• amazonia

Hur tränar man bäst?

Hej!

Finns det några bra tips på hur man kan träna kondition och uthållighet speciellt om man är lång tjej? Är det någon här som håller på med yoga eller styrketräning?

Har inte tränat tidigare men har gått ett tag i Bjj men tycker nog att jag är för lång, i alla fall för att bli bra. Jag har testat på thaiboxning och det passar mig  bättre känns det som. Om det är lika roligt som Bjj återstår att se.

• Svar på tråden Hur tränar man bäst?
  • linani

Jag tränar styrketräning och springer. Skulle säga att de två tillsammans är riktigt bra träning, både för att bygga en stark och uthållig kropp och gå ner i vikt. Båda dessa saker kan du träna helt oavsett din längd.

Du ska inte hålla på och harva med olika maskiner på gymmet. Satsa huvudsakligen på fria vikter. Squats/knäböj + marklyft + bänkpress är tre riktigt bra allroundövningar att köra på. Lägg till militärpress, biceps curls (med stång och hantlar) och kanske hip thrusts så är du hemma. 

Om du hållit på med kampsport tidigare kommer ju styrketräning vara något helt annat. Du utför momenten själv och tävlar bara mot din egen utveckling. Kanske crossfit passar dig?

Yoga är bra för att öva upp rörlighet och smidighet, något som även det är viktigt inom styrketräning för att få till bra djup i dina lyft. 

• amazonia
    Lönnsirap skrev 2022-07-28 16:34:45 följande:

Den bästa träningen får man genom att faktiskt göra den! Det du står ut med att göra och upprepade gånger gör ger bättre träning än det som inte blir av och som endast planeras.

Jag tänker att gymmet är ett bra ställe att träna lite allt möjligt när man är nybörjare. Först 5-15 minuter på crosstrainer, roddmaskin, motionscykel eller trappmaskin. Sen 5-8 maskiner per gång. Olika delar av kroppen. Bra att t med sig någon, eller boka en introduktion.

Kampsport är naturligtvis också bra träning, men det är lite onödigt att också ha fokuset att bli bra på sporten. Se om det är kul ... För att bli bra behöver man ju hålla på ett tag ....

Cykling, simning och löpning är bra för konditionen. Men det spelar naturligtvis också roll hur du cyklar, simmar, springer, ror, eller går i trappor.... 

Tack för bra gymtips. Ja det är sant som du skriver att bara man kommer sig för något så ger det något. Jag springer går cyklar och ska försöka ta trappor så ofta som möjligt nu.
    Är absolut ingen gymperson men kanske ändå skulle prova. Yogaövningar (Adriene på Youtube) har jag testat och det kan jag rekommendera. 
  • Anonym (nöjd 47åring)

Bra träning är den som blir av.
    Gillar du kampsport gör det väl inte så mycket om du inte blir bäst, bara du har kul under tiden.

• amazonia
    linani skrev 2022-07-28 16:50:11 följande:

Jag tränar styrketräning och springer. Skulle säga att de två tillsammans är riktigt bra träning, både för att bygga en stark och uthållig kropp och gå ner i vikt. Båda dessa saker kan du träna helt oavsett din längd.

Du ska inte hålla på och harva med olika maskiner på gymmet. Satsa huvudsakligen på fria vikter. Squats/knäböj + marklyft + bänkpress är tre riktigt bra allroundövningar att köra på. Lägg till militärpress, biceps curls (med stång och hantlar) och kanske hip thrusts så är du hemma. 

Om du hållit på med kampsport tidigare kommer ju styrketräning vara något helt annat. Du utför momenten själv och tävlar bara mot din egen utveckling. Kanske crossfit passar dig?

Yoga är bra för att öva upp rörlighet och smidighet, något som även det är viktigt inom styrketräning för att få till bra djup i dina lyft. 

Jag har aldrig varit någon person som gillat att träna på gym med vikter och så men får kanske ändra mig och prova, Yoga har jag testat vilket är bra för smidighet. 
    Det gäller att lyfta på rätt sätt när man är lång men jag antar det finns folk man kan fråga isåfall.

