• Anonym (DV)

Min exman terroriserar mig med samtal och mejl

Hej! 

Min exman ringer och mejlar mig över 100 ggr om dagen. Jag har blockerat hans nummer men han ringer utan uppringnings-id, och jag har försökt att blockera kontakten i mejlen men det går inte. Vet någon här hur man kan göra det?

Tacksam för all hjälp jag kan få.  

• Svar på tråden Min exman terroriserar mig med samtal och mejl
  • Anonym (L)

Byt nummer och byt mail.

• nihka

Det han sysslar med är att förfölja dig. Kontakta polisen för råd. Hur länge har det pågått och har det trappats upp?

• Anonym (DV)
    Anonym (L) skrev 2022-07-13 17:50:38 följande:

Byt nummer och byt mail.

Hade hoppats att kunna slippa det, att det på nått sätt gick att blocka totalt ändå..men om jag byter telefonnummer, måste jag avsluta mitt abonnemang och så också då?eller går det att behålla det och bara byta numret? men Sen kan han väl hitta mitt nya nummer online ändå? 
  • Anonym (ppp)
    Anonym (DV) skrev 2022-07-13 18:19:11 följande:
    Hade hoppats att kunna slippa det, att det på nått sätt gick att blocka totalt ändå..men om jag byter telefonnummer, måste jag avsluta mitt abonnemang och så också då?eller går det att behålla det och bara byta numret? men Sen kan han väl hitta mitt nya nummer online ändå? 
    det kan gå att byta nummer. kontakta ditt tfnbolag och fråga. om du inte lägger ut det nya numret så tar det rät lång tid innan det dyker upp. 

Jag har tex ordnat abonnemang åt mina ungdomar och de dyker inte upp när man söker på tex hitta.se, bara mitt eget och det har jag själv lagt in 
  • Kotten23

Säg att han bara får skicka meddelande till dig via Swish minsta man kan skicka är 50 öre så om han ringer 100 gånger om dagen så borde du ju minst få 50kr om dagen. 

• Anonym (slå där det gör ont)

Men vad vill han då liksom?

Han kan väl inte bara skriva "Hej" 200 gånger eller?

Är det hot eller fula saker så ta skärmdumpar/spara/printa allt och polisanmäl.

Men ett första steg kan vara att kontakta hans föräldrar/syskon/vänner och säga att om inte ni får honom att skärpa sig så går jag till polisen- vill ni det? Tycker ni på allvar att er släkting/vän ska få bete sig som en galen stalker som ni borde skämmas för att ens synas med på stan?

Outa alla jävlar som beter sig så!

Hade inte det hjälpt så hade jag hotat med att annonsera hans foto och varna kvinnor för honom på varenda anslagstavla i varenda matbutik i hela stan.

• EnAnonumius
    Anonym (DV) skrev 2022-07-13 18:19:11 följande:
    Som någon skrev här ovan. Kontakta polisen för det han håller påå med är stalking och/eller terrorisering.

Den där frågan om att behålla abonnemang och byta nummer får du ju fråga din mobil operatör om.

Sedan detta med mailadressen, plocka bort honom som kontakt sedan så sätter du hans mailadress som "skräppost". Då hamnar hans mail i skräppost mappen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hmm)

Hmm, jag sitter i samma sits , men min exman hör av sig en gång i veckan ellee en gång i månaden med att enbart knäcka mig och såra mig och påminna om hur dålig kvinna ja är, sedan leker att han vill leva med mig .....
    Allt är en lek och jag har tröttnat på allting och han vet exakt hur mycket jag saknar o ville ha familj men han vill bara trycka på knappen och förnedra så jag inte tar steget o träffar en ny
    Mitt råd låt alla samtal bli spam och sms 
    Går att lägga in dolda samtal på avvisa
    Mejl går att lägga som spam 
    Ignorera helt , du ger honom möjlighet att ringa när d svarar 

• Anonym (L)

Skriv ett mail till honom och sms  att du inte vill att han kontaktar dig mer.
    Sen byter du mailadress och telefonnummer.

