• Felix Culpa

Hur har det gått med hybridarbetet efter pandemin?

Arbetar själv i ett grannland och la märke till att det verkade som att i Sverige fick hemarbetet en mycket större omfattning under corona pandemin, idet många tydligen arbetade hemma närmast non-stop under hela pandemin. När restriktionerna avskaffades läste jag i svenska media att många stora företag och myndigheter var mycket positiva till fortsatt hemarbete och tydligen ville införa en 50/50 hybrid modell där tanken var att bortåt halvdelen av arbetsstyrkan skulle arbeta hemmifrån permanent. Blandt annat skulle dom fysiska arbetsplatserna göras om för att understödja denna modell. Dom anställda fick med denna modell närmast en rättighet att arbeta hemma om dom så önskade, evt. med ett maxtak per vecka visserligen, men det var tydligen upp till dem själva att bestämma.

Undrar hur det har gått med dessa hybridvisioner i Sverige så här ett år efteråt? Är arbetsgivarna fortsatt så positivt inställda till hemarbete eller har dom backat och börjat pressa folk tillbaka till kontoren så att det mer liknar situationen innan coronan? Eller har dom gått vidare med visionen och rent faktiskt börjat avskaffa dom traditionella fysiska arbetsplatserna?

• Svar på tråden Hur har det gått med hybridarbetet efter pandemin?
  • Pilsner

50/50 innebär oftast att man som anställd föväntas vara på kontoret minst 50%av tiden.

• Jemp

Precis som föregående skriver handlar det inte om att hälften alltid jobbar hemma, utan om att man tillåts jobba ca 50% hemma. Givetvis upp till varje arbetsgivare. 

De jag känner till har ökat möjligheterna till hemarbete (jämfört med innan pandemin) och det är helt klart en fördel när det gäller att attrahera personal. Min arbetsplats ska utvärdera i höst och jag antar att det gäller många. 

Personligen tycker jag det är bra, jag gärna 60 snarare än 40% hemma. Skulle gärna se vissa detaljändringar på min arbetsplats. 
    Nackdelen är att hybridmöten är lite jobbiga, sällan alla är på plats för möte samtidigt trots riktlinjer men fördelarna överväger.

• Flash Gordon

Rätt många arbetsgivarna börjar ångra sin tidigare gränslöst positiva inställning till att folk jobbar hemma, ser det ut som.

Man tappar för mycket "inofficiella" funktioner: äldre som lär upp yngre, sammanhållning inom arbetsgrupper, lojaliteten mot en specifik arbetsgivare - om jag ändå bara jobbar hemma så vad spelar företagsnamnet på visitkortet för roll? Och så vidare.

Dessutom elefanten i rummet - arbetsmiljöansvaret som inte försvinner från arbetsgivaren bara för att den anställde jobbar hemma.

Blå och gul
  • Limajo

På mitt jobb har man möjlighet att jobba hemma upp till 50% så länge det funkar med arbetsuppgifterna. Det finns inga signaler om att den möjligheten kommer att minska, snarare tvärtom. Vi hade aktivitetsbaserad arbetsplats redan innan pandemin så där görs inga ändringar.

Der är svårare med möten nu än under pandemin. Det var enklare när alla satt på distans än nu när halva gruppen sitter i ett rum och resten hemma i sina kök. Pga legala problem med vissa mötesprogram med molnlagring är vi begränsade i vilka hjälpmedel vi får använda. Ska man bara prata på mötet funkar det okej men så fort det är mer av ett arbetsmöte ställer det till problem med hybridlösningen tyvärr.

• sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2022-08-09 07:35:26 följande:

Rätt många arbetsgivarna börjar ångra sin tidigare gränslöst positiva inställning till att folk jobbar hemma, ser det ut som.

Man tappar för mycket "inofficiella" funktioner: äldre som lär upp yngre, sammanhållning inom arbetsgrupper, lojaliteten mot en specifik arbetsgivare - om jag ändå bara jobbar hemma så vad spelar företagsnamnet på visitkortet för roll? Och så vidare.

Dessutom elefanten i rummet - arbetsmiljöansvaret som inte försvinner från arbetsgivaren bara för att den anställde jobbar hemma.

