• Anonym (Arg mamma)

Gör jag fel som skvallrar på pappan?

Han har för vana att rensa allas godsaker, även barnens. Dottern fick choklad när hon fyllde år nyligen och även den åt pappan upp med orden "you snooze you lose".

Jag är så less på det här att jag slutat dölja hans beteende. Frågar barnen efter något som är borta så säger jag rakt ut att det är han som ätit upp det om det är slut. Jag vägrar få skulden för att han är egoistisk. 

Senast sa jag tom åt barnen att de får säga ifrån på skarpen nästa gång. Han lyssnar inte på mig, så jag tänker istället träna barnen att stå på sig och inte låta honom köra över dem.

• Svar på tråden Gör jag fel som skvallrar på pappan?
  • Anonym (Arg mamma)
    Drottningen1970 skrev 2022-07-28 12:04:39 följande:

Nej jag håller nog inte med om att barnen själva ska strida med pappan om detta. Däremot är det väl helt ok att visa att de blir ledsna Och att de får veta att pappa har gjort detta. Men striden får du ta.

I ett hem ska barnen vara trygga, skyddade och omhändertagna. Det är föräldrarnas ansvar att barnen blir respekterade och och mår bra. Om den ena föräldern gör barnen illa, eller ledsna så måste den andra föräldern träda in. Och det är du.

sitt eget godis får man spara tills det möglar om man vill. Vem har sagt att det är hans regler om hur fort man måste äta sitt godis som ska gälla?

Ska ungarna leva som jagade djur på savannen som måste skynda sig att äta innan nån annan tar deras byte?

Klart jag "tar striden", det enda jag sagt är att de inte behöver acceptera det och att de har rätt att säga ifrån. Jag tror faktiskt han skulle ta åt sig mer om det kom från dem.

De är inte rädda för honom, men de vet att han är av åsikten att barn inte ska säga emot sina föräldrar och det är väldigt ovanligt att de gör det. Mig har de däremot inga problem alls att säga emot när de inte håller med. Han anser att det är bristfällig uppfostran från min sida, jag ser det som fullt naturligt att man inte är överens om allt.

• Anonym (Las in och lat honom ersatta)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 09:03:07 följande:

En annan grej han gör är att ta saker från min låda med bakgrejer.. Tex mandelmassa, så när jag behöver det kanske det bara finns en torr liten bit kvar.

Oh nej, ar det mandelmassemannen igen. Han som vander den oanvanda sidan utat, sa att du inte ska marka att han nallat nar du oppnar skapet. Har du inte fatt bukt med honom an? Tror att jag rekommenderade Ikeas magnetlas (med kort) och aven en kylskapsbur (tror den var fran Coolstuff), forra gangen du startade en trad - om det nu ar samme man du pratar om.
  • Anonym (,,,)

Vad har du den här mannen till egentligen? Han låter inte som en bra pappa eller familjemedlem. Så ego så jag tror inte det är sant. 

• nihka

Nej, du ska inte täcka upp för honom utan föreslå för barnen att de ska fråga vem som har tagit deras godis.

• nernu

Jag hade inte velat vara gift eller skaffa barn med ett egoistiskt as. Det är väl grundproblemet. 

• Anonym (K)

Sjukt beteende. De får väl gömma godiset då. 

• Anonym (A)
    nihka skrev 2022-07-28 14:13:00 följande:
    Nej, du ska inte täcka upp för honom utan föreslå för barnen att de ska fråga vem som har tagit deras godis.
    Håller med
  • Anonym (...)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-28 11:55:08 följande:

Jag "ler och fnissar" absolut inte åt det här! Jag är vansinnig och blir rakt av äcklad av hans beteende. Jag har sagt åt på skarpen många gånger, men han skyller på allt förutom sitt egna ansvar. Jag vill göra det tydligt för barnen att jag inte är okej med det här och att de har min fulla välsignelse att flippa på honom nästa gång det händer. Han är fostrad under principen att barn inte ska säga emot sina föräldrar (inte svensk) och det är inte självklart för barnen att säga ifrån till honom. 

Vilket land är han ifrån?
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2022-07-28 10:20:26 följande:
    Fråga om det är okej att du norpar en femhundring ur hans plånbok medan han sover...
    Eller använder hans Kobra-telefon för att ringa någon flera län bort! Eller "lånar" hans TV2-tillsats! Kanske bär upp både hans monokel och skoknekt på sitt rum!
  • Anonym (Typ samma)
    Anonym (X) skrev 2022-07-28 09:53:46 följande:

Istället för att sätta hårt mot hårt så tror jag att han behöver hjälp med sitt sockerberoende.

Tror också det. 

Ts, jag har varit precis som din man bortsett från att jag inte haft samma attityd till det. Dvs jag har ätit upp allas sötsaker hela tiden om de inte gömt det. Men såklart erkänt och åkt och köpt nytt. Men det gick bara inte att låta bli. Påminde de alltid om att de måste gömma om det inte skulle försvinna för kunde verkligen  inte kontrollera suget. 

