• Anonym (Vägrar)

Han vägrar.

Jag vill att vi separerar men han vägrar gå!. Huset står i endast  mitt namn  men jag får inte ut honom. Jag vill inte behöva lämna huset med barn pg detta. De har all sin nätverk här. Han hotar med en massa saker bla att han ska fördärva mitt kov och di ska få se vad jag gör då mot dig. och säger att jag är elak och förstör hans liv om han måste flytta pg att han inte har en egen bil , dålig inkomst och hans familj bor i annat land.  Jag erbjuder att hjälpa honom hitta boende men han surar och hotar ändå. Vad ska ja göra:(. 

• Svar på tråden Han vägrar.
  • Anonym (112)

Ring polisen som får hjälpa dig att avlägsna honom

• Anonym (111)

Det ska gå att få ut honom men det kanske tyvärr tar lite tid. Däremot kan du så klart anmäla hans hot mot dig för det är inte ok att göra så. Kanske blir han lite omskakad om det dyker upp en polisanmälan (även om polisen sen inte direkt kan göra något). 

Sluta göra något för honom. Se till att det blir otrevligt att vara där. Laga ingen mat till honom, tvätta inte åt honom osv. Försök tänka att han är "osynlig". Sov inte i samma rum osv. Handla mat till dig och barnen.

Ring kvinnojour också för att få råd hur du ska hantera hotfull partner. 
    Ge honom skriftligt på att han ska ut (det finns nån regel om att man har tre månader på sig att flytta - du får kolla upp om det gäller i ert fall) 

• Drottningen1970
    Anonym (112) skrev 2022-06-07 10:56:33 följande:

Ring polisen som får hjälpa dig att avlägsna honom

Polisen lyfter inte ut någon ur sitt hem. Enda vägen är via kronofogden.
  • Anonym (Usch!)

3 månader har man rätt att bo kvar har jag för mig och sen ska man flytta. Om inte gäller kronofogden.111 hade bra råd. Total ignorans, noll kontakt, noll hjälp tills han flyttar. Och polisanmäl alla hot- även om det mest troligt inte händer så mycket, men då har du papper på hoten. 

• Anonym (Igen)
    Anonym (Vägrar) skrev 2022-06-07 10:51:29 följande:
    Han vägrar.

Jag vill att vi separerar men han vägrar gå!. Huset står i endast  mitt namn  men jag får inte ut honom. Jag vill inte behöva lämna huset med barn pg detta. De har all sin nätverk här. Han hotar med en massa saker bla att han ska fördärva mitt kov och di ska få se vad jag gör då mot dig. och säger att jag är elak och förstör hans liv om han måste flytta pg att han inte har en egen bil , dålig inkomst och hans familj bor i annat land.  Jag erbjuder att hjälpa honom hitta boende men han surar och hotar ändå. Vad ska ja göra:(. 

Antar att ni inte är gifta:
    Kfm och vräkning/handräckning. Eventuelt behövs en bodelning.

Är det hans barn också? Köpte ni huset som gemnsamt boende?
  • Anonym (Vägrar)
    Anonym (Igen) skrev 2022-06-07 14:34:07 följande:
    Antar att ni inte är gifta:
    Kfm och vräkning/handräckning. Eventuelt behövs en bodelning.

Är det hans barn också? Köpte ni huset som gemnsamt boende?
     Vi är gifta och barnen är gemensamma,  bostaden hyr jag kontrakt i mitt man. 
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Vägrar) skrev 2022-06-07 14:37:21 följande:
    Då behövs en bodelning och skiljsmässa. När det är kvar kontakta kfm för avhysning.

Överväg alternativet att du hittar nytt boende och flyttar. Kan vara enklare och smidigare 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vägrar) skrev 2022-06-07 14:37:21 följande:
    Ni är gifta, så det är inte självklart att just du får bostaden efter skilsmässan. Om han har svårare att hitta nytt boende än du kan det lika gärna bli han som får lägenheten. Oavsett i vems namn den står.

Du kan inte vräka honom. Det är först skilsmässa och bodelning som krävs, sedan får rätten avgöra vem av er om bör bo kvar. 
  • Anonym (111)

Du skrev att du ville separera så det tolkade jag som att ni var sambor. Är ni gifta blir det lite annat, som andra redan har skrivit om. 
    Ladda ner skilsmässoblankett online, vill han inte skriva på så räcker det att du gör det. Du måste beställa personbevis också, om jag inte minns fel. 

• sextiotalist
    Anonym (nej) skrev 2022-06-07 15:00:42 följande:
    Ni är gifta, så det är inte självklart att just du får bostaden efter skilsmässan. Om han har svårare att hitta nytt boende än du kan det lika gärna bli han som får lägenheten. Oavsett i vems namn den står.

Du kan inte vräka honom. Det är först skilsmässa och bodelning som krävs, sedan får rätten avgöra vem av er om bör bo kvar. 
    Glöm inte att hyresvärden godkänna också, eftersom mannen inte står på kontraktet, detta oavsett om rätten säger annat i bodelningen.
    Hade båda stått på kontraktet så hade det kunnat gå 
  • Mimosa86

Om fastigheten inte är enskild egendom så har han giftorätt till halva delen.

skilj dig och sälj bostaden. Börja på ny kula utan honom.

• Anonym (....)
    Mimosa86 skrev 2022-06-09 09:55:28 följande:

Om fastigheten inte är enskild egendom så har han giftorätt till halva delen.

skilj dig och sälj bostaden. Börja på ny kula utan honom.

Tror inte ägaren (ts hyresvärd) till bostad vill sälja och ge pengarna till ts och hennes man...... tror du? 
  • MaddeD

Ring polisen 
    Det är olaga hot det han säger och en typ av psykisk misshandel. 
    Det mm har jag själv varit med om o det tog mig 5 år av bortkastad tid av mitt liv. 

Din o dina barns liv förtjänar bättre så stå på dig. ??

Han kanske fattar om du hotar med att polisanmäla honom?
    kram????

• Anonym (nej)
    MaddeD skrev 2022-06-09 10:07:25 följande:

Ring polisen 
    Det är olaga hot det han säger och en typ av psykisk misshandel. 
    Det mm har jag själv varit med om o det tog mig 5 år av bortkastad tid av mitt liv. 

Din o dina barns liv förtjänar bättre så stå på dig. ??

Han kanske fattar om du hotar med att polisanmäla honom?
    kram????

Fast de hyr bostaden. TS äger den inte, det är bara hennes namn som står på hyreskontraktet. Vem av dem som har bättre rätt till den får avgöras vid separationen. Det kan mycket väl vara TS sambo om han har svårare att hitta en egen bostad. 
    sextiotalist skrev 2022-06-08 20:50:11 följande:
    Glöm inte att hyresvärden godkänna också, eftersom mannen inte står på kontraktet, detta oavsett om rätten säger annat i bodelningen.
    Hade båda stått på kontraktet så hade det kunnat gå 
    Ja, precis. Men TS kan inte bara kasta ut sin sambo hur som helst. 
Svar på tråden Han vägrar.