Det är många som inte tänker på detta med arbetsmiljöansvaret och hur försäkringarna fungerar.
    T,ex snubblar du på jobbet och bryter en arm, så triggar försäkringarna igång med automatik. Men gör du det hemma, även om du arbetar, så kan det bli mycket svårare. Arbetsgivaren har inte ansvar för sladdar som ligger löst på golvet i vardagsrummet t.ex.
    Här är det 40% som gäller, vill man arbeta mer hemma, så ska man avtala detta med sin chef. 
    Nu har vi kunnat arbeta hemifrån vid behov, redan innan pandemin. Så för många av oss är det ingen skillnad, om man ska arbeta hemma enstaka dagar, man informerar att man gör det, precis som innan.
    Jag arbetade på kontoret den större delen av pandemin. 
  • LFF

Vi har fortsatt valfritt hemmaarbete. Officiellt ska man ha sin huvudsakliga arbetsplats på kontoret (=minst 51%). Detta för att arbetsgivaren ska slippa ha arbetsmiljöansvar för ditt hemmakontor samt slippa betala reseersättning när du väl åker in till kontoret. Många väljer dock själva att vara hemma mer än så. Vi har några tillfällen då vi mer eller mindre förväntas vara på kontoret, som den gemensamma måndagsfrukosten med information från vår VD och våra enheter samt på enhetsmöten. Min arbetsgivare håller på och ser över lokalbehovet och där är det en del i planeringen att inte alla ska ha en egen arbetsplats på kontoret. Det kommer att finnas platser till typ 80% av de anställda, är alla på kontoret samtidigt så får man hitta ett litet mötesrum eller liknande att sitta vid istället. 

Sambon har en dag i veckan som han måste vara på kontoret och det är den dagen de har sina planeringsmöten. I övrigt är det samma som hos oss även om det är många som ändå väljer att vara hemma mer än 50% av tiden. 

• Flash Gordon
    LFF skrev 2022-08-09 08:26:50 följande:
    Vi har fortsatt valfritt hemmaarbete. Officiellt ska man ha sin huvudsakliga arbetsplats på kontoret (=minst 51%). Detta för att arbetsgivaren ska slippa ha arbetsmiljöansvar för ditt hemmakontor samt slippa betala reseersättning när du väl åker in till kontoret. Många väljer dock själva att vara hemma mer än så. Vi har några tillfällen då vi mer eller mindre förväntas vara på kontoret, som den gemensamma måndagsfrukosten med information från vår VD och våra enheter samt på enhetsmöten. Min arbetsgivare håller på och ser över lokalbehovet och där är det en del i planeringen att inte alla ska ha en egen arbetsplats på kontoret. Det kommer att finnas platser till typ 80% av de anställda, är alla på kontoret samtidigt så får man hitta ett litet mötesrum eller liknande att sitta vid istället. 

Sambon har en dag i veckan som han måste vara på kontoret och det är den dagen de har sina planeringsmöten. I övrigt är det samma som hos oss även om det är många som ändå väljer att vara hemma mer än 50% av tiden. 
    Varifrån har din arbetsgivare fått att denne slipper ansvaret vid hemarbete om ni jobbar minst 51% på kontoret?

Jag har aldrig hört talas om någon sådan regel
    sextiotalist skrev 2022-08-09 08:24:07 följande:
    Det är många som inte tänker på detta med arbetsmiljöansvaret och hur försäkringarna fungerar.
    T,ex snubblar du på jobbet och bryter en arm, så triggar försäkringarna igång med automatik. Men gör du det hemma, även om du arbetar, så kan det bli mycket svårare. Arbetsgivaren har inte ansvar för sladdar som ligger löst på golvet i vardagsrummet t.ex.
    Här är det 40% som gäller, vill man arbeta mer hemma, så ska man avtala detta med sin chef. 
    Nu har vi kunnat arbeta hemifrån vid behov, redan innan pandemin. Så för många av oss är det ingen skillnad, om man ska arbeta hemma enstaka dagar, man informerar att man gör det, precis som innan.
    Jag arbetade på kontoret den större delen av pandemin. 
    Arbetsgivare har exempelvis erbjudit anställda rabatterad hyra på riktig kontorsstolar om man jobbar hemma men detta med arbetsmiljöansvar vid hemmaarbete är inte utforskat på långa vägar.