Hursomhelst tack för bra förslag.
  • Anonym (nöjd 47åring)

Du skriver att du är lång.
    Min dotter är bara 175 cm, hon har flera kompisar och kusiner som är längre.
    Sträck på dig och se din längd som en tillgång.

• Anonym (Klo)
    amazonia skrev 2022-07-28 17:16:02 följande:
    Jag har aldrig varit någon person som gillat att träna på gym med vikter och så men får kanske ändra mig och prova, Yoga har jag testat vilket är bra för smidighet. 
    Det gäller att lyfta på rätt sätt när man är lång men jag antar det finns folk man kan fråga isåfall.

Hursomhelst tack för bra förslag.
    Varför ska du träna på gym om du ogillar det. Lpter huvudlösat.

Den bösta träningen är den som blir av 99 procent av alla pensionärer motionerar för lite.
  • amazonia
    Anonym (nöjd 47åring) skrev 2022-07-28 17:19:40 följande:

Du skriver att du är lång.
    Min dotter är bara 175 cm, hon har flera kompisar och kusiner som är längre.
    Sträck på dig och se din längd som en tillgång.

Tack, försöker göra det.
  • linani
    amazonia skrev 2022-07-28 17:16:02 följande:
    Jag har aldrig varit någon person som gillat att träna på gym med vikter och så.

Du frågade ju om någon höll på med styrketräning? Gillar du det inte så gör du ju inte, men min erfarenhet är att det blir roligare 
    1. Om man läser på kring lyft, teknik, etc
    2. Ju starkare man blir.

Det är många långa personer - de flesta är faktiskt män - som styrketränar, så din längd är ingen nackdel eller något du kommer behöva tänka särskilt på. Oavsett kroppsform är det viktigt att lyfta rätt och placera/greppa stången korrekt.
  • amazonia
    linani skrev 2022-07-28 17:56:44 följande:
    Du frågade ju om någon höll på med styrketräning? Gillar du det inte så gör du ju inte, men min erfarenhet är att det blir roligare 
    1. Om man läser på kring lyft, teknik, etc
    2. Ju starkare man blir.

Det är många långa personer - de flesta är faktiskt män - som styrketränar, så din längd är ingen nackdel eller något du kommer behöva tänka särskilt på. Oavsett kroppsform är det viktigt att lyfta rätt och placera/greppa stången korrekt.
    Det var samma sak med kampsporten jag trodde inte att jag skulle gilla det men det började jag göra efter ett tag, och så kan det nog bli med styrketräning när jag väl kommer mig för det, behöver bara lite pushning och tips, så tack för det:)
  • Lönnsirap
    amazonia skrev 2022-07-28 18:11:54 följande:
    Det var samma sak med kampsporten jag trodde inte att jag skulle gilla det men det började jag göra efter ett tag, och så kan det nog bli med styrketräning när jag väl kommer mig för det, behöver bara lite pushning och tips, så tack för det:)
    Fördelen med gym är att det går att göras på olika sätt. Vissa uppskattar gruppträning och andra vill sköta sig själva. Vissa uppskattar fria vikter, andra maskiner. Större gym ger fler val, medan ett mindre kan ligga närmare.

Vissa hänger stor del av tiden vid konditionsmaskiner, medan andra hellre cyklar på ett pass, eller springer ute.

Jag tänker att man också har olika fokus på gymmet. Jag tränar med folk mellan 40-65 om jag går tillsammans med någon, vilket ofta är fallet, eftersom jag helt enkelt föreslagit det för vissa. 

Jag kör gärna bänkpress med stång, men jag upplever att det faktiskt är säkrare i maskin och mer lättillgängligt. Jag har ett gymkort från en kedja och har 4 olika gym, varav 2 är större.... Men inledningsvis började jag med billigaste kortet på minsta gymmet, närmast hemmet.
  • amazonia

Ja det kan nog stämma med den sociala biten på ett gym mot om man bara tränar själv ute eller hemma, då gäller det kanske att motivera sig och det kan nog vara därför en del slutar träna. På ett gym kan man få kontakt med andra och kan fråga och tipsa varandra, det ska jag ta med mig. Den sociala biten tycker jag också är bland det roligaste med kampsporten.

