Anonym (TS) skrev 2022-08-19 01:14:50 följande:
Byta gymnasieskola, hur gör man?
Min äldsta dotter har precis börjat gymnasiet och hon tycker inte skolan eller klassen känns så bra.. jag sa att hon ska ge det nån vecka och känns det fortfarande inte bra så får vi försöka byta. Hon ska ju ändå gå där i 3 år.
Men hur gör man isåfall? Minns att min kompis bytte klass och skola för att vi ville gå tillsammans när jag var ung men minns inte hur hon gjorde .. Vem kontaktar man? Skolan man vill byta till? Hur tar man reda på vilka skolor och program som har lediga platser?
Väldigt tacksam för svar!
Såhär i början är det många som byter, tror att man har på sig fram till 1 oktober utan att behöva gå om på det nya stället.
Ta kontakt med den skola hon vill gå på och kolla om det finns lediga platser på det program hon vill. Ofta uppstår luckor där man kan ta in elever som inte kom in i de andra uttagningarna, men ibland har de kö som då har förtur till eventuella platser som blir lediga.
Min son började gymnasiet förra året, ville byta, men den skolan/programmet han ville ha var fullt. Efter någon månad trivdes han superbra i den skola han började på och nu i tvåan är han glad att han inte bytte. Han var också glad att vi gjorde vad vi kunde för att försöka byta. Så känner man starkt att det inte kommer bli bra så ska man väl åtminstone försöka.