• LisenKarlsson

TIPS PÅ HUR MAN BLIR GRAVID SNABBT

Hej på er!

Ja som rubriken lyder.. Ni som har blivit gravida - kan ni dela med er av ALLA tips som ni använde er av och som ni tror bidrog till att ni lyckades plussa :)

• Svar på tråden TIPS PÅ HUR MAN BLIR GRAVID SNABBT
  • Anonym (O.)

Ha sex på rätt tidpunkt i månaden. Har aldrig mixtrat med något annat än att litat på kroppen och dess signaler på ägglossning. Vart gravid 5 gånger och har 4 barn varav alla blivit till relativt enkelt. Andra, första, fjärde försöket och en hoppsan. 

Men det som fungera för en funkar inte för en annan. Alla har olika förutsättningar men det händer när det händer och inget ovanligt att de tar upp till 1 år.. 

• midnattsängel
    Anonym (O.) skrev 2022-06-07 17:51:54 följande:

Ha sex på rätt tidpunkt i månaden. Har aldrig mixtrat med något annat än att litat på kroppen och dess signaler på ägglossning. Vart gravid 5 gånger och har 4 barn varav alla blivit till relativt enkelt. Andra, första, fjärde försöket och en hoppsan. 

Men det som fungera för en funkar inte för en annan. Alla har olika förutsättningar men det händer när det händer och inget ovanligt att de tar upp till 1 år.. 

Vet du när du blev gravid då? Hade ni sex flera gånger?
  • Jag är bara jag

Man är så fertil som man är och fanns det trix som funkade hade det inte behövts hjälp för de 10% som inte blir gravida inom 2 år. Men några saker kan försvåra så det kan ju då teoretiskt underlätta om man slutar med det också då.
    Inte röka- det absolut sämsta för fertiliteten och gäller förstås både kvinnor och män
    Inte vara överviktig- gäller båda
    Kvinnan ska inte äta NSAID-medicin som tex Ipren
    Inte dricka alkohol- gäller båda
    Mannen ska inte bada bastu eller ta heta bad eller ha trånga kallingar

Sen kan man inte mer göra än att bara ha oskyddat sex. 

• Guldnovan

4 barn och aldrig ens funderat på ägglossning eller tid på månaden. Oskyddat sex räckte. 

• Anonym (123)

Har ni provat Conceive glidmedel som tydligen ska underlätta eller bisolvonmetoden? Läst att det funkat för vissa men vet inte om det är en slump eller om det faktiskt har funkat?

• Jag är bara jag
    Anonym (123) skrev 2022-06-07 18:05:18 följande:
    Har ni provat Conceive glidmedel som tydligen ska underlätta eller bisolvonmetoden? Läst att det funkat för vissa men vet inte om det är en slump eller om det faktiskt har funkat?
    Bisolvonmetoden är en ren myt. Det finns ingen orsak till infertilitet som heter "för tjockt sekret". En av Sveriges bästa IVF-läkare fick frågan i ett tv-program och bara skrattade.
  • LisenKarlsson
    Jag är bara jag skrev 2022-06-07 18:08:12 följande:
    Bisolvonmetoden är en ren myt. Det finns ingen orsak till infertilitet som heter "för tjockt sekret". En av Sveriges bästa IVF-läkare fick frågan i ett tv-program och bara skrattade.
    Okej.. läst att det funkat för många och att de då har pratat med läkare men det kanske är en slump då.
  • midnattsängel
    Guldnovan skrev 2022-06-07 18:03:22 följande:

4 barn och aldrig ens funderat på ägglossning eller tid på månaden. Oskyddat sex räckte. 

Hur ofta hade ni sex då?
  • midnattsängel

Antingen ha sex minst 2ggr i veckan (med några dagars mellanrum) eller ha koll på äl och ha sex några gånger i samband med den.

Även att man drar ner på alkohol om man dricker en del.

Jag ska testa spermievänligt glidmedel.

• Anonym (123)
    midnattsängel skrev 2022-06-07 18:26:31 följande:

Antingen ha sex minst 2ggr i veckan (med några dagars mellanrum) eller ha koll på äl och ha sex några gånger i samband med den.

Även att man drar ner på alkohol om man dricker en del.

Jag ska testa spermievänligt glidmedel.

