• Anonym (Y)

När slutade era barn med skaljacka ?

Dottern tycker alla är fula numera. 

• Svar på tråden När slutade era barn med skaljacka ?
  • Anonym (...)

Mina yngsta, 13 och 14, äger skalkläder men använder dem sällan. Jackan, på sin höjd, till skolan i spöregn, men på fritiden åker hela setet på om vädret kräver det. De får liksom inte välja... Men som ni andra skriver- till skolan är de mer snyggt klädda än praktiskt. Blött och kallt! Men va fasen, de är tonåringar... Min 17-åring tar däremot på sig det som vädret kräver (enligt henne är det dock aldrig skalbyxor till vardags) och jag har både skalkläder, gummistövlar, termokjol, overall etc.

• Anonym (elva)
    Xlr8 skrev 2022-07-07 16:40:32 följande:
    Stod och väntade på pendeln. Kvinna strumpbyxor och tunn blus med en tunn jeans jacka utan foder, man jeans, skjorta tunn sommar läderjacka, så var nästan alla klädda.
    I -31 grader, vad tror du händer om pendeln blir strömlös?

Hur lång tid tror du det tar innan någon dör? Tror du räddningstjänsten hinner nå tågen på alla ställen innan samtliga har svåra frysskador?

Men jag drar lite väl stora växlar.. naiv är bara förnamnet.
    I jeans och collage tröja börjar det bli risk att dö av kyla efter 30 min.

Är man från norr vet vi att skiter det sig lär vi lösa det själva. Det är inte som att ens favorit café kedja alltid ligger 200m bort.
    Ojojoj, du är verkligen en orolig typ. Och omtänksam om andras hälsa, fint av dig. Men också överdrivet, för det blir sällan sååå kallt i Sverige förutom i de norraste delarna och människor som kan röra sig och sitter tillsammans i tex ett tåg kommer att kunna hålla värmen helt okej. Så, jag tror att det skulle ta extremt lång tid innan någon fick frysskador.

Så ja, du drar lite väl stora växlar, det gör du. Och du är fördomsfull också, men det är ju inte helt oväntat. 
  • Det kommer bli bra

Här har döttrarna också bestämda åsikter om kläder. Lösning: vid regn tar de skaljacka, vid risk för regn ligger skaljacksn i ryggan men de har sina andra ?vanliga? jackor då. Skalbyxor tar de bara på vid utflykter (när det regnar). 

• Anonym (olika barn)
    Xlr8 skrev 2022-07-07 13:06:16 följande:
    Någon som fryser så tänderna hackar eller ser allmänt olycklig ut pga vädret får ha vad dom vill på sig, snygga är dom inte. 

Stockholm är så fokuserad på sitt utseende (ej bara din dotter) att det blir farligt. 

Det finns 2 sorters människor som fryser.
    1 dom som ej har råd att klä sig 
    2 dom som är för dumma att klä sig.
    Äsch, trams. Min son går i shorts till november, mössa och vantar vägrar han om det inte är -10 C. Går oftast med bara T-shirt och jackan uppknäppt oavsett hur mycket jag tjatar om att ha tjocktröja över.

Han överlever ändå, pendlar mellan två städer till gymnasiet.

Jag själv fryser också bara jag ser honom men han verkar vara naturligt varmblodig.
  • Cornellia

Är det något man slutar med? 

Jag har skaljacka, är 39 år, ser det som en helt naturlig del av en garderob. Men  har dem inte som vardagsjackor utan när man är ute på äventyr, skogsvandring, skidbacken osv. 

Båda barnen (5 & 11) har skaljackor, men givetvis har dom andra jackor också, det beror ju helt på aktivitet och väder vilken jacka som används.

• Anonym (Mia)
    Cornellia skrev 2022-07-08 09:39:24 följande:

Jag har skaljacka, är 39 år, ser det som en helt naturlig del av en garderob. Men  har dem inte som vardagsjackor utan när man är ute på äventyr, skogsvandring, skidbacken osv. 

