• Anonym (Loppan)

Vad kan jag göra med ett ex som kommer titt som tätt hem till mig

Hej
    Jag skilde mig december 2019,hänt en hel del sen dess,förra sommaren valde barnen ...att dottern bor med pappa och sonen med mig. Vi slutade ha barnen varannan vecka då dom är 14 år och och 16.

Pappan gifte sig förra sommaren,3 andra barn kom med i bilden,våra barn kände varken kvinnan eller hennes barn och det blev en massa problem med familjerätten och soc. 

Dagens problem vet inte jag hur jag ska lösa.
    Mitt ex brukar komma med saker till sonen han köpt,är inte sonen hemma eller han kan inte komma till pappan så kommer han och plingar på,titt som tätt.
    Har försökt att prata med mitt ex,att hans beteende inte är ok....

Jag vill inte ha han springandes här
    Och jag sa till han att får tänka på sim fru också.
    Hade jag bott med en man som är hos sitt ex och lämnar saker så skulle jag undra varför??

Vad kan jag göra mer

• Svar på tråden Vad kan jag göra med ett ex som kommer titt som tätt hem till mig
  • Anonym (Loppan)
    Tow2Mater skrev 2022-06-09 00:43:42 följande:

öppna inte dörren (och låt sonen själv öppna när han är hemma)?

Gjorde så igår  men han skyllde på att jag måste ta det då glassen kan smälta.
    Har verkligen försökt förklara på en lugnt och fint sätt me  han fattar inte. 

Jag går inte hem till honom och plingar på för att ge dottern något...aldrig gjort det.
    För nån kväll sen kom han till nu balkong och frågade om jag kunde ge han en flaska vatten ....
    Han skulle ändå ta promenad  vid mitt hus så det var på vägen,istället för att gå hem till sig som är närmast från hans parkering
  • Anonym (Varför)

Kommer han ofta förbi när sonen inte är hemma? Eller händer det bara ibland? Tänker är barnen så stora så hade jag ju valt att ringa sonen och kolla läget och se om han var hemma el om de kunde mötas upp, inte räkna med att någon  alltid är hemma. 
    Det där med vattnet känns helt konstigt, är det dig han igentligen vill ha kontakt med? Vill han att ni ska träffas igen? För en promenad kan man göra utan vatten el så fixar man på annat sätt....
    Vet hans nuvarande om hur han håller på. Är väl kul att han vill ha kontakt med sonen och är generös med honom men känns som något annat varför köpa glass om han inte ens vet att sonen är hemma...

• Anonym (lll)

Så stora barn kan han ta allt med direkt. Om han bara ska lämna något till sonen behöver du inte ens veta om det. 

Har han kontrollbehov eller saknar han bara sonen? Eller dig?

Glass? Ja, men då hade den väl fått smälta då (tänker jag lite elakt). Han verkar behöva lära sig att bestämma tid med sonen. Du behöver inte vare sig svara på telefonen eller öppna dörren även om du är hemma. 

Såg åt honom att fortsätter det med såna här märkliga besök som inte har någon riktig mening, så behöver du kontakta polisen eftersom det kan röra sig om stalkning (du behöver ju inte göra det alltså, men förhoppningsvis fattar han då hur det ser ut utifrån). Du skulle också kunna säga att du kommer kontakta hans fru, om han fortsätter att dyka upp som gubben i lådan. 
    Kan du prata med sonen också, om hur ofta/på vilket sätt han önskar ha kontakt med sin pappa? Han kanske också tycker det är konstigt att pappa dyker upp så där hipp som happ? 

• Anonym (Eva)

Du ska dels fortsätta att sätta ner foten ang. att han oväntat kommer hem till dig, men också ännu tydligare ta upp det med honom.

Det är trakasserier att dyka upp oönskat. Du behöver vara väldigt tydlig med att det är oönskat och markera att det är det. Säg till honom att du inte vill polisanmäla honom, men att detta kommer ske om han inte genast upphör.

Var också tydlig mot barnen om att detta blivit ett problem och att det är viktigt att de möter upp sin pappa om han har grejer att lämna. Beskriv också för dem att du bett honom sluta komma förbi och att du tagit upp att du kommer polisanmäla honom om han inte upphör.

Det ska inte finnas någon som helst otydlighet ang. Var gränsen går. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Loppan) skrev 2022-06-09 00:49:21 följande:
    Gjorde så igår  men han skyllde på att jag måste ta det då glassen kan smälta.
    Har verkligen försökt förklara på en lugnt och fint sätt me  han fattar inte. 

Jag går inte hem till honom och plingar på för att ge dottern något...aldrig gjort det.
    För nån kväll sen kom han till nu balkong och frågade om jag kunde ge han en flaska vatten ....
    Han skulle ändå ta promenad  vid mitt hus så det var på vägen,istället för att gå hem till sig som är närmast från hans parkering
    Varför är glassen ditt problem? Öppna inte, polletten kommer att trilla ner hos honom. Du måste stå på dig. Är sonen inte hemma så öppnar du inte för honom. 
    Om han nu brydde sig om glassen, kunde han ställt den utanför din dörr och gått iväg efter du sagt att du inte vill träffa honom. Han är respektlös och gränslös, men du bestämmer själv dina gränser.
  • Anonym (Låter)

Låter som att han gifte sig för att göra dig svartsjuk och när de inte funkar försöker han på andra sätt att få tillbaka dig. Stackars den andra kvinnan. 

Svar på tråden Vad kan jag göra med ett ex som kommer titt som tätt hem till mig