• Anonym (Angel)

I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?
  • Anonym (Varför?)

@Tea
    Det är ingen dubbelmoral alls. Det ÄR ju rent medicinskt inte ett barn i vecka 15, utan ett foster. Abort görs av foster. 

Men om man nu får missfall vecka 15, och graviditeten alltså avslutas utan att man själv vill det, så är det väl helt rimligt om man känslomässigt anser sig ha förlorat ett barn. 

• Anonym (Tidigt)

Vad betyder abort egentligen?Att döda en foster.

• Anonym (Olivia)
    Anonym (Tea) skrev 2022-08-05 09:21:27 följande:

Så vid en abort i vecka 15 är det inget barn man tar bort, men vid ett missfall i vecka 15 är det ett barn man förlorar?

Alltid denna dubbelmoral i den här frågan som som inte är något ovanligt alls. 

Jag ser ingen dubbelmoral alls. De allra flesta i tråden har ju skrivit att det är upp till personen själv. Det spelar ju ingen roll vad det tekniskt sett skulle kallas, foster eller barn, om en person anser att hen har mist ett barn har dom ju det. Har absolut ingen med aborter att göra.
  • Anonym (Ett barn är ett barn)

Så vid en abort i vecka 15 är det inget barn man tar bort, men vid ett missfall i vecka 15 är det ett barn man förlorar?

Exakt! Ett barn är Ett barn är Ett barn.
    Anonym (Tidigt) skrev 2022-08-05 10:41:42 följande:

Vad betyder abort egentligen?Att döda en foster.

Att döda en människa,  dvs ett mord.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ett barn är ett barn) skrev 2022-08-05 13:16:02 följande:
    Att döda en människa,  dvs ett mord.
    Det är inte fakta, det är din åsikt. Enligt  svensk lagstiftning är det inte mord.
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 13:20:27 följande:
    Det är inte fakta, det är din åsikt. Enligt  svensk lagstiftning är det inte mord.
    Det är verkligheten. "Embryo" och "foster" är en definition som används för att skapa lagar och för att människor inte ska tänka på vad abort faktiskt är.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ett barn är ett barn) skrev 2022-08-05 13:28:33 följande:
    Det är verkligheten. "Embryo" och "foster" är en definition som används för att skapa lagar och för att människor inte ska tänka på vad abort faktiskt är.
    Nej, ingen som gör abort blir fälld för mord. Så ser verkligheten ut i Sverige. 

Att du tycker annorlunda förändrar inte detta.
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-05 13:33:57 följande:
    Nej, ingen som gör abort blir fälld för mord. Så ser verkligheten ut i Sverige. 

Att du tycker annorlunda förändrar inte detta.
    Exakt precis vad jag skrev. Ingen blir fälld för mord för så ser LAGEN ut. Och lagen bestäms utefter en definition. Olika länder har olika lagar. I ett land kan samma ofödda barn räknas som "en cellklump som kan tas av daga utan att det är något alls" och i ett annat land kan det räknas som "en ofödd människa, dödar du denne så är det mord". Fast att det är samma barn. I USA kan du dömas för "double manslaughter" om du dödar en gravid kvinna. Om kvinnan själv däremot gjort abort(resultatet detsamma för barnet) så är det ingenting. Du hör själv hur sjukt det är.
    Lagen kan lika gärna bestämma att det inte är mord att döda en otrogen kvinna. Definitioner kan användas hur som helst. Verkligheten förblir densamma.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Känsla) skrev 2022-08-03 03:10:13 följande:

Jag vill säga, efter det att barnet kunde ha överlevt födsel och liv utanför den gravida kropp. Så någonstans runt vecka 21-23. Då är det inte ett missfall längre för mig utan då är det ett dödfött barn.

Sen åt andra hållet kan jag tyvärr inte tycka synd om folk som "får missfall" i vecka 2-5. Nej, du har inte fått missfall 14 gånger för att mensen var i tid eller tre dagar sen de senaste 14 gångerna....

Jag fick missfall i vecka 5 (hade gjort vaginalt ultraljud) Kräver varken att du eller någon annan ska tycka synd om mig men tycker det är jäkligt märkligt dagar gör sån stor skillnad för dig. Sen är det fakta fel att kalla det för mens. 
  • Anonym (F)

Nej det är inte dubbelmoral. Allt handlar om hur föräldrarna känner. Det är förmodligen inte samma föräldrar som gör abort med en axelryckning som upplever det som att de förlorat sitt barn vid ett missfall i motsvarande vecka. 

Vid en oönskad graviditet är fostret oftast en cellklump som man inte vill ska utvecklas till att bli ett barn.

Vid en önskad graviditet har föräldrarna, drömmar och tankar om det barn deras foster ska utvecklas till, vem det blir, vad de ska göra tillsammans mm. Vid ett missfall (eller abort som av ngt skäl behöver utföras) tas de drömmarna ifrån dem. Då kan det kännas som att man har förlorat sitt barn. För det barn man väntade på och längtade efter kommer inte att komma. 

• Anonym (lknöniäö8oo)

Det upp till personen som mist barnet att avgöra hur det känns tycker jag. 

Men jag skulle säga att det är när barnet är livsdugligt utanför livmodern. 

Svar på tråden I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?