Båda barnen (5 & 11) har skaljackor, men givetvis har dom andra jackor också, det beror ju helt på aktivitet och väder vilken jacka som används.

Jag tror (så är det i alla fall hos oss) att det som åsyftas är skaljacka i vardagen. Fram till för ett år sen, var skaljackan mitt barns jacka, som hon hade på stan och på förskolan. Sen kom den egna viljan... När vi fjällvandrade var det inga problem, men till skolstarten vägrade hon ha skaljackan. 
  • Anonym (elva)
    Anonym (Mia) skrev 2022-07-08 09:47:50 följande:
    Jag tror (så är det i alla fall hos oss) att det som åsyftas är skaljacka i vardagen. Fram till för ett år sen, var skaljackan mitt barns jacka, som hon hade på stan och på förskolan. Sen kom den egna viljan... När vi fjällvandrade var det inga problem, men till skolstarten vägrade hon ha skaljackan. 
    Precis så. Min dotter har en skaljacka, eller rättare sagt hon tar en av mina jackor när vi är i skogen, vandring etc. Men hon skulle aldrig sätta på sig den i vardagen, till skolan eller till stan till exempel. Möjligen på friluftsdag med skolan då. Och jag har inga problem med att barnen utvecklar sin egen vilja heller, så länge det inte blir skadligt så får de hållas.
  • Xlr8
    Anonym (olika barn) skrev 2022-07-08 09:34:20 följande:
    Äsch, trams. Min son går i shorts till november, mössa och vantar vägrar han om det inte är -10 C. Går oftast med bara T-shirt och jackan uppknäppt oavsett hur mycket jag tjatar om att ha tjocktröja över.

Han överlever ändå, pendlar mellan två städer till gymnasiet.

Jag själv fryser också bara jag ser honom men han verkar vara naturligt varmblodig.
    Ställ han ute i -30 i en timme. Se om han överlever, gör han det håller jag med att det är trams.

Ska man bli imponerad över din sons idioti?
    Stockholmare kan aldrig lära sig det där med vinter väder.förens dom är halvt ihjäl frusna på fjället  i storm och måste bli räddad av någon som har mer IQ än sko storlek.
  • Anonym (minna)
    Xlr8 skrev 2022-07-08 11:06:53 följande:
    Ställ han ute i -30 i en timme. Se om han överlever, gör han det håller jag med att det är trams.

Stockholmare kan aldrig lära sig det där med vinter väder.förens dom är halvt ihjäl frusna på fjället  i storm och måste bli räddad av någon som har mer IQ än sko storlek.
    Fast nu talas det inte om några kallare grader heller så jag förstår inte varför du ska svara så här.
    Sluta dra Stockholmare med i din diskussion. Tror du inte att vi som alla andra har vett att klä på oss?
    Sedan undrar jag hur mycket du verkligen kommer ihåg från det där tillfället med -31 grader. Det var 10-11 år sedan det var två rejäla vintrar i Stockholm.

Det kostar dig verkligen ingenting att svara trevligt. Prova så får du se.
  • Xlr8
    Anonym (elva) skrev 2022-07-08 09:05:29 följande:
    Ojojoj, du är verkligen en orolig typ. Och omtänksam om andras hälsa, fint av dig. Men också överdrivet, för det blir sällan sååå kallt i Sverige förutom i de norraste delarna och människor som kan röra sig och sitter tillsammans i tex ett tåg kommer att kunna hålla värmen helt okej. Så, jag tror att det skulle ta extremt lång tid innan någon fick frysskador.

Så ja, du drar lite väl stora växlar, det gör du. Och du är fördomsfull också, men det är ju inte helt oväntat. 
    Nej men det händer att vi får sån kyla och inte klär dom sig bättre för det. 
    Lägg på lite vind så ja då med fuktig hud så uppstår dom vita fläckarna rätt snabbt.

