

Men jag trodde man var förbi denna fas av blöjbyte nu?

Vi har inte ändrat något direkt i barnets kost om dagarna och det är samma mängd mat på kvällen, samma mängd nattvälling och samma mängd i flaskan när det vaknas på natten.

Men kisset är alltså markant mer, så att det  läcker.

Skillnaden jag ser är att barnet är väldigt aktivt nattetid och liksom ?övar kryp? även i sömnen. Baenet håller på att lära sig gå på dagarna nu och är väldigt mkt mer aktiv än förr och det verkar avspegla sig.

Har nån haft samma sak? När gick det över? hur löste ni det?

• Svar på tråden Bebis kissar massor nattetid?
  • Friger

Jo, på en av ungarna. Han vill dricka ersättning som sista åtgärd när han somnar.

Provade att försöka byta innan jag la mig men då var blöjan ibland torr men ändå genompissad när han vaknade.

Jag köpte en blöjstorlek större och satte på honom under natten så var problemet löst.

• Anonym (Ts)
    Friger skrev 2022-08-29 08:28:21 följande:

Jo, på en av ungarna. Han vill dricka ersättning som sista åtgärd när han somnar.

Provade att försöka byta innan jag la mig men då var blöjan ibland torr men ändå genompissad när han vaknade.

Jag köpte en blöjstorlek större och satte på honom under natten så var problemet löst.

Ja, vi byter ju såklart innan sänggång men det är som att kisset kommer under natten. 

Är det inte en risk att en större stl läcker vid benen?

• Friger
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 09:13:41 följande:

Ja, vi byter ju såklart innan sänggång men det är som att kisset kommer under natten. 

Jo, det borde det vara men så har det inte blivit för min del.

Värt att prova i vart fall. Fungerar det inte så lär ju ungen ändå växa i blöjorna så småningom?
  • Anonym (Ts)
    Friger skrev 2022-08-29 09:31:25 följande:
    Jo, det borde det vara men så har det inte blivit för min del.

Värt att prova i vart fall. Fungerar det inte så lär ju ungen ändå växa i blöjorna så småningom?
    Så är det såklart. Och jag tänker ju att det här problemet kommer minska med när det inte både är kvällsvälling, nattdricka och fullt ös medvetslös hela nätterna med sömnkrypning som gäller. Men det är mest vägen dit som vore skön att ha lite bra strategier för .
  • Friger
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 09:54:14 följande:
    Så är det såklart. Och jag tänker ju att det här problemet kommer minska med när det inte både är kvällsvälling, nattdricka och fullt ös medvetslös hela nätterna med sömnkrypning som gäller. Men det är mest vägen dit som vore skön att ha lite bra strategier för .
    Haha min yngsta grabb jag hade som exempel sover oftast hela nätterna så det kan ju vara en sak. Blir inte så mycket krypa runt.

Jo, alltid bra att ha strategi! Önskar dig lycka till!
  • Anonym (L)

Upplevde att min dotter kissade mycket mer när hon drack välling innan hon somnade. När de är så stora som 10 mån dricker de ju en större mängd än när de är mindre, liksom. Min dotter kunde dricka runt 3 dl välling innan hon somnade och det är ju ganska mycket i en sådan liten kropp, så det måste ju komma ut någon gång...

• Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2022-08-29 11:18:50 följande:

Upplevde att min dotter kissade mycket mer när hon drack välling innan hon somnade. När de är så stora som 10 mån dricker de ju en större mängd än när de är mindre, liksom. Min dotter kunde dricka runt 3 dl välling innan hon somnade och det är ju ganska mycket i en sådan liten kropp, så det måste ju komma ut någon gång...

Jo här är det ju 2,5 dl som sveps (vällingälskande barn...) så det kanske helt enkelt blir för mkt när barnet också vaknar för en flaska till under natten.
    Problemet kom dock först nu när barnet börjat krypa i sömnen, så det kanske skapar mer kissande...
  • Anonym (....)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 12:15:08 följande:
    Jo här är det ju 2,5 dl som sveps (vällingälskande barn...) så det kanske helt enkelt blir för mkt när barnet också vaknar för en flaska till under natten.
    Problemet kom dock först nu när barnet börjat krypa i sömnen, så det kanske skapar mer kissande...
    En 10 månaders behöver inte dricka ytterligare en flaska välling på natten. Helt onödigt. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 12:15:08 följande:
    Det kanske är så att barnet vid dessa tillfällen vaknar till lite, och egentligen inte sover, och då kissar. 
  • nernu
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 09:13:41 följande:

