Mitt barn sov 22-08 ungefär från 1,5 månad till runt 4-5 månader, däromkring var en tuff period med uppvak och svårare att somna. har för mig att det blev lite bättre efter drygt en månad och sen ännu bättre vid 6-7 månader när han fick lite smakportioner. sen var det tufft runt 10-11 månader och sen från året sov han hela natten igen.
Men som nån mer här skrev, vi hade nog inga nattningsrutiner så länge han ammade, var nog främst när han slutade amma till sömns som det tog över, dvs runt 11-12 månader i vårt fall.
nu vid 2 år är nattningarna lååånga vissa dar. Idag hade han typ gympapass runt mig i sängen. Och ligger och försöker hålla sig vaken genom att skaka på huvudet tex, tog typ 2,5 timme innan han sov. I lördags tog det 10 min.... så varierar en del just nu.
Det är olika perioder som är smidigare eller mindre smidiga för en som förälder, de jobbiga faserna är övergående och tyvärr är ju även de bra faserna det, så man får passa på att njuta under bra perioder med mycket sömn för det kommer förmodligen komma de som är tuffare.
jag satt ofta på sängkanten, nere i hörnet på vår ena säng, med fötterna i golvet, då gick det rätt bra att studsa tills han kom till ro och sparade rätt mycket på min rygg. När han skrek i panik och man själv var helt slut och desperat så gick det att studsa lite hårdare än när man står och vaggar, bara man har barnet ordentligt mot sin kropp med stöd för nacke/huvud. Har för mig att det kunde funka ibland att svepa barnet i sidled också istället för att vagga det i famnen, att man liksom roterade överkroppen istället, tror jag såg det i vänner och provade.
tågljud, eller att göra egna sch ljud funkade ibland, jag sa typ. sch sch-sch-sch, om och om, lite högre när han hade panikskrik och sen tystare medan han lugnade sig, ofta samtidigt som jag guppade upp och ner på sängen. har ni testat white noise?
ni får testa er fram till vad som passar er och ert barn.
lycka till