Panik över sån låg lön
Hej allihopa. Jag måste bara skriva av mig lite här, kanske får jag råd av er.
Varje gång jag får min lönespec så börjar jag gråta, för jag får så lite i lön. Jag vet inte vad jag ska göra, förutom att hitta ett annat jobb (men jag älskar verkligen stället jag är på). Men man måste ju kunna leva, betala hyra räkningar m.m. Det
Lite info om allt: jobbat på samma ställe i ca 4 år, varav två år har varit vikariat. Jag jobbade först 100% men gick sedan ner till 75%, det passar mig bra. Men då är det lönen. Jag får 13.000 kr efter skatt. Jag är 32 år och har jobbat sedan jag var 17 år. Jag är utbildad usk men jobbar på förskola, både med barn och i kök.
Jag hade en stor diskussion med styrelsen (privat förskola) om min lön, jag hotade med att sluta om inget gjordes åt detta. Dom gick med på mina krav och jag fick en summa vad jag skulle få. Jag blev jätteglad då det var nästan 5000:- mer än vad jag har nu. Men sedan visade det sig Vara om jag hade haft en 100% tjänst, något ingen av dom nämnde. Jag kanske är dum som inte fattade att summan gällde en som jobbar 100%. Jag gick från 12 till 13 tusen istället. (Dom sa att kommunal ska höja lönen igen i november men vem vet vad det kan vara för summa, antagligen inte mycket) Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta, jag tycker själv jag är värd så mycket mer. Är det ?okej? att ha sådan låg lön egentligen..? Jag får inget gensvar av chefen, hon verkar tycka att det är det jag är värd och skyller på att det är kommunen som sätter lönerna. Även fast jag trivs så mycket så börjar jag nu fundera på om jag måste byta jobb för att få det bättre ekonomiskt..
Jag tycker det är så hemskt oxh pinsamt över att vara 30+ och bara tjäna 13 tusen i månaden..