Anonym (Medberoende) skrev 2022-06-23 05:12:42 följande:
Du är fan inte klok,
Läs på lite?! Man kan få lungcancer utan rökning om det var det du syftar på. Vadå självförvållat? Cancer är inte självförvållat. Du är ju helt ute och cyklar.
Man behöver inte vara arbetsgivare för att ha kunskap. Du är en cyniker också trevligt!
Det finns olika slags anställningar, kontrakt osv. Det borde man veta när man är vuxen och har ett arbete. Man skriver väl ett arbetskontrakt/avtal och med sin namnteckning. Läser inte man sitt anställningsavtal? Då får man väl skylla sig själv?
Oj, förlåt att jag tydligen råkade trampa på en öm tå! Vilken jäkla reaktion:O!
Nej all cancer är inte självförvållad. Men många sjukdomar (inkl. missbruk och cancer) har en viss grad av självförvållande. Det är ingenting som andra ska döma eller att vissa sjukdomar ska räknas som finare att ha medan andra sjukdomar ska ses ned på.
Det var det jag försökte förklara för personen som tyckte att om man missköter sitt jobb så ska man sparkas på dagen oavsett vad det handlar om.
Jag ställer mig bakom lagen som ger fastanställda chansen att återfå sitt arbete efter rehabilitering, oavsett om misskötseln handlar om att komma sent till jobbet en måndag eller om att råka skära av sig tummen och man måste gå ifrån för att ta sig till sjukhus eller om man får ryggont efter långvarigt stillasittande på kontor och behöver sjukskrivas innan rehabiliteringen kan börja.
Och by the way så står lagen även över olika typer av anställningar och kontrakt. Har du läst ett anställningsavtal där det står, ungefär: Du får inte vara sjuk mer än 2 ggr om året. Ådrar du dig förslitningsskador får du säga upp dig. Om du har småbarn måste du bo ihop med en annan vuxen som kan ta ansvar för barnet när du jobbar, vi vill inte ha en massa vabbande. Det vore ju sinnessjukt!