• Anonym (Vad ska jag göra)

Han misshandlade sitt ex

För att starta det här inlägget måste jag berätta om någonting dumt jag gjorde! 

Min svärmor bad mig att logga in i hennes facebook för att hjälpa henne att lägga ut ett sälj inlägg. Hennes svenska är inte så bra, så självklart hjälper jag henne. Hon gav mig inloggningsuppgifterna och jag la ut inlägget. 

För 2 år sen vid ett bråk med henne, berättade hon för mig att min mans ex fortfarande skriver till henne och behandlar henne mycket bättre än vad jag behandlar henne. Jag blev nyfiken om detta stämde och fortsatte vidare in i hennes messenger. Naturligtvis stämde det inte men jag började läsa de dåvarande chattarna hon hade med exen. 

Jag vet att detta var fel gjort. Jag gick över gränsen och jag tänker inte försöka förklara mig! 

I en chatt med ett ex från 2010 skriver exet såhär: hej xxx, kan du hjälpa mig med en sak? Yyy slår mig fortfarande. Häromdagen puttade han ner mig i golvet. Jag älskar honom, men jag kan inte fortsätta vara med honom om han fortsätter hålla på såhär. 

När min mans familj har berättat om det här exet menar de att hon var en dålig flickvän. Min man däremot har sagt att hon inte var dålig. De passade bara helt enkelt inte och de gjorde slut ömsesidigt. 

Jag har aldrig sett sånna här våldsamma tendenser hos min man. Vi har två barn ihop och har nyligen gift oss. Jag kan såklart inte heller ta upp det för jag kan inte berätta att jag snokat omkring i hans mammas facebook. Men vad gör jag nu? 

• Svar på tråden Han misshandlade sitt ex
  • Anonym (Syster)
    Anonym (tro din man) skrev 2022-07-12 22:25:23 följande:
    Du har ju redan dömt TS man. Kan du inte tänka dig den alternativa förklaringen - att exet ljuger?
    På ett generellt plan ja, men inte utifrån beskrivningen nej.
  • Tow2Mater
    Anonym (tro din man) skrev 2022-07-12 21:27:00 följande:
    Jag finner det märkligt hur man kan leva ihop med en person i 7 år, och bara rakt av tro på ett ex ord om hur elak han är/varit.

Min man blev polisanmäld för sexuellt utnyttjande av barn. Jag visste från första sekund att det inte var sant. Vilket visade sig stämma efter diverse förhör, genomgång av dator, telefon mm. Det var helt enkelt helt orimligt att tro att han var skyldig till något sådant.

Till TS mans fördel talar väl dessutom att han tidigare inte talat ont om sitt ex (däremot har hans familj det, som nog sett en del av henne). Det vanliga verkar vara att den som misshandlat istället försöker få det till att exet är dum i huvudet på olika vis.

Jag tror definitivt på förklaringen att det var exet som slogs, och talade illa om mannen.
    Håller med, och litar man inte mer på sin man efter 7 år än ett av hans gamla ex har man andra problem.

Haha asså vissa utav er måste sluta va så galna. Sluta försök vända det till att det skulle vara jag som är problemet för att jag inte litar på min man 100%. Vem som helst skulle ifrågasätta personen om man fick veta/höra nått sånt, om inte så är man extremt naiv. Att säga: Men personen är jättesnäll, han/hon skulle aaaaaldrig kunna göra nått sånt, Är jätteförminskande. Sanningen är att det i högre grad är männen som ljuger än kvinnorna i sånna här fall, så att utgå ifrån att kvinnan ljuger bara för att jag känner min man vore galet. 

Dessutom svarade mamman: I am sorry hunny, I am gonna talk to him about this. Vilket jag tolkar som att mamman vet om den här problematiken och inte blir chockad av hennes påstående. 

Självklart kan min man ha förändrats till det bättre. Men jag ifrågasätter mest min egen moral som stannar med en föredetta kvinnomisshandlare pga min egen bekvämlighet. 

Är det konstigt av mig att kontakta exet? kanske drar jag upp problem som personen precis kommit över. Vore jag en dålig människa om jag stannar och det här visar sig vara sant? 

• Anonym (M)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-13 14:04:36 följande:

Haha asså vissa utav er måste sluta va så galna. Sluta försök vända det till att det skulle vara jag som är problemet för att jag inte litar på min man 100%. Vem som helst skulle ifrågasätta personen om man fick veta/höra nått sånt, om inte så är man extremt naiv. Att säga: Men personen är jättesnäll, han/hon skulle aaaaaldrig kunna göra nått sånt, Är jätteförminskande. Sanningen är att det i högre grad är männen som ljuger än kvinnorna i sånna här fall, så att utgå ifrån att kvinnan ljuger bara för att jag känner min man vore galet. 

Dessutom svarade mamman: I am sorry hunny, I am gonna talk to him about this. Vilket jag tolkar som att mamman vet om den här problematiken och inte blir chockad av hennes påstående. 

Självklart kan min man ha förändrats till det bättre. Men jag ifrågasätter mest min egen moral som stannar med en föredetta kvinnomisshandlare pga min egen bekvämlighet. 

Är det konstigt av mig att kontakta exet? kanske drar jag upp problem som personen precis kommit över. Vore jag en dålig människa om jag stannar och det här visar sig vara sant? 