Just nu lever alla bara på hoppet om att inget allvarligt skall hända.

Förr eller senare kommer det till ett avgörande och då tror jag att arbetsgivarna kommer att kräva att folk är tillbaka på kontoret igen.
    Blå och gul
  • Felix Culpa

Verkar vara markant mycket mer hemarbete i Sverige än här i Danmark. Känner inte till någon arbetsplats, i varje fall inte i min bransch (ingenjör), där arbetsgivaren gått ut med en generell accept av hemarbete upp till 50% av tiden. Den typiska formuleringen från ledelsen är något i stil med "teamet får avtala omkring hemarbete inbördes om det kan säkras att det lösa dess uppgifter till fullo". Dvs man skall inte bara ansvara för sitt egna resultat utan också för resten av gruppens. Vad det betyder i praktiken är lite luddigt, men man förväntas definitivt inte att arbeta hemma 50% av tiden, kanske högst 20% när det är lämpliga arbetsuppgifter..

Tycker det verkar lite vågat att svenska företag och myndigheter tydligen ofta har formulerat så generösa "rättigheter" till hemarbete. Kanske också lite vågat av dom anställda att bara ta emot dessa rättigheter, som om att dom på sikt bara hade positiva konsekvenser för dom själva.

• Limajo
    Felix Culpa skrev 2022-08-09 20:58:26 följande:

Verkar vara markant mycket mer hemarbete i Sverige än här i Danmark. Känner inte till någon arbetsplats, i varje fall inte i min bransch (ingenjör), där arbetsgivaren gått ut med en generell accept av hemarbete upp till 50% av tiden. Den typiska formuleringen från ledelsen är något i stil med "teamet får avtala omkring hemarbete inbördes om det kan säkras att det lösa dess uppgifter till fullo". Dvs man skall inte bara ansvara för sitt egna resultat utan också för resten av gruppens. Vad det betyder i praktiken är lite luddigt, men man förväntas definitivt inte att arbeta hemma 50% av tiden, kanske högst 20% när det är lämpliga arbetsuppgifter..

Tycker det verkar lite vågat att svenska företag och myndigheter tydligen ofta har formulerat så generösa "rättigheter" till hemarbete. Kanske också lite vågat av dom anställda att bara ta emot dessa rättigheter, som om att dom på sikt bara hade positiva konsekvenser för dom själva.

För vår del har man konstaterar att hemarbetet under pandemin inte påverkade vår produktivitet. Därför är det svårt att motivera att medarbetarna ska vara på kontoret bra för att. Däremot har chefen all möjlighet att beordra arbete från kontoret för vissa uppgifter och möten. Plus att om det visar sig att hemarbete inte funkar för vissa individer kan rätten till distansarbete 50% dras in, helt eller delvis.
  • Aliona
    Felix Culpa skrev 2022-08-09 20:58:26 följande:

Jag jobbar också i Danmark och vad vi fick göra efter lockdown var att välja om vi ska fortsätta jobba a) 1 dag i veckan, b) 2-4 dagar i veckan eller c) helt på kontoret. De i grupp a och b fick behålla sina skrivbord, för dem i grupp c avskaffades de. Istället sattes det upp ett mindre antal mobila platser för dem som bara kommer då och då att samsas om. Vi är ett antal i grupp c som bor i andra länder än Danmark och vi får då välja om vi vill komma till Köpenhamn en arbetsvecka i månaden (inkl. restid) istället för en dah i veckan. Tycker att det är mer flexibelt än de svenska arbetsgivarna som ofta kräver 50% på plats. 
  • Felix Culpa

Den tidigare så positiva synen på hemarbete har börjat svänga internationelt. Apple har börjat kräva närvaro på huvudkontoret minst 3 fasta dagar i veckan. Tesla kräver nu 40 timmar i veckan på kontoret. Google har tidigare reducerat lön för hemarbetare med upp till 25%.

Tror att samme utveckling också kommer i Sverige, med undantag för vissa branscher, och att gränsen för accept av hemarbete reelt blir satt så lågt att det inte blir så mycket kvar av hybridvisionerna.

Svar på tråden Hur har det gått med hybridarbetet efter pandemin?