• Rabarba

Kan man byta efternamn utan att vara gifta?

Jag och min sambo är inte gifta men har levt tsm i 8 år.
    jag skulle vilja byta till hans efternamn. Han har ett helt vanligt Svensson efternamn och vill gärna heta samma som han. Vi har en son ihop också som har hans efternamn.

är det möjligt att byta efternamn fast man inte är gifta?

• Svar på tråden Kan man byta efternamn utan att vara gifta?
  • IceKitten

Ja om han heter något supervanligt som "Karlsson" så får du byta till det även utan minsta koppling någon med det namnet 

• Rabarba
    IceKitten skrev 2022-08-28 11:50:20 följande:

Ja om han heter något supervanligt som "Karlsson" så får du byta till det även utan minsta koppling någon med det namnet 

Guldnovan skrev 2022-08-28 11:52:18 följande:

Enklast är väl att ansöka så får ni veta om det är möjligt. 

Ok, då vet jag :) Tack.
    Hittade ingenstans på SKV hemsida där man kunde göra bytet - stod bara förnamn eller tilltalsnamn?.?
    skumt!
  • Emmo77
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaefternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html 

Vad jag förstår så kostar det 1800 kr. Är det med på listan så verkar det inte vara några problem att byta

Byta till ett av de vanligaste efternamnen i Sverige

Det finns en lista med vanliga efternamn som fler än 2 000 personer bär. Vem som helst kan ansöka om att få byta till något av dessa namn. Namnet behöver alltså inte finnas i din familj sedan tidigare för att du ska få byta till det. Det finns omkring 500 namn som du kan välja från listan.

Sök vanliga efternamn och se den fullständiga listan med namnen.

Svar på tråden Kan man byta efternamn utan att vara gifta?