• Anonym (Även du)

Alla förtjänar en orosanmälan (eller inte?)

Hej!

Många besserwisserföräldrar behöver kliva ner från sina höga hästar och sluta med sina förutfattade meningar om andra familjers dynamik. 

Sanningen är den att högst troligen skulle även dessas familjer bli orosanmälda till socialtjänsten om nån fick för sig att börja anta ett och annat om deras föräldraroll utifrån vad dom sett/hört.

Dessa föräldrar har högst troligen brister i sin föräldraroll, precis som de flesta andra föräldrar. 

Skillnaden är att inte alla går runt och leker viktigpetter, jag vet bäst och anmäler anonymt på lösa bolimer.

Fråga: Är du fri ifrån brister i ditt föräldraskap?

• Svar på tråden Alla förtjänar en orosanmälan (eller inte?)
  • Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-30 16:25:39 följande:
    Ja, i just de fallen hade jag ju insyn eftersom jag känner familjen i fråga. Kan absolut förstå att man kan få en oro efter att ha träffat dem. En oro för barnen. Det betyder ju inte att man är en alltigenom dålig förälder. Absolut inte. Det betyder bara att barnen kanske behöver mer stöd och föräldrarna också. 
    Ok, tack för svaret.

Fick familjen någon hjälp?
  • Anonym (Solrosen)
    Anonym (Även du) skrev 2022-06-30 15:19:45 följande:
    Alla förtjänar en orosanmälan (eller inte?)
    Hej!

Många besserwisserföräldrar behöver kliva ner från sina höga hästar och sluta med sina förutfattade meningar om andra familjers dynamik. 

Sanningen är den att högst troligen skulle även dessas familjer bli orosanmälda till socialtjänsten om nån fick för sig att börja anta ett och annat om deras föräldraroll utifrån vad dom sett/hört.

Dessa föräldrar har högst troligen brister i sin föräldraroll, precis som de flesta andra föräldrar. 

Skillnaden är att inte alla går runt och leker viktigpetter, jag vet bäst och anmäler anonymt på lösa bolimer.

Fråga: Är du fri ifrån brister i ditt föräldraskap?

Ja, det finns många oansvariga föräldrar som saknar självinsikt.
    Vi blev orosanmälda av en familj för något som inte ens stämmer. Den familjen som anmälde oss brister själva på så många punkter vad gäller barnens omsorg så jag blev paff när jag fick höra på omvägar att det var just den familjen som hade anmält. Vi är en välfungerande familj så soc la ner ärendet på en gång.
    En del verkar sakna självinsikt. det finns så många saker som familjen som anmälde brister i att soc garanterat hade gått vidare men det kan jag inte skriva ut här.
  • Anonym
    Anonym (Solrosen) skrev 2022-06-30 16:37:57 följande:
    Vi blev orosanmälda av en familj för något som inte ens stämmer. Den familjen som anmälde oss brister själva på så många punkter vad gäller barnens omsorg så jag blev paff när jag fick höra på omvägar att det var just den familjen som hade anmält. Vi är en välfungerande familj så soc la ner ärendet på en gång.
    En del verkar sakna självinsikt. det finns så många saker som familjen som anmälde brister i att soc garanterat hade gått vidare men det kan jag inte skriva ut här.
    Det man får veta skvallervägen stämmer inte alltid.
  • Anonym (M6)
    Anonym (Solrosen) skrev 2022-06-30 16:37:57 följande:
    Så om familjen hade haft självinsikt så hade anmälan varit OK?
  • Anonym (Solrosen)
    Anonym (M6) skrev 2022-06-30 16:44:35 följande:
    Så om familjen hade haft självinsikt så hade anmälan varit OK?
    Anmälan mot oss menar du? Nej, självfallet inte och det kunde soc bekräfta efter ett första samtal med oss eftersom dom lade ner ärendet direkt.
  • Anonym (Solrosen)
    Anonym skrev 2022-06-30 16:39:53 följande:
    Det man får veta skvallervägen stämmer inte alltid.
    Det är sant men det här fallet gör det det
  • Anonym (M6)
    Anonym (Solrosen) skrev 2022-06-30 16:48:20 följande:
    Anmälan mot oss menar du? Nej, självfallet inte och det kunde soc bekräfta efter ett första samtal med oss eftersom dom lade ner ärendet direkt.
    Så familjens självinsikt var alltså helt irrelevant.
  • Anonym (Glashus)

Den som är utan skuld kan kasta första stenen.

• Anonym (M)

Hellre en orosanmälan för mycket än för lite. Så resonerar jag med tanke på vad som hände Lilla hjärtat. 

• Anonym (M6)

Så om man själv svälter sina barn så ska man alltså inte anmäla om någon annan gör detsamma. Men om man själv ger sina barn mat då får man anmäla att någon annan svälter sina. Absurt. Sen handlar inte en anmälan heller om vad föräldern förtjänar, utan om att barnet kanske behöver hjälp.

• Ess
    Anonym (Även du) skrev 2022-06-30 16:22:12 följande:

Känner man oro så är en orosanmälan alltid befogad. Man behöver inte några bevis för att barnen verkligen far illa utan en orosanmälan handlar om just oro och ingenting annat.

En ?oro? i många fall baserad på en besserwisser-mentalitet.

Eller som hämnd för något.
  • Anonym (M6)
    Anonym (M) skrev 2022-06-30 17:05:25 följande:

Hellre en orosanmälan för mycket än för lite. Så resonerar jag med tanke på vad som hände Lilla hjärtat. 

Exakt. Men vissa är tyvärr alldeles för rädda för att kanske uppröra någon vuxens känslor istället för att prioritera barnet. 
Svar på tråden Alla förtjänar en orosanmälan (eller inte?)