• Frublomma

Panik över sån låg lön

Hej allihopa. Jag måste bara skriva av mig lite här, kanske får jag råd av er. 

Varje gång jag får min lönespec så börjar jag gråta, för jag får så lite i lön. Jag vet inte vad jag ska göra, förutom att hitta ett annat jobb (men jag älskar verkligen stället jag är på). Men man måste ju kunna leva, betala hyra räkningar m.m. Det 

Lite info om allt: jobbat på samma ställe i ca 4 år, varav två år har varit vikariat. Jag jobbade först 100% men gick sedan ner till 75%, det passar mig bra. Men då är det lönen. Jag får 13.000 kr efter skatt. Jag är 32 år och har jobbat sedan jag var 17 år. Jag är utbildad usk men jobbar på förskola, både med barn och i kök. 

Jag hade en stor diskussion med styrelsen (privat förskola) om min lön, jag hotade med att sluta om inget gjordes åt detta. Dom gick med på mina krav och jag fick en summa vad jag skulle få. Jag blev jätteglad då det var nästan 5000:- mer än vad jag har nu. Men sedan visade det sig Vara om jag hade haft en 100% tjänst, något ingen av dom nämnde. Jag kanske är dum som inte fattade att summan gällde en som jobbar 100%. Jag gick från 12 till 13 tusen istället. (Dom sa att kommunal ska höja lönen igen i november men vem vet vad det kan vara för summa, antagligen inte mycket) Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta, jag tycker själv jag är värd så mycket mer. Är det ?okej? att ha sådan låg lön egentligen..? Jag får inget gensvar av chefen, hon verkar tycka att det är det jag är värd och skyller på att det är kommunen som sätter lönerna. Även fast jag trivs så mycket så börjar jag nu fundera på om jag måste byta jobb för att få det bättre ekonomiskt.. 

Jag tycker det är så hemskt oxh pinsamt över att vara 30+ och bara tjäna 13 tusen i månaden.. 

• Svar på tråden Panik över sån låg lön
  • SaraL77
    Kockobello skrev 2022-08-23 09:28:45 följande:
    Men för många verkar det vara så, tyvärr. 
    Ja, så är det för de allra flesta.
  • Kockobello
    SaraL77 skrev 2022-08-23 09:30:35 följande:
    Ja, så är det för de allra flesta.
    Synd att de inte jobbar med sådant de tycker är roligt, för sedan är man pensionär och efter det död. Det finns mycket skoj i livet.
  • Hallonpaj83

Har bara kollat lite snabbt igenom tråden men arbetar du obekväm tid eller vanlig kontorstid ? Jag arbetar bara kvällar och helger inom äldrevården. Mkt bättre- mer lön och mindre slitsamt. Ej dusch handling städ mm 

• Medborgare
    PH76 skrev 2022-08-23 09:08:50 följande:

Någonstans finns det en felräkning.

Om du får en bruttoökning på 5000kr för en 100% tjänst så borde det ha gett dig 2625kr (ca) netto för en 75% tjänst.

5000 - 30% skatt = 3500

3500 x 75% = 2625kr

Man räknar inte så. Först omvandlar man 100% till 75%, vilket ger 3 750 kr. Sedan drar man av skatten på 3 750, vilket i TS fall gör att hon borde få cirka 3 000 kvar av löneökningen. TS betalar inte 30% i skatt på den lilla lönen. 
  • PH76
    Medborgare skrev 2022-08-23 11:50:54 följande:
    Man räknar inte så. Först omvandlar man 100% till 75%, vilket ger 3 750 kr. Sedan drar man av skatten på 3 750, vilket i TS fall gör att hon borde få cirka 3 000 kvar av löneökningen. TS betalar inte 30% i skatt på den lilla lönen. 
    Det spelar ingen roll vilken du räknar först ,resultatet blir det samma. Och betalar hon lägra skatt än 30% så borde hon få ännu mer kvar än vad jag skrev, inte endast de 100 kr som hon skrev.
  • PH76
    PH76 skrev 2022-08-23 12:05:15 följande:
    Det spelar ingen roll vilken du räknar först ,resultatet blir det samma. Och betalar hon lägra skatt än 30% så borde hon få ännu mer kvar än vad jag skrev, inte endast de 100 kr som hon skrev.
    1000kr skulle det givetvis vara, inte 100
  • Räkan77

Om du är utbildad usk kan du väl hoppa in som det ibland och tjäna lite extra, tex helger eller natt som get extra ob. 

Sen förstår jag inte heller hur löneökningen blev så liten. Menade arbetsgivaren att du skulle få 5000 kr i löneökning om du gick upp på heltid men att du tackade nej till erbjudandet? 

• Frublomma

Jag har inte tackat nej till 100%, det finns bara 75% att tillgå, det jag blev erbjuden. Jag jobbar dagtid 6 timmar om dagen. 
    Och jag jobbar på ett ställe där jag faktiskt tycker om att vara på, jag trivs jättebra men kan ju tyvärr inte leva på den lönen jag får. Jag funderar på att ta extra jobb på helgen för att sedan istället vara timvikarie ett tag, i min stad skriks det efter vikarier så då kanske jag dessutom får mer pengar iom OB också. 

Tack för alla svar. 

