• Anonym (Lesse)

Inte berättat att jag är alkoholist

Hej, 

jag har inte berättat för min partner att jag är alkoholist. jag vill så gärna kunna vara normal och dricka ett glas vin då och då men jag kan inte det. Spårar alltid ur. Tänk om hen lämnar mig om jag berättar? 

• Svar på tråden Inte berättat att jag är alkoholist
  • Glinda från Oz
    Anonym (lagen) skrev 2022-06-23 01:36:09 följande:
    Visst vore det väl bättre om arbetsgivare bara struntade i alla lagar om föräldraledighet osv.
    Visst vore det bättre om alla arbetstagare som inte alltid presterar på topp kunde bli försörjda av staten eller kommunen (andra skattebetalare) istället?

Vilket jättelyft för samhället hörru!
    De åsikterna får stå för dig, jag håller inte med alls. Jag är väldigt tacksam över att vi har den föräldraledighet vi har.
  • Anonym (lagen)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-23 11:18:52 följande:
    De åsikterna får stå för dig, jag håller inte med alls. Jag är väldigt tacksam över att vi har den föräldraledighet vi har.
    Men du är inte tacksam över att sjuka kan få en chans att komma tillbaka till arbetet efter avslutad rehabilitering?
  • Glinda från Oz
    Anonym (lagen) skrev 2022-07-07 00:25:05 följande:
    Men du är inte tacksam över att sjuka kan få en chans att komma tillbaka till arbetet efter avslutad rehabilitering?
    Sjuka ja, alkoholister nej. 
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Medberoende) skrev 2022-06-23 05:12:42 följande:
    Du är fan inte klok,

Läs på lite?! Man kan få lungcancer utan rökning om det var det du syftar på. Vadå självförvållat? Cancer är inte självförvållat. Du är ju helt ute och cyklar.

Man behöver inte vara arbetsgivare för att ha kunskap. Du är en cyniker också trevligt!

Det finns olika slags anställningar, kontrakt osv. Det borde man veta när man är vuxen och har ett arbete. Man skriver väl ett arbetskontrakt/avtal och med sin namnteckning. Läser inte man sitt anställningsavtal? Då får man väl skylla sig själv? 
    Oj, förlåt att jag tydligen råkade trampa på en öm tå! Vilken jäkla reaktion:O!

Nej all cancer är inte självförvållad. Men många sjukdomar (inkl. missbruk och cancer) har en viss grad av självförvållande. Det är ingenting som andra ska döma eller att vissa sjukdomar ska räknas som finare att ha medan andra sjukdomar ska ses ned på.
    Det var det jag försökte förklara för personen som tyckte att om man missköter sitt jobb så ska man sparkas på dagen oavsett vad det handlar om.
    Jag ställer mig bakom lagen som ger fastanställda chansen att återfå sitt arbete efter rehabilitering, oavsett om misskötseln handlar om att komma sent till jobbet en måndag eller om att råka skära av sig tummen och man måste gå ifrån för att ta sig till sjukhus eller om man får ryggont efter långvarigt stillasittande på kontor och behöver sjukskrivas innan rehabiliteringen kan börja.

Och by the way så står lagen även över olika typer av anställningar och kontrakt. Har du läst ett anställningsavtal där det står, ungefär: Du får inte vara sjuk mer än 2 ggr om året. Ådrar du dig förslitningsskador får du säga upp dig. Om du har småbarn måste du bo ihop med en annan vuxen som kan ta ansvar för barnet när du jobbar, vi vill inte ha en massa vabbande. Det vore ju sinnessjukt!
  • Anonym (lagen)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-07 00:35:51 följande:
    Anorektiker och bulimiker, diabetiker, överviktiga matmissbrukare, hjärtinfarkter, ska dom omfattas av ditt strikta tyckande över godkända sjukdomar?
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym (lagen) skrev 2022-07-07 00:42:18 följande:

Nej all cancer är inte självförvållad. Men många sjukdomar (inkl. missbruk och cancer) har en viss grad av självförvållande. Det är ingenting som andra ska döma eller att vissa sjukdomar ska räknas som finare att ha medan andra sjukdomar ska ses ned på.
    Det var det jag försökte förklara för personen som tyckte att om man missköter sitt jobb så ska man sparkas på dagen oavsett vad det handlar om.
    Jag ställer mig bakom lagen som ger fastanställda chansen att återfå sitt arbete efter rehabilitering, oavsett om misskötseln handlar om att komma sent till jobbet en måndag eller om att råka skära av sig tummen och man måste gå ifrån för att ta sig till sjukhus eller om man får ryggont efter långvarigt stillasittande på kontor och behöver sjukskrivas innan rehabiliteringen kan börja.