Med dom kläderna i den kylan utan värme aggregat. Är du chans lös att hålla värmen. 
  • Xlr8
    Anonym (C) skrev 2022-07-07 16:46:15 följande:
    Hör du ofta om folk som fryser ihjäl i Sverige?
    För många. varför sträv efter fler?
  • Anonym (C)
    Xlr8 skrev 2022-07-08 11:32:39 följande:
    För många. varför sträv efter fler?
    Du menar att jättemånga människor i Sverige fryser ihjäl på väg till jobbet och det hamnar inte i några tidningar?

Jag har i stort sett aldrig hört om någon som frysit ihjäl på pendeln på väg till jobbet.

De FÅ som fryser ihjäl i Sverige brukar väl ändå vara påverkade av något eller hemlösa, knappst lättklädda på väg till jobbet.

Visa några länkar som bevis tack, att det händer att många fryser ihjäl på pendeln i Stockholm.
  • Anonym (elva)
    Xlr8 skrev 2022-07-08 11:25:35 följande:
    Nej men det händer att vi får sån kyla och inte klär dom sig bättre för det. 
    Lägg på lite vind så ja då med fuktig hud så uppstår dom vita fläckarna rätt snabbt.

Med dom kläderna i den kylan utan värme aggregat. Är du chans lös att hålla värmen. 
    OM det var SÅ kallt och en farlig situation så skulle nog de flesta klä sig varmare. Men som det brukar vara i Sthlm under vinter med temp runt nollan +/- 10 grader, så kommer de flesta inte att frysa ihjäl pga tunna kläder. Inte heller befinner man sig 20 mil från närmaste hus i Sthlm så man kan ta sig in om man fryser. 
  • Anonym (elva)
    Xlr8 skrev 2022-07-08 11:06:53 följande:

Fast det handlar inte om - 30 grader, jag har inte upplevt - 30 i Sthlm på över 15 år. Det förekommer, men sällan, och sällan några längre perioder. Så i Sthlm går det utmärkt att klä sig tunnare och inte frysa ihjäl. Sen kanske man fryser och känner obehag, men det är ju ett val man har. 
  • Anonym
    Anonym (elva) skrev 2022-07-07 14:42:47 följande:
    Tycker du drar lite väl stora växlar. Jag gjorde exakt likadant när jag var tonåring, och bodde inte i Stockholm då. Tror faktiskt att det hör tonåren till och jo, de är rätt dumma i den åldern, så det har du väl rätt i. Men de kan få tiden på sig att växa upp och mogna, så länge frysandet inte blir farligt så ser jag ingen anledning att agera eller överreagera.

Och hur snygg någon är eller känner sig är inte upp till dig att bedöma heller.
    Fast jo, alla får väl ha vilka åsikter man vill om hur andra klär sig eller ser ut. Man behöver bara inte dela med sig till dessa personer.

Här på anonymt forum kan man väl ändå få säga att någon som fryser och har dålig hållning pga det inte ser vacker ut?! För så är det.
  • Anonym (Aldrig)
    Cornellia skrev 2022-07-08 09:39:24 följande:

Samma här. Ingen i familjen har samma jacka varje dag utan vi väljer efter behov. (Men vi bor på en regnig och blåsig ort, så skaljackan är nog den som används mest.) 

• Xlr8
    Anonym (elva) skrev 2022-07-08 11:42:59 följande:
    Fast det handlar inte om - 30 grader, jag har inte upplevt - 30 i Sthlm på över 15 år. Det förekommer, men sällan, och sällan några längre perioder. Så i Sthlm går det utmärkt att klä sig tunnare och inte frysa ihjäl. Sen kanske man fryser och känner obehag, men det är ju ett val man har. 
    Fast du missar poängen, även i så extremt väder har ni inte vett att ens försöka klä er vettigt.
    Det är 8-10 år sen sist. Långvarigt eller inte spelar mindre roll. 
    Ni gör ju samma sak på sportlovet.
  • Anonym (Lotta)

Dottern som är 11 använder skaljacka ofta i skolan, vid regn har hon galonjacka och galonbyxor

Svar på tråden När slutade era barn med skaljacka ?