Återkom gärna om du upplever att det hjälper:)
  • Guldnovan
    midnattsängel skrev 2022-06-07 18:22:08 följande:
    Hur ofta hade ni sex då?
    Ingen aning. Bara som vanligt. Inget "göra barn-sex" Man blir ju gravid ändå om man kör oskyddat. (Om man inte tillhör de som behöver hjälp tillslut) 
    ..
  • midnattsängel
    Guldnovan skrev 2022-06-07 18:33:40 följande:
    Ingen aning. Bara som vanligt. Inget "göra barn-sex" Man blir ju gravid ändå om man kör oskyddat. (Om man inte tillhör de som behöver hjälp tillslut) 
    ..
    Jag tänkte bara eftersom vissa har sex flera gånger i veckan medan andra har det mer sällan.
  • Guldnovan
    midnattsängel skrev 2022-06-07 18:37:00 följande:
    Jag tänkte bara eftersom vissa har sex flera gånger i veckan medan andra har det mer sällan.
    Det spelar ju ingen roll hur ofta. Nr 2 blev jag gravid med när 1 var 5 månader och det var säkert inte ofta vi låg då. 
    Det krävs ju bara en gång. 
  • Anonym (O.)
    midnattsängel skrev 2022-06-07 18:00:32 följande:
    Vet du när du blev gravid då? Hade ni sex flera gånger?

Första graviditeten var oplanerad, Sex 4-5 gånger i veckan Förutom uppehåll vid mens. Slutade dock i ma i v 13. 

Andra, två gånger de dagar jag upplevde att jag har äl. 

Tredje, blev till på enda sexet den månaden. 

Fjärde, tog sig på fjärde försöket. Mannen jobbade natt och jag dag så va lite klurigt att få till det på rätt tidpunkt, men sex en gång den veckan räckte. 

Femte var oplanerad, blev gravid trots skydd och sex fyra dagar innan jag tror jag hade äl. 

Har stämt bra in på ultraljuden sen oxå med tidpunkten då jag trott. Pojkarna blev flyttade något framåt och flickorna något bakåt. 

• midnattsängel
    Guldnovan skrev 2022-06-07 18:47:11 följande:
    Det spelar ju ingen roll hur ofta. Nr 2 blev jag gravid med när 1 var 5 månader och det var säkert inte ofta vi låg då. 
    Det krävs ju bara en gång. 
    Visst är det så att det bara krävs en gång, men har man inte sex så ofta är det ju viktigare att hålla koll på äl, om man nu vill bli gravid...
  • Guldnovan
    midnattsängel skrev 2022-06-07 19:00:50 följande:
    Visst är det så att det bara krävs en gång, men har man inte sex så ofta är det ju viktigare att hålla koll på äl, om man nu vill bli gravid...
    Men om man vill bli gravid och inte har sex så ofta....Hur tänker man då? 
  • midnattsängel
    Guldnovan skrev 2022-06-07 20:00:52 följande:
    Men om man vill bli gravid och inte har sex så ofta....Hur tänker man då? 
    Man kanske har ganska låg sexlust? Man kan ju ha det utan att det är nåt fel eller nåt man lider av. Sen är det ju bara under några dagar varje månad som det är troligt att man kan bli gravid.

Är ju inte sämre att ha sex ofta såklart, och definitivt enklare om man inte vill/orkar hålla koll på när man kan bli gravid.
  • Guldnovan
    midnattsängel skrev 2022-06-07 20:12:43 följande:
    Man kanske har ganska låg sexlust? Man kan ju ha det utan att det är nåt fel eller nåt man lider av. Sen är det ju bara under några dagar varje månad som det är troligt att man kan bli gravid.

Är ju inte sämre att ha sex ofta såklart, och definitivt enklare om man inte vill/orkar hålla koll på när man kan bli gravid.
    Ok. Ingen av våra är planerade mer än att jag slutade med p-piller och sen fick det bli som det blev. Ingen koll på nånting öht. Men jag blev alltid fort gravid. 
  • Batica

Enda gången jag inte lyckats bli gravid var när jag försökte. Ägglossningstest, kosttillskott, följa cykeln? Blev inte gravid trots oskyddat sex i 9 månader (sen tog det förhållandet slut - lika bra så).

Graviditet 1 (missfall v 6-7) ?hoppsan?

Graviditet 2 ett par oskyddade ligg två veckor efter missfallet. 

Graviditet 3 ?nu ska vi försöka få barn, kan ta länge? slog om NC till planera graviditet och låg med lusten. Blev gravid första cykeln.

Graviditet 4 ?vi kan ju försöka på en bebis när lillen är 1,5 år ungefär? Då var lillkillen precis ett år gammal. Blev gravid samma cykel, på ett ligg. Vi hade inte fått till nåt på flera månader men då föll lusten på och vi tänkte att det knappast går så snabbt i och med att jag ammade massor. Tji fick vi. 

Tyvärr finns det inte så mycket man kan göra. Må så bra man kan, ha sex så mycket man vill, och hoppas på det bästa. Äta folsyra i god tid för ifall att man lyckas och försöka ha tålamod. De flesta lyckas, de flesta som inte lyckas får barn med hjälp. Om du råkar höra till dem som inte lyckas så lätt kommer det visa sig och det finns inte nåt du kan göra åt det just nu.Hjärta

Lilja 26 maj 2016, Lucas 24 augusti 2020, Liten bf 23 juli 2022
Svar på tråden TIPS PÅ HUR MAN BLIR GRAVID SNABBT