Ammar men gått ner lite i vikt , ska vi ge ersättning , välling eller bara gröt / vanlig mat?
Har ammat min son nästan helt i 6,5 månader , han fick bara lite ersättning första dagarna innan mjölken rann till ordentligt och så har han smakat lite allt möjligt och vatten ibland sen han var 4 månader. Första 2-3 månaderna gick han upp jättesnabbt men sen har det varit lite långsammare (men ändå ok enligt BVC).
Var där 8/8 för att jag hade bett om en extra viktkontroll , då vägde han 8390. I förrgår (16/8) hade vi läkarbesök och då vägde vi igen när vi ändå var där, då hade han gått ner till 8325. Det är ju inte jättemycket men blir så klart orolig. Vet inte om det kan vara att han hade bajsat väldigt mycket dagen innan , sist hade han inte bajsat ordentligt på nästan en vecka .. men iallafall.
Ska tillbaks om 2 veckor och kolla igen, sköterskan tyckte inte att vi behöver ge välling eller ersättning utan bara fortsätta amma och försöka med gröt. Förut har det inte gått så bra men igår provade jag en ny sort och han åt en hel del. Fast jag köpte välling också iallafall men har inte provat det än.
Hur skulle ni gjort? Räcker det med amning och gröt (och annan mat)? Eller borde vi ge något mer? Är välling eller ersättning bäst isåfall? Jag tänker välling eftersom jag ammar mycket också (känns inte som jag har mindre mjölk egentligen).. Eller vad tror ni? Det är mitt tredje barn men han är en liten sladdis så minns inte exakt hur jag gjorde med mina äldre , bara att jag ammade helt ca 6 månader.
Tacksam för svar!