• Elist95

Sidnumrering word c-uppsats

Håller på och skriver det sista på min c-uppsats och pillar lite med formalia, dvs innehållsförteckning osv. Jag försöker förstå hur man får sidnumreringen att EFTER innehållsförteckningen. Dvs hur får jag nummer 1 (sida 1) att vara på första sidan av uppsatsen (samma som inledning och problemformulering) och inte på de andra sidorna där det ska vara sammanfattning, fortsättsblad m.m, ni som skrivit ni vet.

Någon som kan hjälpa mig?? Jag blir totalt tokig! Har sökt över hela internet men vilken mall jag än kollar och provar i word så lyckas jag inte. Ser fler uppsatser som har från sida 1 så det går ju såklart att göra, frågan är bara hur....?

Tack på förhand, skulle underlätta ngt enormt haha!

• Svar på tråden Sidnumrering word c-uppsats
  • Anonym (Sidhuvud/sidfot)

Kolla där man kan välja  sidhuvud/sidfot. Där finns olika varianter och även numrering. 

• Embla twopointoh

Du är inte den första studenten som har problem med detta, och inte lär du bli den sista.

För det första så måste du göra en radbrytning. Sätt markören (högerklicka med musen) precis efter din innehållsförteckning och så vidare som ska vara onumrerat, sista sidan som ska vara onumrerad.

Sedan går du in på fliken Layout, väljer Brytningar - Avsnittsbrytningar -Nästa sida
    Ställ markören på den sida där numreringen ska börja och välj Infoga-sidnummer och var du vill att siffran ska vara (det är olika beroende på exakt vad du pluggar, humaniora har ofta lite andra sätt än naturvetenskap och teknik osv. Hör med handledaren/examinatorn vad som gäller).

Klicka bredvid sidnumret så kommer det upp en meny med Sidhuvud och sidfot. Se till att markören är kvar vid siffran och avmarkera Länka till föregående och Annorlunda förstasida.

Gå tillbaka till fliken Infoga- Sidnummer -Formatera sidnummer- Sidnumrering -Börja med och skriv 1.

Du kan behöva ta bort sidnumren i första avsnittet, det gör du genom att klicka på dem en i taget och radera på vanligt sätt.

Hoppas detta hjälper!

Svar på tråden Sidnumrering word c-uppsats