• Anonym (Ts)

När fick ert barn?

När fick ert barn åka och bada utan vuxna med kompisar på badhus/friluftsbad? 

• Svar på tråden När fick ert barn?
  • Anonym (Henrietta)

Sjunde klass kanske... Har alltid varit otroligt orolig över just badandet även om vi alltid sett till att alla 4 barn kan ta simborgarmärket. Är fortfarande orolig, även om yngsta ska börja i nionde klass. Det är säkert överdrivet från min sida, men vatten gör mig orolig

• Anonym (Hej)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-18 19:18:29 följande:

Vid 6.

Årskurs 6 då el?  För en 6 åring släpps väl inte väg själv till badhus? 
    Där jag bor måste de vara 10 år och simkunniga (200m) för att få bada utan vuxen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Hej) skrev 2022-07-18 19:31:07 följande:
    Årskurs 6 då el?  För en 6 åring släpps väl inte väg själv till badhus? 
    Där jag bor måste de vara 10 år och simkunniga (200m) för att få bada utan vuxen.
    6år. Ingen kontrollerar barns legitimation.
  • Anonym (Olika)

Äldsta fick först vid 14. Hon var inte en så himla bra simmare innan dess. Lite flamsig och hade inte alltid de bästa vännerna heller. Mellantjejen fick vid 12. Hon simmade bra redan innan, var förnuftig, hade bra vänner och var med i liväddningssällskapet och var därför mycket säker i vattnet. Tvillingarna är 10 och får vänta några år till.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 01:10:48 följande:
    6år. Ingen kontrollerar barns legitimation.
    Skulle aldrig släppa iväg min 6-åring tillsammans med jämnåriga kompisar själva att bada...... 
    Har ej heller varit med om bad som släpper in så små ensamma. Ok för att de inte tar legkontroll men.....
  • anonym2005

Hade nog aldrig släppt iväg mina barn med någon annan. För många drunkningsolyckor och folk som inte har koll. 

• Anonym (Vad)

Vid 6 år ? Otroligt förbannat ansvarslöst men jag förmodar du skojar.

• Anonym (Olika åldrar)

Vi har tre barn och vi har gjort en helhetsbedömning för varje barn. Inget av våra barn har varit "vattendjur" vilket har vägt tungt och gjort att vi varit relativt restriktiva.

Äldsta tyckte inte om att bada och var inte så social vid den åldern så det var aldrig något problem.

Mellansonen fick bada sommaren efter femman med en utvald kompis på utvalda bad. Sen sommaren efter sexan fick han bada mer fritt men vi var oroliga och han var alltid tvungen att berätta när han skulle bada. Nu har han slutat sjuan och får bada helt fritt. 

Yngsta sonen har slutat femman och får inte bada själv, något flera av hans kompisar får varav flera redan förra sommaren. Här är vi mest oroliga för att han och hans kompisar har svårt att respektera varandras gränser. Orolig för att någon ska trycka ner någon annan i vattnet på skoj och att det slutar illa.

Sonen är arg och förtvivlad och tycker att det är så pinsamt. Kompromissen är att han får gå till badhuset själv och det känner vi oss lugna med. Han har varit där en del nu i sommar. Vi började vackla ang bada själv på stranden, men efter att en av kompisarna simmat under en brygga och inte längre får bada själv känns det helt rätt beslut. 

• Anonym (Qbc)

Har för mig att äldsta barnet var 10 när hon fick det. Väldigt vattenvan och kunde simma en km minst,  kunde alla simsätt och grundläggande livräddning. Kompisarna hon badade med var 11-12 så hon var yngst.

Mitt yngsta barn är 10 nu och inte en chans att han skulle få åka iväg själv och bada. Han kan få gå till sjön och fiska med kompisar från bryggan men inte bada. Ev att han skulle få göra det med syrran på vissa ställen jag bedömer som lugna. 

Svar på tråden När fick ert barn?