(Jag personligen skulle väldigt gärna vara på ett jobb där jag tycker det är kul, men vad vet jag, ett jobb kanske inte ska vara kul :))

• Litorina

Du är outbildad i det du gör och jobbar deltid, då blir det av naturliga skäl inte mycket pengar. Sök andra jobb, eller kanske utbilda dig? 

• sextiotalist
    PH76 skrev 2022-08-23 09:08:50 följande:

Någonstans finns det en felräkning.

Om du får en bruttoökning på 5000kr för en 100% tjänst så borde det ha gett dig 2625kr (ca) netto för en 75% tjänst.

5000 - 30% skatt = 3500

3500 x 75% = 2625kr

Men man betalar inte 30% skatt, om man inte har statlig skatt. Jobbskatteavdraget gör att de flesta betalar max 25%
  • PH76
    sextiotalist skrev 2022-08-23 14:18:34 följande:
    Men man betalar inte 30% skatt, om man inte har statlig skatt. Jobbskatteavdraget gör att de flesta betalar max 25%
    Spelar roll, det innebär bara att hon borde ha ännu mer i ökning än de 1000 hon nämner. Jag får inte ihop det.
  • sextiotalist
    Frublomma skrev 2022-08-23 14:02:37 följande:

Jag har inte tackat nej till 100%, det finns bara 75% att tillgå, det jag blev erbjuden. Jag jobbar dagtid 6 timmar om dagen. 
    Och jag jobbar på ett ställe där jag faktiskt tycker om att vara på, jag trivs jättebra men kan ju tyvärr inte leva på den lönen jag får. Jag funderar på att ta extra jobb på helgen för att sedan istället vara timvikarie ett tag, i min stad skriks det efter vikarier så då kanske jag dessutom får mer pengar iom OB också. 

Tack för alla svar. 

(Jag personligen skulle väldigt gärna vara på ett jobb där jag tycker det är kul, men vad vet jag, ett jobb kanske inte ska vara kul :))

Om du är USK och endast arbetar 6 timmar per dag, då har du utrymme att arbeta ett par kvällar i veckan och kanske varannan helg. Om du får ihop 12 timmar i veckan + 16 timmar varannan helg, då kan du säkert få ut minst 7000 kronor extra (efter skatt) varje månad.
  • Räkan77

Man ska ju självklart sträva efter att ha ett jobb som känns roligt och som ger åtminstone ok betalt.

Skulle du kunna tänka dig att utbilda dig på yrkeshögskola under något år? Du skulle ju kunna ta studielån och jobba lite extra som usk. Då kanske du kan få ett jobb som är både roligt och som ger en betydligt högre lön. Finns massor av information på nätet om utbildningar och framtidsyrken.

• Mortiscia80
    Kockobello skrev 2022-08-23 09:27:55 följande:
    Låter hemskt att tvingas jobba med något man inte tycker om. Heltid, dessutom. 
    Mja, ts trivs ju med sitt jobb så det är inte problemet här iaf.
  • Fliselisan

Nu kanske du redan svarat på frågan men varför går du inte upp i tid? Klart det blir svårt att försörja sig på 75%.

• Frublomma

Sextiotalist - Ja det är faktiskt min tanke just nu, har kontaktat kommunen i min stad (jobbar ej åt kommunen nu) om att jag kan jobba några kvällar och helger. vi får se vad som händer. Man får börja så iaf, vem vet, man kanske hittar ett nytt jobb! 

Jag har bara blivit erbjuden 75% då dom inte har råd med en 100% tjänst. Så jag har inte tackat nej eller nått sånt till högre procent, vilket några verkar tro. 

Jag har aldrig riktigt trivts på något jobb/vikariat jag haft, det är så tråkigt då jag verkligen älskar detta jobb men om man inte kan leva på lönen så blir det ju tokigt också.. 
    Jag har aldrig varit intresserad av att ha jobba som uska, jag valde helt fel på gymnasiet men om det ger mig en extra slant på helger så får jag ta det just nu. Jag är inte heller intresserad av att plugga då jag inte riktigt vet ens vad jag vill jobba med eller så. Jag älskar djur så kanske något inom det. Men men, en sak i taget känner jag just nu. Igår hade jag panik men idag känns det lite lättare. Tack för ingen har dumförklarat mig (det fixar man ju tyvärr bra på egen hand..)

• lövet2
    Frublomma skrev 2022-08-23 14:02:37 följande:

Jag jobbar dagtid 6 timmar om dagen. 

Jag är i precis samma sits och har valt att extraknäcka lite här och där som timvikarie. Just nu är det sådan efterfrågan på timvikarier, så jag kan lätt komma upp i en heltid sammanlagt. Dock är det tyngre att hoppa mellan jobben på det sättet, så jag försöker hålla extraknäcken på en rimlig nivå. Jag måste ju orka med mitt ordinarie jobb först och främst!
  • Frublomma

Ja man måste verkligen hitta en bra balans, vill inte jobba för mycket /hela tiden, helst efter att jag har en utmattning/depression i bagaget. Klurigt. 

Men jag har fått lite städjobb nu så jag får in extra pengar, det känns bra! :)

• me33
    Fliselisan skrev 2022-08-23 19:56:35 följande:

Nu kanske du redan svarat på frågan men varför går du inte upp i tid? Klart det blir svårt att försörja sig på 75%.

Varför?

Jag försörjer mig på typ 7%
Svar på tråden Panik över sån låg lön