• Anonym (TS)

Byta gymnasieskola, hur gör man?

Min äldsta dotter har precis börjat gymnasiet och hon tycker inte skolan eller klassen känns så bra.. jag sa att hon ska ge det nån vecka och känns det fortfarande inte bra så får vi försöka byta. Hon ska ju ändå gå där i 3 år.

Men hur gör man isåfall? Minns att min kompis bytte klass och skola för att vi ville gå tillsammans när jag var ung men minns inte hur hon gjorde .. Vem kontaktar man? Skolan man vill byta till? Hur tar man reda på vilka skolor och program som har lediga platser? 

Väldigt tacksam för svar! 

• Svar på tråden Byta gymnasieskola, hur gör man?
  • Anonym (Redan?)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-19 01:14:50 följande:

Min äldsta dotter har precis börjat gymnasiet och hon tycker inte skolan eller klassen känns så bra.. jag sa att hon ska ge det nån vecka och känns det fortfarande inte bra så får vi försöka byta. Hon ska ju ändå gå där i 3 år.

Men hur gör man isåfall? Minns att min kompis bytte klass och skola för att vi ville gå tillsammans när jag var ung men minns inte hur hon gjorde .. Vem kontaktar man? Skolan man vill byta till? Hur tar man reda på vilka skolor och program som har lediga platser? 

En gymnasieskola som redan börjat? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Redan?) skrev 2022-08-19 01:35:50 följande:
    En gymnasieskola som redan börjat? 
    Ja hon har gått två dagar bara.. så det kanske känns bättre efter ett tag men tänkte ifall det inte gör det.

Vi bor förresten i Stockholm. 
  • Anonym (Redan?)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-19 01:43:20 följande:
    Ja hon har gått två dagar bara.. så det kanske känns bättre efter ett tag men tänkte ifall det inte gör det.

Vi bor förresten i Stockholm. 
    Ok. Här börjar de nästa vecka. Jag gissar att det känns bättre efter ett tag, de har ju nyss börjat. Men en bra början är att hon pratar med sin mentor eller vad de kallas där. 
  • Anonym (T)

Jag kände så efter ca 2 dagar på det gymnasium jag valt. Jag kände att jag hellre ville ha mitt andra val. Min mamma kontaktade skolan och de satte upp mig på kö, väldigt många byter skola första tiden så för mig tog det inte ens en vecka innan de hade en ledig plats där, och det var väldigt lyckat. Känns det fel från början blir det oftast inte bättre. Detta var också i Stockholm. Det jag ville byta till var inte ett av de populäraste, hade det varit typ norra real eller kungsholmens hade det nog varit svårt dock. 

• Brittan

Ta kontakt med nuvarande gymnasieskolan studie- och yrkesvägledare.  Denne kan vägleda och hjälpa er.

• Anonym (lll)

Precis, man pratar med skolan SYV som hjälper till att reda i frågan, ev gör man omval. Kan också bli aktuellt med EVK (möte med rektor), om SYV anser att man behöver vara flera som bollar vad som blir bäst. 

Jag jobbar själv på gymnasiet och vår SYV har haft fult upp nu här första veckan men just sådana frågor. 

• Anonym (TS)

Tack så mycket för svaren :)

• Anonym (så)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-19 01:14:50 följande:

Såhär i början är det många som byter, tror att man har på sig fram till 1 oktober utan att behöva gå om på det nya stället.

Ta kontakt med den skola hon vill gå på och kolla om det finns lediga platser på det program hon vill. Ofta uppstår luckor där man kan ta in elever som inte kom in i de andra uttagningarna, men ibland har de kö som då har förtur till eventuella platser som blir lediga.

Min son började gymnasiet förra året, ville byta, men den skolan/programmet han ville ha var fullt. Efter någon månad trivdes han superbra i den skola han började på och nu i tvåan är han glad att han inte bytte. Han var också glad att vi gjorde vad vi kunde för att försöka byta. Så känner man starkt att det inte kommer bli bra så ska man väl åtminstone försöka. 
Svar på tråden Byta gymnasieskola, hur gör man?