Och by the way så står lagen även över olika typer av anställningar och kontrakt. Har du läst ett anställningsavtal där det står, ungefär: Du får inte vara sjuk mer än 2 ggr om året. Ådrar du dig förslitningsskador får du säga upp dig. Om du har småbarn måste du bo ihop med en annan vuxen som kan ta ansvar för barnet när du jobbar, vi vill inte ha en massa vabbande. Det vore ju sinnessjukt!
    Vaddå jäkla reaktion.? Det var du som skrev självförvållat. Inte andra eller jag. Man behöver inte trampa på en öm tå för man reagerar. Herregud! 
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym (lagen) skrev 2022-07-07 00:42:18 följande:

Gömmer du dig bakom lagen? Man behöver inte stå bakom lagen det täcker gott och väl att man är en person som följer lagen, inte är brottslig.

Du säger står bakom lagen. Vaddå kan du inte stå för dig utan lagen måste du ha nått med dig? Kan du inte stå för dig själv och inte dra in lagen? I en diskussion.?

Har nog varit borta från ett jobb 2 ggr pga sjukdom nån vecka.
    Ett jävla vab har man varit med om. Kunnat jobba hemifrån. Så nej jag är inte som du tror enligt dina meningar. 
    Jag är en bra medarbetare till min chef. Jag är en utav de som är lojal mot mitt arbete och chefer 
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Medberoende) skrev 2022-07-07 09:48:44 följande:
    Gömmer du dig bakom lagen? Man behöver inte stå bakom lagen det täcker gott och väl att man är en person som följer lagen, inte är brottslig.

Du säger står bakom lagen. Vaddå kan du inte stå för dig utan lagen måste du ha nått med dig? Kan du inte stå för dig själv och inte dra in lagen? I en diskussion.?

Ett jävla vab har man varit med om. Kunnat jobba hemifrån. Så nej jag är inte som du tror enligt dina meningar. 
    Jag är en bra medarbetare till min chef. Jag är en utav de som är lojal mot mitt arbete och chefer 
    Du fattar väl ändå att stå bakom något betyder att man håller med om det?

"Nej jag ramlar om jag inte får stå bakom eller framför lagen".. Sån här nivåNalle

Varför försvarar du ditt arbete inför mig? Jag har väl aldrig sagt att du är en kass arbetare? Jag tror säkert att du jobbar på bra.
    Det gör jag med, men vad har det med diskussionen att göra?
  • Anonym (lagen)
    Anonym (Medberoende) skrev 2022-07-07 09:48:44 följande:

Fast jobbar du hemifrån samtidigt som du vabbar så kallas inte det att vara duktig, det kallas bidragsfusk!
  • Anonym (Mimmi)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-07 00:35:51 följande:
    Alkoholism är en sjukdom.Oskyldig

Jag ser hellre en att en missbrukare får hjälp för sin sjukdom än att en egoistisk småbarsförälder tillåts att köra över sina medanställda (skriver inte kollegor, för jag ser inte såna gamar som kollegor) och roffa åt sig all ledighet under t ex sommaren, så att de andra får dela på det som blir över.
  • Anonym (asdf)

Jag är gift med en alkoholist. När vi träffades hade han varit nykter i 13 år, och då ansåg jag det värt att tro på att han skulle kunna leva utan återfall. Nu har han varit nykter i 23 år.
    Visst, vi kan inte ta ett glas vin ihop, men det är helt ok för mig. Jag har druckit mycket som yngre, jag behöver inte det nu, och tycker det är bättre för barnen om ingen av oss dricker.

Jag valde att leva med en nykter alkoholist, men skulle aldrig välja någon som inte är nykter än. Jag skulle aldrig stå ut med att gå runt och leta tecken; "har han druckit nu?", "nu tuggar han tuggummi igen", "hur mycket blir det på after work?", "var har han gömt flaskorna?", "märker barnen något?" osv. Nej tack.

Så, i ditt fall vet jag inte hur din partner gör. Kanske han tillhör dem som gärna "räddar" andra människor och vill stötta dig på din väg mot nykterhet? Synd att du inte klivit på den vägen än.

Svar på tråden Inte berättat att jag är alkoholist