violis skrev 2022-08-28 19:15:59 följande:
Jag har skummat igenom större delar av tråden och det som slår mig och gör mig beklämd är denna negativitet mot förskolans pedagoger.. de ska inte försöka vara några poliser eller hitta på egna regler , de är okunniga och lata så fort de hävdar de regler som finns.. De ska också tydligen vara tankeläsare TS har uppenbarligen vare sig hämtat eller lämnat sina äldre barn på förskolan under mer eller mindre hela graviditeten eftersom förskolan inte visste om att TS ens var gravid.. de ska också vara tankeläsare som förstår att TS naturligtvis har fortsatt läsa / ska ta upp sina studier igen och inte ha ett studieuppehåll fram till dess bebisen blir ett år och kan börja på förskolan
Jag har jobbat som förskollärare i över 25 år och hade jag inte älskar och brunnit för mitt yrke hade jag inte varit kvar ..jag har i mina ögon världens bästa jobb, förutsättningarna vi har är en helt annan fråga och något vi jobbar med..det är inget ni som föräldrar kan ta ansvar för ..ert ansvar är att följa de regler kommunen har,att lämna era barn de timmar ni behöver för arbete / studier ,ha dem hemma på era schema lediga dagar och när ni tar ut semester , att se till att barnen har de kläder de behöver för en dag oavsett väderlek och att ni kommer så fort som möjligt och hämtar ert barn om vi ringer och talar om att de är sjuka..och håller dem hemma tills de är friska nog att orka med en dag på förskolan
I min kommun måste TS lämna in ett studieintyg på att hon läser på 100% för att få lov att lämna de äldre syskonen mer än 15 h ,jag har aldrig hört talas om att någon blivit nekad fler timmar när de lämnat in detta intyg.
Vad jag kan utläsa från det TS skrivit så det fel förskolan gjort är att de missat att begära in detta intyg och TS har missat att förstå att förskolan inte automatiskt förutsätter att hon ska fortsätta läsa direkt . Sedan undrar jag hur det kommer sig att denna fråga inte kommit upp förrän nu ..om bebisen är 7 månader borde detta kommit upp innan semestern.. i min kommun har du rätt att ha kvar samma schema för äldre syskon 1 månad efter att småsyskonet fötts..
Om förskolepedagogerna beter sig som poliser och hittar på egna regler och gör allt för att slippa ungar på sin förskola så måste väl föräldrar få tycka och tänka om det. Och tyvärr verkar vi vara många som upplevt sådana pedagoger som verkar avsky att det kommer barn och stör deras arbetsmiljö.
Förskolan i TS har inte missat att begära in något studieintyg, de har gett felaktig information till TS om hur de äldre barnen kan gå på förskola under hennes studier. De har dessutom försökt lägga sig i hur hon sköter barnomsorgen om sitt yngsta barn under studierna, vilket de inte har något som helst med att göra.