• Linjana

Skrik och gråt vid nattning

Hej,

Har problem med min snart 4 månaders bebis vid nattning. Det är precis som om hon förstår att hon ska sova och blir superledsen. Panikgråter! Vi undrar vad vi kan ha gjort för att få henne så ledsen? Vi har inte avvikit från någon rutin. Visst, hon har alltid varit lite gnällig när vi ska få henne att sova (även dagtid) men inget vi känt varit konstigt. Tänker att lite gnäll är vanligt?
    Men gråten, pabiken! Är det någon som känner igen sig? Visst kan det kanske vara den klassiska 4 månadersbesvären men det känns inte som det då det pågått i snart en månad?
    Vi har gjort försök att vara lugna och vagga på olika sätt. Matat. Väntat till hon är jättetrött. Försökt natta tidigare osv osv osv?
    Tips? Råd? 

• Svar på tråden Skrik och gråt vid nattning
  • lövet2

Mitt bästa tips är att du slutar natta henne. Så här har jag tänkt med mina barn:
    En baby kan inte klockan. För babyn spelar det ingen roll när den sover, utan den sover helt enkelt när den blir sömnig. Mina barn har legat på en filt när de varit pigga och glada. När de blivit gnälliga, så har jag ammat. Bytt blöja vid behov, burit om det behövts eller bara suttit med dem i famnen. Om de somnat, så har jag lagt dem på ett lämpligt ställe: oftast på ett täcke på golvet (nära till hands och ingen risk för fallolyckor). När jag själv lagt mig för natten, så har jag tagit med babyn till min säng.

2 av mina barn har tidigt skaffat sig fasta tider och rutiner. Redan vid ett par månaders ålder. Den ena somnade alltid kl 18 på kvällarna och den andra somnade alltid kl 22. Mina övriga barn har sovit olika för varje dag. Somnat vid 20 ena kvällen och vid midnatt nästa. Jag har anpassat mig efter deras tider i stället för tvärtom. När de kommit in i matrutiner med fast föda och närmat sig 1 år, då har de allihop haft regelbundna sovrutiner.

Eftersom jag inte hållit på och försökt pressa in dem i tider och rutiner som passat mig i stället för dem, så har vi inte haft några egentliga sömnproblem.

• Anonym (Olika sorter)

Vi hade i princip noll rutiner med våra barn i den åldern. Den äldsta somnade väl på ett ungefär samma tid ganska lätt, men amning/matning styrde. Den yngre... Tja, hnb:are som föddes missnöjd och var missnöjd första halvåret och nästan aldrig sov. 20 minuter åt gången. Somnade i knät i soffan och där satt jag hela natten. Sov öht inte på egen hand. Somnar fortfarande vid 4 inte på egen hand, men däremot ungefär samma tid.
    Om det man gör inte funkar får man ändra taktik. En så liten bebis styrs enbart av vad som känns bra. Känns nåt inte bra protesterar dom och man får bara hänga på.

• Anonym (I)

Mitt barn sov 22-08 ungefär från 1,5 månad till runt 4-5 månader, däromkring var en tuff period med uppvak och svårare att somna. har för mig att det blev lite bättre efter drygt en månad och sen ännu bättre vid 6-7 månader när han fick lite smakportioner. sen var det tufft runt 10-11 månader och sen från året sov han hela natten igen.

Men som nån mer här skrev, vi hade nog inga nattningsrutiner så länge han ammade, var nog främst när han slutade amma till sömns som det tog över, dvs runt 11-12 månader i vårt fall.
    nu vid 2 år är nattningarna lååånga vissa dar. Idag hade han typ gympapass runt mig i sängen. Och ligger och försöker hålla sig vaken genom att skaka på huvudet tex, tog typ 2,5 timme innan han sov. I lördags tog det 10 min.... så varierar en del just nu.

Det är olika perioder som är smidigare eller mindre smidiga för en som förälder, de jobbiga faserna är övergående och tyvärr är ju även de bra faserna det, så man får passa på att njuta under bra perioder med mycket sömn för det kommer förmodligen komma de som är tuffare.

jag satt ofta på sängkanten, nere i hörnet på vår ena säng, med fötterna i golvet, då gick det rätt bra att studsa tills han kom till ro och sparade rätt mycket på min rygg. När han skrek i panik och man själv var helt slut och desperat så gick det att studsa lite hårdare än när man står och vaggar, bara man har barnet ordentligt mot sin kropp med stöd för nacke/huvud. Har för mig att det kunde funka ibland att svepa barnet i sidled också istället för att vagga det i famnen, att man liksom roterade överkroppen istället, tror jag såg det i vänner och provade.
    tågljud, eller att göra egna sch ljud funkade ibland, jag sa typ. sch  sch-sch-sch, om och om, lite högre när han hade panikskrik och sen tystare medan han lugnade sig, ofta samtidigt som jag guppade upp och ner på sängen. har ni testat white noise?

ni får testa er fram till vad som passar er och ert barn.

lycka till

• Anonym (H)

Har ni testat white noise?? Fisherprice sängmobil "mjuka moln" är grym, både jag och bebis sover så bra till den. Ljud av vind,vatten, vågor mm. Finns billig på Amazon. Batterier räcker väldigt länge. 

www.amazon.se/Fisher-Price-GRP99-lugnande-moln-mobil/dp/B08GZ7H388/ref=asc_df_B08GZ7H388/&linkCode=df0&hvadid=476706597483&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=2290954524881524530&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062467&hvtargid=pla-1156883063266&psc=1

Svar på tråden Skrik och gråt vid nattning