18-åring tillsammans med 29-åring
Hur skulle du reagera om din artonåriga dotter berättade att hon träffat en elva år äldre man? Vet inte hur jag ska känna.
Hur skulle du reagera om din artonåriga dotter berättade att hon träffat en elva år äldre man? Vet inte hur jag ska känna.
Nu börjas det, i vanlig ordning. 18 är ungt ja, men att idiotförklara mannen enkom därför tycker jag är fel. En jättefin familj jag känner träffades när kvinnan var så ung, mannen är 15 år äldre. De har idag barn i övre tonåren och är, hör och häpna, fortfarande gifta.
Blir så trött på myten om att unga kvinnor automatiskt är någon sorts viljelösa våp utan ambitioner eller mål i livet som låter sig helt styras av män.
Kvinnan jag beskriver ovan är definitivt ingen mespropp, och det var hon inte vid 18 heller. Hon talar 5 språk flytande och är idag chef och styrelseledamot i ett halvstort svenskt företag.
Själv träffade jag min man när jag var 34 och han 38. Gör det oss automatiskt till en bättre familj???
Vissa träffas unga, andra träffas sent. Acceptera att människor är individer och att det som är rätt för en är fel för någon annan.
Nu börjas det, i vanlig ordning. 18 är ungt ja, men att idiotförklara mannen enkom därför tycker jag är fel. En jättefin familj jag känner träffades när kvinnan var så ung, mannen är 15 år äldre. De har idag barn i övre tonåren och är, hör och häpna, fortfarande gifta.
Blir så trött på myten om att unga kvinnor automatiskt är någon sorts viljelösa våp utan ambitioner eller mål i livet som låter sig helt styras av män.
Kvinnan jag beskriver ovan är definitivt ingen mespropp, och det var hon inte vid 18 heller. Hon talar 5 språk flytande och är idag chef och styrelseledamot i ett halvstort svenskt företag.
Själv träffade jag min man när jag var 34 och han 38. Gör det oss automatiskt till en bättre familj???
Vissa träffas unga, andra träffas sent. Acceptera att människor är individer och att det som är rätt för en är fel för någon annan.
Jag raggade upp en snäll 30-åring själv när jag var 17. Han var rätt omogen (bodde i annexet hos sina föräldrar men hade egen firma och sålde teknikprylar) och jag var väldigt vuxen/målmedveten, så det kunde väl funka just då.
Han kunde inte ens sätta på tvättmaskinen för hans mamma tvättade fortfarande åt honom.
Jag hade kul med honom ett halvår (familjen var biltokig så de hade roliga bilar att åka runt i, bl.a. åkte vi Lotus 7 med flygarhuvor och allt) och sen dumpade jag honom och drog till universitetet. Han blev rätt ledsen, stackars kille.
Om det var någon som utnyttjade någon så var det nog mest jag som var boven i dramat.
Som gymnasielärare vet jag att 18-åringar är långt ifrån vuxna -och det är så det ska vara. De håller fortfarande på att lära sig och växer upp.
Det finns helt klart mogna 18-åringar, men då kommer omedelbart följdfrågan: hur omogen är isf den mer än 10 år äldre vuxne?
Alltså, till och med jag som blev tillsammans med min mycket äldre man i den åldern tycker att man som anhörig ska prata med ungdomen om att denne ska vara försiktig i början och att många äldre som blir tillsammans med mycket yngre är creepy. Men skamma inte. Var där och intressera sig för förhållandet. Om det skulle vara så att det inte är ett bra förhållande så är det mycket lättare att lämna det om den unga har stöd hos familjen och inte vill stanna kvar bara för att bevisa något eller slippa höra "vad var det jag sa". Använd aldrig den frasen.
Alltså, till och med jag som blev tillsammans med min mycket äldre man i den åldern tycker att man som anhörig ska prata med ungdomen om att denne ska vara försiktig i början och att många äldre som blir tillsammans med mycket yngre är creepy. Men skamma inte. Var där och intressera sig för förhållandet. Om det skulle vara så att det inte är ett bra förhållande så är det mycket lättare att lämna det om den unga har stöd hos familjen och inte vill stanna kvar bara för att bevisa något eller slippa höra "vad var det jag sa". Använd aldrig den frasen.
Allt beror väl som tidigare sagt på hur hon och han är som personer och hur mogna eller omogna de är.
Jag är själv kille i ungefär samma ålder som honom. Det har hänt att man träffat någon och direkt fattat tycke för varandra utan att veta om åldern. När jag sedan fått veta att de var upp till 10 år yngre har jag dragit åt mig öronen och backat. Tyvärr. Men har kommit fram till att det är fullkomligt idiotiskt att utesluta någon enbart p.g.a ålder. En tjej i 18-års åldern kan vara minst lika eller mer mogen än någon som är 40+. Vet inte hur många förvuxna fjortisar jag träffat i mina dagar, så en högre ålder garanterar definitivt inte att man har med en mognare människa att göra och vice versa.
Ett litet exempel är då jag träffade på ett gäng på ca 5 tjejer som jag och en kompis sedan umgicks med under några timmar. En av dom stack ut som väldigt mogen, sansad, och framför allt intellektuell. Väldigt intressant att prata med om allt möjligt. De andra däremot var flamsiga, omogna, barnsliga och framstod inte som de vassaste knivarna i lådan. Hon som stack ut visade sig sen vara 18, de andra över 30. Go figure. Utséendemässigt såg de alla ut att vara hyfsat jämngamla. Svårt att bedömma ålder på tjejer ibland när de är uppsminkade och klär sig vuxet, tycker i alla fall jag.
Tycker det är tragiskt att man sätter "snuskgubbe"-stämpeln eller att man "jagar efter yngre tjejer". Vadå jagar? Kan ju bara tala för mig själv, men det är ju knappast så att man väljer att bara gå efter 18-åringar. Jag attraheras av tjejer med samma avstånd eller mer i ålder uppåt också. Allt handlar ju om personkemi och om man fattar tycke för varandra.
Kolla vad det är för kille i första hand innan ni dömer någon. Är det en bra kille ser jag ingen anledning till varför man ska lägga sig i med sina värderingar.
Vill bara lägga till i föregående: jag förstår självklart att man som förälder blir orolig, med all rätt. Det förminskar jag verkligen inte. Men vore synd att döma ut någon i förväg.