Bekvämlighet eller inte, du har ju barnen att tänka på främst. Nr 1 är att de har det bra.
  • Anonym (tro din man)

Jag tycker i alla fall det är märkligt av dig att rakt av köpa hennes version.
    Har du hört med din mans brors flickvän som skulle blivit slagen av kvinnan?
    Kontaktar du exet och hon är en våldsam mytoman får du knappast sanningen därifrån.
    Anonym (tro din man) skrev 2022-07-13 14:34:37 följande:
    Jag tycker i alla fall det är märkligt av dig att rakt av köpa hennes version.
    Har du hört med din mans brors flickvän som skulle blivit slagen av kvinnan?
    Kontaktar du exet och hon är en våldsam mytoman får du knappast sanningen därifrån.
    Vad får dig att tro att jag rakt av köper hennes version? Jag måste ifrågasätta honom, men det betyder inte att jag i slutändan inte tror på honom. brorns flickvän var med när pappan berättade historien. Det som får mig att ifrågasätta det här mest är att mamman inte verkade chockad i konversationen. Om min sons flickvän hade skrivit till mig och bett om hjälp för att han slår henne, så hade jag i första hand blivit väldigt chockad. Inte förstående som hans mamma verkade vara
  • Anonym (tro din man)
    Anonym (Vad ska jag göra) skrev 2022-07-13 14:49:16 följande:
    Vad får dig att tro att jag rakt av köper hennes version? Jag måste ifrågasätta honom, men det betyder inte att jag i slutändan inte tror på honom. brorns flickvän var med när pappan berättade historien. Det som får mig att ifrågasätta det här mest är att mamman inte verkade chockad i konversationen. Om min sons flickvän hade skrivit till mig och bett om hjälp för att han slår henne, så hade jag i första hand blivit väldigt chockad. Inte förstående som hans mamma verkade vara
    Kanske mamman inte blev chockad för att hon visste att allt var lögn? Hon kanske vid det laget hade full koll på att flickvännen var våldsam och opålitlig, och tänkte att detta var lugnaste sättet att svara?
  • Anonym (Syster)

Om det stämmer skulle jag inte varken våga eller kunna vara tillsammans med en kvinnomisshandlare, och nån som drog upp barnen verkar inte fatta att bara för att de inte vet något så betyder inte det att det är bra. Han skulle kunna vara rånmördare eller knarkare utan att de visste något, eller vad som helst verkligen, men en sådan person skulle man inte heller vilja ha omkring dem hur snäll han än verkar.

Jag tycker inte det vore konstigt av dig att kontakta exet, det är enda sättet att få reda på mer egentligen. Du kan väl avgöra själv vad som är sanningen sedan, och du kan dessutom konfrontera honom med informationen på ett annat sätt. Om exet kommit över det kommer hon inte skadas av det, snarare kan hon vara tacksam att kunna hjälpa någon annan. Om hon inte kommit över det lär det knappast bli värre heller. Men ja, om du får fram att det är sant och du stannar så tycker jag att du är en dålig människa, för min del skulle det vara som att säga att det han gjorde var ok.
  • Anonym (Kontroversiell sanning)

Av polisfall (anmälda fall) så är det säkert majoritet män som ljuger i dessa fall. I icke anmälda fall är det garanterat fler kvinnor som ljuger. Vet inte hur många gånger kvinnor ljugit om mig eller om nära till mig (där vi alla kunnat konstatera att det är lögn). Grova anklagelser alltså. Såatteh...
  • Anonym (tro din man)
    Anonym (Syster) skrev 2022-07-13 17:15:49 följande:
    Om det stämmer skulle jag inte varken våga eller kunna vara tillsammans med en kvinnomisshandlare, och nån som drog upp barnen verkar inte fatta att bara för att de inte vet något så betyder inte det att det är bra. Han skulle kunna vara rånmördare eller knarkare utan att de visste något, eller vad som helst verkligen, men en sådan person skulle man inte heller vilja ha omkring dem hur snäll han än verkar.

Jag tycker inte det vore konstigt av dig att kontakta exet, det är enda sättet att få reda på mer egentligen. Du kan väl avgöra själv vad som är sanningen sedan, och du kan dessutom konfrontera honom med informationen på ett annat sätt. Om exet kommit över det kommer hon inte skadas av det, snarare kan hon vara tacksam att kunna hjälpa någon annan. Om hon inte kommit över det lär det knappast bli värre heller. Men ja, om du får fram att det är sant och du stannar så tycker jag att du är en dålig människa, för min del skulle det vara som att säga att det han gjorde var ok.
    Och om det inte stämmer?
    Om exet är en kronisk lögnare? Skulle det då vara "enda sättet att få reda på sanningen"?

TS kan ju alltid säga att hon fick ett anonymt meddelande av någon som skriver att mannen misshandlat sitt ex, och då fråga honom om vad det handlar om. Sedan får hon väl med utgångspunkt från deras relation, hur väl hon känner mannen, och hans reaktion på det hela avgöra vad som verkar troligt.
  • Anonym (Chilla lite)

Hade svärmor svarat mig " I am sorry hunny, I am gonna talk to him about this" så skulle jag ställa en fråga till och fråga till- som tex prata om vad exakt, vad menar du egentligen? Var det allt du fick fram av dialogen med henne? 
Svar på tråden Han misshandlade sitt ex