• Anonym (Blivande exfru)

Planera skilsmässa långt innan?

Finns der någon här som gjort det? Vad var anledningen och hur gick det?

• Svar på tråden Planera skilsmässa långt innan?
  • Anonym (Nfnf)

Så jäkla löjligt att komma på det efter ett tag . Att gifta sig är liksom ett rätt stort steg och inget man bara gör sådär. 

Som sagt om ni nu är så bra vänner och allt är så bra så prata om det då

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (....) skrev 2022-06-12 13:03:48 följande:

Nu tar jag jolo som exempel men det verkar gälla fler...

Man kan leva i ett lyckligt äktenskap, man kan komma överens om att spara pengar enskilt. Men som skrivs, folk kan förändras och då spelar den överenskommelsen ingen roll. Vid en skilsmässa delas alla pengar ändå. Jolo vet om att hennes make sparar pengar på annat håll, kanske han också vet att hon gör det. Och det är deras överenskommelse... På så sätt står de båda med egna pengar om det skiter sig!

Men det är klart, Jolo skulle kunna omformulera sig till "jag swishar pengar till min mamma varje månad, dessa hoppas jag kunna få tillbaka om mitt äktenskap går i kras, om jag blir arbetslös etc. Men nu, är pengarna mammas". Då är det inte olagligt längre...

Om de kommit överens om det är det en annan sak. Jag säger ju att om man gör det i smyg är det fult. Inte annars. 
  • Anonym (m,b -jbäjlb äu)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 12:42:22 följande:
    Men om man tänker så så kan man väl komma överens om att man får ha ett spar vid sidan av som inte är bådas så slipper man hålla på och gömma pengar som man uppenbarligen inte ens får göra.

Så klart man kan, med äktenskapsförord tex. Men det är viktigt att det finns på pränt annars gäller det inte. 

Jag vet dock att många drar sig för att fråga sin partner om det, jag gör det pga att jag vet hur min man fungerar. Han skulle oroa sig konstant för att jag var i skilsmässotankar och det skulle påverka vårt förhållande negativt. 

Nu har vi ett gemensamt sparande som givetvis ska delas lika, men jag har också planer på ett enskilt sparande. Jag tar för givet att även han sparar pengar på egen hand eftersom han har en dyr hobby. Dessa pengar har ju jag, rent krasst, rätt till hälften av om vi skiljer oss idag.  Jag vet dock med mig att jag aldrig skulle kräva dessa pengar. 

Han däremot, han skulle absolut kräva hälften av mitt om jag var den som ville skiljas, han funkar nämligen så. 

• Miramara
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:02:49 följande:

Skrämmande är det ett folk går bakom andras ryggar och påstår sig var lyckliga med sina killar eller tjejer. Vilja ha mer pengar än hälften trots att det är sagt så. Att man till och med väljer att gömma pengar, allt för att kunna få mer än den andra. Den de påstå sig tycka om så mycket. 

Men det är ju samma summa maken har, om han spenderar sin summa på sig själv, varför ska han också ha hälften av fruns pengar? Varför svarar du aldrig på det? 
  • Anonym (Skilde mig 2004)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:04:02 följande:

Undra om de tjejerna eller killarna som gör så, skulle bli glad om det vore tvärtom. Om det fanns hemliga  pengar någonstans gömda. Skulle inte tro det. 

Var och en får se om sitt eget hus.
    Dumt huvud får kroppen lida för.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (m,b -jbäjlb äu) skrev 2022-06-12 13:14:19 följande:

Så klart man kan, med äktenskapsförord tex. Men det är viktigt att det finns på pränt annars gäller det inte. 

Jag vet dock att många drar sig för att fråga sin partner om det, jag gör det pga att jag vet hur min man fungerar. Han skulle oroa sig konstant för att jag var i skilsmässotankar och det skulle påverka vårt förhållande negativt. 

Nu har vi ett gemensamt sparande som givetvis ska delas lika, men jag har också planer på ett enskilt sparande. Jag tar för givet att även han sparar pengar på egen hand eftersom han har en dyr hobby. Dessa pengar har ju jag, rent krasst, rätt till hälften av om vi skiljer oss idag.  Jag vet dock med mig att jag aldrig skulle kräva dessa pengar. 

Han däremot, han skulle absolut kräva hälften av mitt om jag var den som ville skiljas, han funkar nämligen så. 

Precis så jag menar. Ja jag fattar att man kanske är rädd för att fråga eller ens prata om det. Men det är lite liknande som att vissa inte vågar berätta om de har varit otrogna för då blir han ju sååååå ledsen. Ja men hellre det! 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Skilde mig 2004) skrev 2022-06-12 13:18:15 följande:
    MEn när jag läst på så står det klart och tydligt att man inte får gömma pengar hos någon annan enligt lag. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Skilde mig 2004) skrev 2022-06-12 13:18:15 följande:
    Man är snarare dum om man inte tänkt på det innan!
  • Anonym (Nfnf)
    Miramara skrev 2022-06-12 13:14:59 följande:
    Men det är ju samma summa maken har, om han spenderar sin summa på sig själv, varför ska han också ha hälften av fruns pengar? Varför svarar du aldrig på det? 
    Fattar inte ens vad du menar. 
  • Anonym (Nfnf)
    Miramara skrev 2022-06-12 13:14:59 följande:
    Menar du att de kommit överens om ett vid sidan omsparande, där de har samma summa? Isåfall ja, vad är det att diskutera mer? Det är väl skitbrta om de har kommit överens om att spara sjäva. då har de ju åtminstone pratat om det. Inget fuffens alls då.
  • Anonym (Nfnf)

Tycker man om varann ska man väl kunna prata om allt. Men även innan man gifter sig kan man ju ha tänkt lite vad man gör om man blir så pass ovänner att någon tex varit otrogen och vill slänga ut den andra med huvudet före. 

• Miramara
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:20:28 följande:
    Menar du att de kommit överens om ett vid sidan omsparande, där de har samma summa? Isåfall ja, vad är det att diskutera mer? Det är väl skitbrta om de har kommit överens om att spara sjäva. då har de ju åtminstone pratat om det. Inget fuffens alls då.
    Hon säger ju att de tjänar ungefär lika, de delar på alla gemensamma utgifter och därefter behåller de resten som fickpengar till var och en. Dvs maken har en summa och frun en summa. Om då frun väljer att lägga undan sina pengar och maken väljer att spendera sina - varför ska maken då ha del av fruns pengar också? 
    Miramara skrev 2022-06-12 13:26:09 följande:
    Hon säger ju att de tjänar ungefär lika, de delar på alla gemensamma utgifter och därefter behåller de resten som fickpengar till var och en. Dvs maken har en summa och frun en summa. Om då frun väljer att lägga undan sina pengar och maken väljer att spendera sina - varför ska maken då ha del av fruns pengar också? 
    Håller med.
    Slösar han så får han väl stå sitt kast.
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-06-12 13:19:11 följande:
    MEn när jag läst på så står det klart och tydligt att man inte får gömma pengar hos någon annan enligt lag. 
    Jojo, du har nämnt det hundra gånger redan.
    Det förändrar ingenting för dem som gör så.

Hade inte dragit mig ett ögonblick, som sagt, för att både göra så och hjälpa till med det.
  • Anonym (A)
    Miramara skrev 2022-06-12 13:26:09 följande:
    Håller med
Svar på tråden Planera skilsmässa långt innan?