• Anonym (?)

Somna om utan amning - HUR?

Min son är en månad gammal och jag har helammat honom fram tills nu men nu har vi har tänkt gå över till ersättning och flaska. 

Han accepterar flaskan bra, men problemet är att det enda sättet han somnar på är via amningen, han tar napp om man lirkar med den länge, han kan va nöjd med den då i nån minut sen spottar han ut och blir gnällig- tills han får bröstet. 
    Pappan har gett honom ersättning på natten nu två kvällar i rad och sen gett honom nappen efteråt och han har somnat tillslut, men när jag försöker så vägrar han!!

Jag har ju inga problem att ge honom bröstet, men jag ska ju nu avsluta amningen och vill då ha ett annat sätt han somnar på, då han inte somnar vid flaskmatningen.. finns det någon som har tips?

• Svar på tråden Somna om utan amning - HUR?
  • Anonym (L)

Det kommer ju gå till slut, det kommer gå upp för bebisen att det inte blir något bröst och så ger han upp och somnar.

Sen exakt hur många dagar det tar är så olika. En variant skulle kunna vara att du inte ens är i rummet, bebisen vet troligen att pappa inte har någon bröstmjölk så kanske går det lättare att somna om du inte finns inom räckhåll. 

• Anonym (Flerbarnsmamma)

Nu har jag ju helamma långt längre än vad du nu valt är rätt för dig , så övergången för de flesta av barnen gick ganska lätt då de åt riktig mat på kvällen..gröt o välling ..
    men ETT av barnen vägrade napp..jag var det barnets napp och enda sättet för det barnet att somna var att ammas… oavsett om det var på dagen eller när hen skulle sova för natten.
    Nu var mitt barn äldre innan jag kände att nu fick det vara nog !  Hen var närmare året … men det vi gjorde då var att först ta bort bröstet vid dag vilan..jag la hen i vagnen o så ut o gick…det blev långa promenader ibland men barnet var nöjd med att ligga o titta o somnade så småningom så.. kvällen var värre!
    Men när det gick lätt att somna på dagen utan att ha ammats så åkte jag bort en natt …då fanns inga bröst i närheten..ingen lukt av mjölk mer än vad som fanns i snutten ( alla mina barn hade några av mina gamla t-T-shirtar som snuttar)  var väl Inte den roligaste kvällen för pappan men det gick… efter det så hade barnet lättare att acceptera att pappa nattade och att somna inte betydde amma…
    Jag höll mig borta ur syn o hörhåll under en ganska lång period tills det gick bra att somna med bara snutte o gosedjur.
    ( OBS mina barn har aldrig fått gråta sig till sömns.. jag har lagt dem pussat o kramat och sagt godnatt  nu är det natt o dags att sova o sedan gått ut ur rummet, har de börjat gråta har jag omedelbart gått in igen o upprepat Godnatt,nu är det dags att sova och lagt dem ner igen nästa gång bara godnatt ..o har  det behövts flera gånger har jag de sista gångerna bara tyst lagt dem ner igen utan att säga något …har de sedan  vaknat på natten så så länge de låg i spjälsäng gick jag in o hämtade dem till vår säng o när de var större kom de själva traskande - de visste att de var välkomna om de vaknade ..så vissa nätter blev det trångt i sängen  ) 

( tänk dig allt som står med kursiv stil som inom citationstecken…de blir bara till frågetecken )

Svar på tråden Somna om utan amning - HUR?