Körde 3 veckors ketodiet till slut som fick bukt med mitt sockerberoende och efter det kan sötsaker ligga mitt framför ögonen på mig och jag tar inte en endaste liten smakbit för att sockersuget helt enkelt är borta. 
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Typ samma) skrev 2022-07-29 08:27:39 följande:
    Tror också det. 

Ts, jag har varit precis som din man bortsett från att jag inte haft samma attityd till det. Dvs jag har ätit upp allas sötsaker hela tiden om de inte gömt det. Men såklart erkänt och åkt och köpt nytt. Men det gick bara inte att låta bli. Påminde de alltid om att de måste gömma om det inte skulle försvinna för kunde verkligen  inte kontrollera suget. 

Körde 3 veckors ketodiet till slut som fick bukt med mitt sockerberoende och efter det kan sötsaker ligga mitt framför ögonen på mig och jag tar inte en endaste liten smakbit för att sockersuget helt enkelt är borta. 

Han är inte bara så med sötsaker, han är så med allt. Han kan tom rensa matrester jag plockat ihop inför morgondagen tex. Han naggar av mat innan jag hunnit ställa fram det på bordet etc. Jag blir tokig, men det spelar ingen roll vad jag säger, han slutar ändå inte.

Oavsett orsak bakom så är det inte mitt ansvar att lösa hans problematiska förhållande till mat.

• Anonym (,,,)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-29 11:09:41 följande:

Oavsett orsak bakom så är det inte mitt ansvar att lösa hans problematiska förhållande till mat.

Men du har ett ansvar för era barn. Det har han också men eftersom han inte fattar det så behöver du vara den kloka här. Barnen växer ju upp med en stress att saker försvinner när man minst anar det. Jag tror jag skulle bli galen om jag hade haft en sån förälder. 
    Du kan eliminera det delvis genom att inte leva med denne man. Om du ändå tycker han är värd att fortsätta med är det minsta, ett krav om att han söker vård, för han behöver vård! 
    Vägrar han kanske det blir skilsmässa- för vad annat har ni kvar att göra? 
  • gemig
    Straffa honom med att han får åka och handla nytt godis till era barn så fort han har ätit upp det.. 

"Nej men OJ! Har pappa ätit upp all godis för er IGEN? Nej men då får väl pappa åka in och handla nytt för sina egna pengar återigen.. " 
  • Anonym (Arg mamma)

Vad hjälper en skilsmässa? Barnen skulle ju ändå behöva leva med honom åtminstone halva tiden och då utan att jag kan gå emellan.

• Drottningen1970
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-29 11:53:57 följande:

Vad hjälper en skilsmässa? Barnen skulle ju ändå behöva leva med honom åtminstone halva tiden och då utan att jag kan gå emellan.

De skulle i alla fall halva tiden få bo i ett hus där de respekterades. det blir skillnaden. De skulle också slippa exponeras för konflikterna som uppstår mellan er. 
  • Lönnsirap
    Anonym (Arg mamma) skrev 2022-07-29 11:53:57 följande:

Barnen lär ju sig att människor har gränser över vad de vill stå ut med och att någon faktiskt skyddar dem.
    Innan ev. skillsmässa, eller innan du faktiskt lyft upp skitbeteendet så är det ju så att de faktiskt lär sig att det är okej att helt sluta i vad de man älskar tycker och bara köra sitt race.

Det får ju stå för dig vad du står ut med och en skillsmässa blir ju inte något som sker omedelbart.... Rimligtvis så vill du skydda dina barn från att vara i en relation där man inte respekterar varandra.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Slukhål) skrev 2022-07-28 11:29:28 följande:

Sicken mansbebis! Han är yngre än era barn i sin hjärna!

Lås in godiset i ett skåp med hänglås och ge honom inte tillgång till nykeln.

Förklara för barnen att deras pappa är som en bebis? Han gör fel för att hans hjärna är inte vuxen utan en bebis huvud på en vuxen kropp. därför tänker han inte på någon annan än sig själv när det kommer till sitt glufsande av godis likt ett dammsugande slukhål sugs allt godis som kommer i pappans gapande trut in, oavsett om alla gråter och bönar och ber att det ska slutaoch därför måste allt ert godis alltid låsas in från och med nu för att skyddas från mansbebisens obarmhärtiga slukhål till gap som länsar allt i dess väg.

Tillslut får även kyl och frys och alla köksskåp ha hänglås också, och ni bara serverar honom mat när han gjort sig förtjänt av det, på fasta tider för att hans slukhål till trut länsar okontrollerat all mat och godis och allt för snabbt annars.

Hahaha, SOM jag har skrattat!!! Känner igen tonen och ordvalen från en egen tråd - du råkar inte vara Aurora Borrealis? XD
  • Anonym (?)

Värst vad forumet vimlar av manliga glufsgrisar, finns det inte en till nästan exakt likadan tråd? Fast där hade väl barnen ätstörningar dessutom.

TS säg åt honom att söka hjälp.

Svar på tråden Gör jag fel som skvallrar på pappan?