• mollanmus

Tips på äggjakt till påsk

Hej!

jag skulle behöva lite ideér till påskfirande. Jag skulle vilja göra någon slags lek utomhus där barnen får leta ägg. Är det någon som varit med om något liknande eller har förslag på hur man ska lägga upp det? Frågan låter kanske lite flummig men jag tänkte att man skulle ha riktiga kokta ägg som leder barnen till ett godisägg.

• Svar på tråden Tips på äggjakt till påsk
  • Änglatuss

Vi gjorde så här när vi va små!

Oftast va de äldre brorsan som gjorde som små rebusar, eller han rita en bild så fick vi gå till de vi trodde och där låg nästa ritade bild, och man gick runt överallt, ute,  inne, leta i lådor, i kakelugnen, under sängarna, överallt, och lappar lappar blev de, tillslut hitta vi våra ägg, de va en rätt rolig skattjakt men lite jobbigt eftersom vi är 5 syskon!

• stenfalk

Pappa brukade göra en skattjakt åt mig när jag var liten. Det började med att jag fick en lapp det stod något klurigt på och svaret på det kluret ledde mig fram till nästa lapp med ett nytt klur och så vidare tills jag hittade mitt ägg.
    Men man får ju anpassa svårighetsgraden på leken efter hur gamla barnen är också. Den typen av lek får de ju inte vara för små för. Men jag älskade dem.
    När jag var lite mindre hade han rullat ut ett långt garnnystan en massa varv runt huset,ut och in på konstiga ställen, som jag fick gå och rulla upp för att sedan hitta mitt ägg i slutet på snöret. Går ju att göra både innomhus och utomhus.

• Änglatuss

vi hade oxå olika lappar eftersom vi va olika åldrar, mina minsta syskon hade lättare lappar än jag och syrran! Åt brorsan gjorde mamma och pappa

• Arctura

Vi har en helhärlig tradition här hos oss... vi är alltid i stugan i fjällen på påsken! Där har även min sambos syster med familj stuga, svärföräldrarna bor där jämt och så kommer oftast min sambos andra syster och hennes familj och hans bror med familj dit just över påsken. Så alla kusiner till mina barn brukar umgås hela påsken

Iallfall så kommer då påsk haren och hälsar på under natten till påskafton och lämnar då påskpresenter till barnen 6 även vi vuxna med kan få nått ibland...! Men man vet alldrig vart haren lämnar presenterna, utan man får följa den markerande "slingan" och tillslut kommer man fram till gömstället I fjol så hade påskharen kommit med festisar, kexpåsar, frukt och lite godis och så klart ett paket till var och ett av barnen... de minsta barnen (bebisarna)fick kläder, mellan barnen (1-4åringarna) fick ett träpussel och om jag inte minns helt fel så fick de också en varsin t-shirt. De större barnen (5-12år) fick tuffa strumpor och en videofilm var...

Tom vi vuxna fick en stor korg med kaffe, kakor, frukt, cholkad och lite annat smått och gott....och så hade vi värsta pick- nicken där med allt gott

Denna tration har mina svärföräldrar kommit på då de så sällan träffar alla barnbarn samtidigt!! Vi är utspridda i hela sverige...

• mollanmus

vilka bra ideér!

någon annan som har något?

• televinken

Är barnen riktigt små kan du göra en skattkarta ( rita av området och gör en slingrig väg till skatten)..... där dom får göra olika saker, tex hoppa, gå balans över ett snöre på marken, smyga som indianer m,m

• Doriath

Är barnen äldre är det ju roligt med lappar, men är barnen yngre blir det lite svårt tror jag. Då kan man ge barnet en snörända och så får det nysta sig fram till ägget. Snöret kan ju gå huller om buller ute, det brukar vara jättepoppis! (Enkelt för dig att göra också)

• HasseH

Läs senaste vi föräldrar,de hade en stor artikel om just äggjakt utomhus!

• Vigor1900

Vad kul med ägg jakt, vi har alltid haft äggjakt först med skatt karta när barnen var små. sen mera avancerat när de blev äldre. 
    Nu är de vuxna och fortfarande tjatar på alla äggjakter Glad så i år bestämde jag ett färdigt från Hitta-igen.se Påskäggsjakt från "tonåringar till gamlingar" tänker att alla kan vara med både vuxna ungarna + alla andra som firar med oss ålderspann från 20-67 år. 

glad påsk

Svar på tråden Tips på äggjakt till påsk