I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
@Tea
Det är ingen dubbelmoral alls. Det ÄR ju rent medicinskt inte ett barn i vecka 15, utan ett foster. Abort görs av foster.
Men om man nu får missfall vecka 15, och graviditeten alltså avslutas utan att man själv vill det, så är det väl helt rimligt om man känslomässigt anser sig ha förlorat ett barn.
Vad betyder abort egentligen?Att döda en foster.
Så vid en abort i vecka 15 är det inget barn man tar bort, men vid ett missfall i vecka 15 är det ett barn man förlorar?
Alltid denna dubbelmoral i den här frågan som som inte är något ovanligt alls.
Så vid en abort i vecka 15 är det inget barn man tar bort, men vid ett missfall i vecka 15 är det ett barn man förlorar?
Vad betyder abort egentligen?Att döda en foster.
Jag vill säga, efter det att barnet kunde ha överlevt födsel och liv utanför den gravida kropp. Så någonstans runt vecka 21-23. Då är det inte ett missfall längre för mig utan då är det ett dödfött barn.
Sen åt andra hållet kan jag tyvärr inte tycka synd om folk som "får missfall" i vecka 2-5. Nej, du har inte fått missfall 14 gånger för att mensen var i tid eller tre dagar sen de senaste 14 gångerna....
Nej det är inte dubbelmoral. Allt handlar om hur föräldrarna känner. Det är förmodligen inte samma föräldrar som gör abort med en axelryckning som upplever det som att de förlorat sitt barn vid ett missfall i motsvarande vecka.
Vid en oönskad graviditet är fostret oftast en cellklump som man inte vill ska utvecklas till att bli ett barn.
Vid en önskad graviditet har föräldrarna, drömmar och tankar om det barn deras foster ska utvecklas till, vem det blir, vad de ska göra tillsammans mm. Vid ett missfall (eller abort som av ngt skäl behöver utföras) tas de drömmarna ifrån dem. Då kan det kännas som att man har förlorat sitt barn. För det barn man väntade på och längtade efter kommer inte att komma.
Det upp till personen som mist barnet att avgöra hur det känns tycker jag.
Men jag skulle säga att det är när barnet är livsdugligt utanför livmodern.