Tvärtom. Den större blöjan kan ju suga upp mer innan den är full. Nu minns jag inte vilken som var vilken men jag vet att byxblöja eller tejpblöja läckte mer så vi hade alltid det ena på natten och det andra på dagen. Tror nästan att tejpblöja var bättre. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2022-08-29 12:52:42 följande:
    En 10 månaders behöver inte dricka ytterligare en flaska välling på natten. Helt onödigt. 
    Behöver nej, det är jag väl medveten om, för näringen över dagen. Men när barnet vaknar och illvrålar och gråter tills det serveras en flaska och då somnar om omgående efter den, så har det varit en fråga om nattsömn med. Har testat att försöka lugna om utan mat men det gav sömnstopp då och att gå upp istället.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-29 13:16:43 följande:
    Behöver nej, det är jag väl medveten om, för näringen över dagen. Men när barnet vaknar och illvrålar och gråter tills det serveras en flaska och då somnar om omgående efter den, så har det varit en fråga om nattsömn med. Har testat att försöka lugna om utan mat men det gav sömnstopp då och att gå upp istället.
    Ge lite vatten istället. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (....) skrev 2022-08-29 13:18:00 följande:
    Ge lite vatten istället. 
    Inte varit alls lika poppis utan spottas ofta ut och resulterar i blött barn. Men ja, nattmaten ska fasas ut. Också för att försöka successivt få till hela nätter någon gång i framtiden.
  • Anonym (Flerbarnsmamma)

Tyvärr är boven i dramat med största säkerhet kvälls välling och nattvälling…när ett barn slutar med nattvälling är blöjan ofta torr/ nästan torr när barnet vaknar … jag förstå att det är jobbigt när de vant sig vid att få en flaska på natten o de snabbt somnar om av den..men se det så här… barnet är 10 månader om 2-8 mån ska ni troligen börja jobba igen.. det är bättre  att ta dessa helvetesnätter med ett barn som vaknar o har svårt att somna om nu när ni båda kan sova när barnet väl somnar / ta det lugnt på dagen än att försöka ta detta när ni båda ska upp till jobb och förskola .

Istället för att ge enbart vatten som ju tydligen bara spottas ut.. så antingen minskar ni successivt på mängden i flaskan på natten  ..eller testar en fuling  och gör nattvälling blaskigare och blaskigare tills det blir mer eller mindre varmt vatten bara …

O räkna med korta nätter en period , vila när du kan och framför allt ge inte upp..se till att du är säker på att barnet fått i sig tillräckligt till kvällsmat. Så att du vet att barnet är mätt när det lägger sig ... gärna kvällsgröt istället för kvällsvälling om barnet accepterar gröt..det står sig barnet längre på än vad de gör på välling..välling är snabb bakfylla..men iom att det är så,lite fibrer i det går det snabbt igenom kroppen…tänk själv på skillnaden på att äta en slät potatissoppa till lunch gentemot att äta kokt potatis ,kött och sås…du håller dig mätt mycket längre på den kokta potatisen o köttet än du gör på soppan..

Går det inte att byta till gröt, servera vällingen i tallrik / mugg istället för flaska och lägg till en macka av lite grövre bröd ..

lycka till 3> 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Flerbarnsmamma) skrev 2022-08-29 17:53:15 följande:

Tyvärr är boven i dramat med största säkerhet kvälls välling och nattvälling?när ett barn slutar med nattvälling är blöjan ofta torr/ nästan torr när barnet vaknar ? jag förstå att det är jobbigt när de vant sig vid att få en flaska på natten o de snabbt somnar om av den..men se det så här? barnet är 10 månader om 2-8 mån ska ni troligen börja jobba igen.. det är bättre  att ta dessa helvetesnätter med ett barn som vaknar o har svårt att somna om nu när ni båda kan sova när barnet väl somnar / ta det lugnt på dagen än att försöka ta detta när ni båda ska upp till jobb och förskola .

Istället för att ge enbart vatten som ju tydligen bara spottas ut.. så antingen minskar ni successivt på mängden i flaskan på natten  ..eller testar en fuling  och gör nattvälling blaskigare och blaskigare tills det blir mer eller mindre varmt vatten bara ?

O räkna med korta nätter en period , vila när du kan och framför allt ge inte upp..se till att du är säker på att barnet fått i sig tillräckligt till kvällsmat. Så att du vet att barnet är mätt när det lägger sig ... gärna kvällsgröt istället för kvällsvälling om barnet accepterar gröt..det står sig barnet längre på än vad de gör på välling..välling är snabb bakfylla..men iom att det är så,lite fibrer i det går det snabbt igenom kroppen?tänk själv på skillnaden på att äta en slät potatissoppa till lunch gentemot att äta kokt potatis ,kött och sås?du håller dig mätt mycket längre på den kokta potatisen o köttet än du gör på soppan..

Går det inte att byta till gröt, servera vällingen i tallrik / mugg istället för flaska och lägg till en macka av lite grövre bröd ..

lycka till 3> 

Macka funkar inte än här (kul att peta med men mer lek än mat). Jag tror att vällingen egentligen är mer typ ?mysigt? än mat också. Barnet äter redan gröt och frukt till frukost, frukt och ersättning till mellis, barnmat till lunch (typ spaghetti pch körtfärsås eller ris och fisk) eftermiddagsmellis och kvällsmat motsvarande lunchen. Och sen även då välling och nattflaska ersättning. Vatten eller ersättning som måltidsdryck. Så jag har svårt att tro att hungern finns dagtid. Äter sista maten 1,5 h före sänggång med välling.

Ska testa att minska ned drickan nattetid, det är dock svårt när barnet formligen ILLVRÅLAR med tårar i ögonen tills det får nappflaska, blir lugnt och äter och sen somnar om direkt. 

Svar på tråden Bebis kissar massor nattetid?