• Anonym (vilsensjäl)

Vad göra med ringen?

Det har nu gått längre tid än jag vågar erkänna sedan vår separation, men  har kvar min förlovningsring än idag. Har inte på mig den, och jag vill inte ha kvar den, speciellt med tanke på hur vi separerade, men samtidigt kan jag inte ta modet att slänga den. Är rädd för att ångra mig, kan inte klura ut varför. Har lagt undan den i en liten box och la boxen utom synhåll, men ändå kan jag få upp det i tankarna flera gånger i veckan, särskilt när jag ser någon annans ring på andras finger.

Jag har inget hopp eller önskemål om att hitta tillbaka till varandra, vill snarare motsatsen. Men varför kan jag ändå inte göra mig av med ringen? Någon som varit i samma sits och kan komma med konkreta tips på vad jag kan göra? Vill inte längre må dåligt över detta..

• Svar på tråden Vad göra med ringen?
  • Anonym (Cold turkey)

Sälj den nånstans- Guldsmed, pantbank Tradera. Rakt av bara.

• Anonym (A)
    Anonym (Cold turkey) skrev 2022-06-17 21:37:56 följande:
    Sälj den nånstans- Guldsmed, pantbank Tradera. Rakt av bara.
    Håller med
  • lövet2

Jag lade ringarna i en ask, och så fick de ligga där och vänta tills jag var beredd att göra mig av med dem. Det tog runt 5 år, men sedan sålde jag dem och fick ut ett par tusen.

• Anonym (Sigrid)
    Anonym (vilsensjäl) skrev 2022-06-17 21:33:43 följande:
    Vad göra med ringen?

Det har nu gått längre tid än jag vågar erkänna sedan vår separation, men  har kvar min förlovningsring än idag. Har inte på mig den, och jag vill inte ha kvar den, speciellt med tanke på hur vi separerade, men samtidigt kan jag inte ta modet att slänga den. Är rädd för att ångra mig, kan inte klura ut varför. Har lagt undan den i en liten box och la boxen utom synhåll, men ändå kan jag få upp det i tankarna flera gånger i veckan, särskilt när jag ser någon annans ring på andras finger.

Jag har inget hopp eller önskemål om att hitta tillbaka till varandra, vill snarare motsatsen. Men varför kan jag ändå inte göra mig av med ringen? Någon som varit i samma sits och kan komma med konkreta tips på vad jag kan göra? Vill inte längre må dåligt över detta..

Sälj den eller gå till en guldsmed och be om att få smälta ner guldet (om det nu är guld) och gör ett nytt smycke. Gör det till ditt eget istället för nåt som påminner om en gammal relation.
  • Aliona

Om du inte vill sälja så kan du ta den till en guldsmed som smälter ner och gör en ny ring i din design. Eller ett annat smycke för den delen. 

• Limajo

Sälj och gör något roligt för pengarna som stärker dig. :)

• Naivapappan

Jag har också kvar min ring, dock en vigselring. Den ska jag spara tänkte jag för att påminna mig om varför den inte sitter på mitt finger. Det är lätt att glömma de dålig sakerna, även om det som för mig var majoriteten. Medberoende och trauma bond is a bitch :)

• Yllop

Varför gav du inte tillbaka ringen när förlovningen slogs upp?
    Då hade ju problemet aldrig uppstått.

• Anonym (Fia)
    Yllop skrev 2022-06-19 11:34:28 följande:

Varför gav du inte tillbaka ringen när förlovningen slogs upp?
    Då hade ju problemet aldrig uppstått.

Det är ett amerikanskt påfund att enbart kvinnan får en förlovningsring. Den svenska traditionen är att båda har ringar (mannen graverar sedan in vigseldatum i sin och kvinnan får ytterligare en ring vid vigseln). De flesta par delar på kostnaden för förlovningsringar så varför skulle hon då ge tillbaka den till mannen?
  • Yllop
    Anonym (Fia) skrev 2022-06-20 06:25:16 följande:
    Det är ett amerikanskt påfund att enbart kvinnan får en förlovningsring. Den svenska traditionen är att båda har ringar (mannen graverar sedan in vigseldatum i sin och kvinnan får ytterligare en ring vid vigseln). De flesta par delar på kostnaden för förlovningsringar så varför skulle hon då ge tillbaka den till mannen?
    Då är det väl bara att sälja den.
  • Anonym (S)

Man slänger inte guld!! Om du pantar den får du knappt något av ursprungsvärdet. Spara guldet och använd för att laga andra guldsmycken eller för att smälta ner till ett smycke.

Svar på tråden Vad göra med ringen?