• vinterfloden

Ingeting att göra på jobbet

Det finns nästan ingenting för mig att göra på jobbet efter uppgiftsfördelningen.  Vad ska jag göra? Känns omoraliskt att göra något annat, men jag har verkligen väldigt lite att göra. Om det är du, vad skulle du göra? Är det okej att jag följer någon onlinekurs under arbetstid?

osäker
  • Svar på tråden Ingeting att göra på jobbet
  • Kockobello

Det lär  du ju ta upp med din närmaste chef.

• Xlr8
    vinterfloden skrev 2022-08-22 11:35:41 följande:
    Ingeting att göra på jobbet

Det finns nästan ingenting för mig att göra på jobbet efter uppgiftsfördelningen.  Vad ska jag göra? Känns omoraliskt att göra något annat, men jag har verkligen väldigt lite att göra. Om det är du, vad skulle du göra? Är det okej att jag följer någon onlinekurs under arbetstid?

Samma sitts, skapar lotsas jobb/eller sätter fel prio på dom . Vips så har jag massor med roliga jobb som alltid har en massa saker jag måste läs på om eller fördjupa mina kunskaper i.

Kunden får äntligen det där störande men oviktiga problemet löst.
    Jag får ngt och göra och lära mig nya saker.
    Allt sker i den ljusaste delen av grå zonen. 
    Blir man påkommen så: ut för man sitt jobb, man får mer kunskap och kunden blir nöjd. Ingen chef värd sitt jobb kan klaga på det
  • Jemp

Prata med chefen. 

På mitt jobb har jag en lång läslista för sådana tillfällen, med bla forskningsrapporter. Utöver naturligtvis att avlasta kollegor och diskutera om det är läge att dra igång nytt projekt. 

Tidigare jobb fanns det tex alltid städuppgifter att beta av. 

På vissa jobb kan det absolut vara ok med "fritid" sålänge man är anträffbar men det ska ju tydliggöras i förväg.

• vinterfloden

Tack alla för tips. Jag vill egentligen inte prata med chefen, för innan jag klagade på att det var för mycket arbetsbelastning för mig, nu anställde de en person till, och nu klagar jag att det är för lite?Skäms

• Jemp
    vinterfloden skrev 2022-08-22 13:44:12 följande:

Tack alla för tips. Jag vill egentligen inte prata med chefen, för innan jag klagade på att det var för mycket arbetsbelastning för mig, nu anställde de en person till, och nu klagar jag att det är för lite? // Skäms

Det är ju inte ett klagomål, bara en upplysning att du har mer luft i schemat så du kan ta på dig fler arbetsuppgifter.
  • Anonym (KC)

Jag hade ett jobb där mycket gick ut på att bara finnas på plats och rycka ut och ansvar för situationer om något hände.
    Det var sällan något hände så många satt och pluggade. Så länge det inte störde jobbet var det okej för arbetsgivaren. 

• vinterfloden
    Anonym (KC) skrev 2022-08-23 08:36:03 följande:

Jag hade ett jobb där mycket gick ut på att bara finnas på plats och rycka ut och ansvar för situationer om något hände.
    Det var sällan något hände så många satt och pluggade. Så länge det inte störde jobbet var det okej för arbetsgivaren. 

Det är precis ett svar som jag var ute efter, tack för bekräftelsen!
Svar på tråden Ingeting att göra på jobbet