Annars tycker jag också att kampsport i sig ger bra träning.  Thaiboxning eller Kickboxning upplever jag som jättebra sporter för kondition och styrka genom att du rör armar och ben och hela kroppen. Jag har dock bara provat dem lite grann men upplever att jag som lång har en klar fördel och även nytta av den. Bjj har gett mig bättre kondition och smidighet så det kan jag rekommendera men där blir jag oftast besegrad även om det inte är det viktigaste.

• cosinus

195 är ju inte extremt på något sätt även om de flesta i din längd är män. Tänker att det mesta borde väl fungera att träna. Inte som karusellerna på Gröna Lund som har en absolut övre längdgräns.

Jag springer och styrketränar, jag är absolut inte lång. Snarare kort. Kan ibland uppelva att vissa maskiner inte går ställa in helt optimalt men då kör jag de övningarna med fria vikter. Det är ju annars en smaksak, maskiner har lägre tröskel in, det går liksom inte göra hur brutalt fel som helst medans många tycker det är lite kul med fria vikter när man börjar bli lite mer varm i kläderna.

Men annars är ju simning en klassiker som funkar för alla. Olika pass på gym gillar ju många (jag är inte en av dem). Finns ju allt från yoga till spinning till bodypump.

Prova och se vad du tycker är kul och strunta i att fundera på längden. Har en dotter som är rejält kort och hon bangar inte för något, allt går tills motsatsen är bevisad.

• amazonia
    cosinus skrev 2022-07-28 19:30:18 följande:

195 är ju inte extremt på något sätt även om de flesta i din längd är män. Tänker att det mesta borde väl fungera att träna. Inte som karusellerna på Gröna Lund som har en absolut övre längdgräns.

Jag springer och styrketränar, jag är absolut inte lång. Snarare kort. Kan ibland uppelva att vissa maskiner inte går ställa in helt optimalt men då kör jag de övningarna med fria vikter. Det är ju annars en smaksak, maskiner har lägre tröskel in, det går liksom inte göra hur brutalt fel som helst medans många tycker det är lite kul med fria vikter när man börjar bli lite mer varm i kläderna.

Men annars är ju simning en klassiker som funkar för alla. Olika pass på gym gillar ju många (jag är inte en av dem). Finns ju allt från yoga till spinning till bodypump.

Prova och se vad du tycker är kul och strunta i att fundera på längden. Har en dotter som är rejält kort och hon bangar inte för något, allt går tills motsatsen är bevisad.

Tack för positiva ord . Jag tror också flesta sporter går att utöva oavsett hur man ser ut även om vissa sporter blir svårare. Ska kolla upp olika gym och testa på det som skrivits om här. Och Bjj fungerar ju även om jag upplever att kortare har en klar fördel(kan inte tala för alla)
  • amazonia
    Anonym (nöjd 47åring) skrev 2022-07-28 17:01:57 följande:

Gillar du kampsport gör det väl inte så mycket om du inte blir bäst, bara du har kul under tiden.

Så är det ju och jag tränar ju framförallt för hälsa, kondition och har man kul på resan blir det ännu bättre, man lär sig bättre. Och jag har blivit piggare och mår bättre sedan jag började träna. Inser att jag inte har förutsättningar att bli jätte bra men någonstans är man lite av en tävlingsmänniska och vill i alla fall kunna vinna ibland även om det inte är det viktigaste, mer som ytterligare en bonus skulle man kunna säga.
  • Anonym (Starke Staffan)
    Anonym (nöjd 47åring) skrev 2022-07-28 17:01:57 följande:

Precis. Tänkte just samma.
    Vi kan komma med olika tips, men alla är olika.

Huvudsaken är att man rör på sig och mår bra av det.
  • amazonia
    Anonym (Starke Staffan) skrev 2022-07-30 16:03:29 följande:
    Precis. Tänkte just samma.
    Vi kan komma med olika tips, men alla är olika.

Huvudsaken är att man rör på sig och mår bra av det.
    Visst är det så att bara man gör något är det ju bra. Samtidigt kanske man tycker det är ännu roligare och att man då rör på sig ännu mer om man  är hyfsat bra i det man som gör, som en bonus skulle man kunna säga. Det är därför jag är fundersam vilka sport som passar bäst. Men jag testar mig fram.
Svar på tråden Hur tränar man bäst?