• bengtssonkarl

Svårt att spara

Hej!

Har aldrig riktigt kommit igång med vad jag kan tycka vara ett effektivt sparande. Har fram tills nu avsatt pengar till och från i nordea stratega 70 (här kan ni läsa om dem: www.nordea.se/privat/produkter/spara-investera/fonder/strategafonderna.html) Men kom över detta inlägg på facebook som förklarar tanken bakom en utdelningsportfölj: investeringskunskap.se/pengamaskin-sa-bygger-du-en-utdelningsportfolj-och-blir-rik/

Har hört det tidigare men aldrig riktigt satt mig in i det. Vad tror ni om att satsa på en utdelningsportfölj istället för nordea stratega? Eller är det kanske bättre att bara köra ett diversifierat urval aktier?

Finns så mycket olika tankar och synvinklar 

Tacksam för svar!

En hoppfull kristen
  • Svar på tråden Svårt att spara
  • Överste Senap

Om du ska investera i aktier så bör du sätta dig hyfsat in i bolagen och följa dem kontinuerligt.  Att ett bolag ett år ger bra utdelning behöv inte betyda att utdelningen blir hög även nästa år. Fördelen med med fonder är den diversifierade produktplaceringen där man är mindre riskexponerad om något företag i fonden går dåligt jämfört med om du har en egen aktieportfölj . Men möjligheten att få högre avkastning finns förstås med en aktieportfölj men då följer den ökade risken med. Så det är lite upp till dig hur mycket du vill följa bolagen och vilka risker du är villig att utsätta dig för. 
    Satsa bara pengar i aktier och aktiefonder som du inte behöver på kort sikt, säg inom de närmaste 5 åren.

• Anotherone

Jag tycker att de har en väldigt hög avgift. Jag tänker att det finns flera andra alternativ som har klart lägre avgift än 1,45% som Stratega 70 har. Det är väldigt hög avgift. 
    Om du tex skulle välja en fondrobot som LYSA och välja att placera 70% i aktier och resten i räntor (som jag uppfattar Stratega 70) så är avgiften 0,337 per år. 

Nu är jag osäker på exakt vilken jämförelsesiffra man ska ta från Stratega. 
    Men i år har den gått ner 5,24%, Lysa är ner 3,51%.
    1 mån + 4,51, Lysa är upp +6,24%
    1 år - 0,26%, Lysa är + 2,95

Så med dessa siffror, en väldigt snabb jämförelse bara, kan i alla fall inte jag försvara att jag skulle betala 1,45% för en sämre förvaltning hos Nordea än vad Lysa kan ge för en bråkdel av kostnaden.

Och nu är Lysa bara ett exempel, det finns även andra robotar såsom Fundler och Opti. 

Svar på tråden Svårt att spara