Det går ju att ha hemligt nummer. Prata med din operatör om att få byta nummer men få behålla ditt abonnemang.

Om han kontaktar dig ändå trots mailet och smset så polisanmäler du. Eftersom du tydligt bett att vara ifred så blir det mer konkret och tydligt att han trakasserar dig
    Spara med fördel alla mail, sms (ta skärmdumpar på dem) etc

• Anonym (Q)

Ställ samman en liten lista över hans kompisar och familj och vidarebefordra all oönskad kommunikation från honom till dem tillsammans med en stilla förfrågan om att de kan be honom sluta. 

• nihka
    Anonym (Q) skrev 2022-07-13 20:58:25 följande:

Ställ samman en liten lista över hans kompisar och familj och vidarebefordra all oönskad kommunikation från honom till dem tillsammans med en stilla förfrågan om att de kan be honom sluta. 

Skön tanke, men kan han bli farlig när trängd? Kanske börja med att berätta för honom hur man tänker göra så han får chans att sluta utan att det behöver komma till det?
  • Anonym (Q)
    nihka skrev 2022-07-13 21:46:11 följande:
    Skön tanke, men kan han bli farlig när trängd? Kanske börja med att berätta för honom hur man tänker göra så han får chans att sluta utan att det behöver komma till det?
    Jo du har rätt. Säkerhet först. Men samtidigt så behöver killen hjälp och inte från ts. Om någon så kanske hans familj och vänner kan bidra?
  • nihka
    Anonym (Q) skrev 2022-07-13 22:02:20 följande:
    Jo du har rätt. Säkerhet först. Men samtidigt så behöver killen hjälp och inte från ts. Om någon så kanske hans familj och vänner kan bidra?
    Jag föreslog att rådgöra med polisen och kanske samtidigt göra någon typ av anmälan så det finns dokumenterat. Om mannen ökar har man tidigare uppgifter att väga in om det exempelvis skulle behövas kontaktförbud.
  • Grey Man

Jag har haft en stalker. Polisanmält och fått skyddad identitet i 2 år. Sen började det igen 

Regel 1: svara aldrig under några (och jag menar NPGRA) omständigheter på mail, sms eller telefonsamtal (som du vet är ditt ex)

Regel 2: polisanmält för att markera. Det kallas "olaglig förföljelse" i lagen och är straffbart 

Regel 3: Spara alla mail och all kommunikation (som blir one-way eftersom du följer regel 1).

Regel 4: ansök om skyddad identitet om du planerar att flytta. Detta är ett rent helvete då du i princip slutar existera. När nån söker på ditt personnummer - typ om du ska hyra ett släp på Statoil - så får de bara fram att personen finns ej.

Efter något eller några år av noll respons upphör det. Så länge du ger minsta livstecken så slänger du bensin på brasan.

Vill du snacka mer om det - skicka PM.

• Anonym (jajamän)
    thelounger.se/153-hon-slutar-inte-ringa-lr-smsa
    Liknande situation fast här är exet en tjej som inte slutade ringa eller smsa killen. 
    Nu var det i anslutning till en avslutad relation och det pågick ett bra tag. Det som hjälpte var att totalt ignorera samtalen och smsen. Även om det va extrema mängder. Slutligen tröttnade hon och det upphörde. 

Minsta responsen är ett misstag. Det är bara bekräftelse för honom att han får respons och han kommer fortsätta. Vad det är för respons kvittar. 

Blir det hotfullt, kontakta polis!

All lycka till dig!
  • Anonym (G)
    Anonym (K) skrev 2022-07-14 19:07:18 följande:

Men vad vill han då??

Kontroll antagligen. Brukar handla om någonting sådant, med den typen av störda och sjuka människor.  
Svar på tråden Min exman terroriserar mig med samtal och mejl