• Anonym (Städning)

Spara eller släng

Hej. 
    Tänkte fråga om det är någon som har kunskap i följande .

Min exfru åkte tillbaka till sitt hemland för 4,5 år sedan och vi skiljde oss när hon var där. Har inte haft någon kontakt med henne sedan jag lämnade skillsmässobeskedet
    Hon hade permanent uppehållstillstånd vilket går ut efter 1 alt 2 år om man inte återvänder. Hon bör därmed inte ha svenskt medborgarskap.

Hon hade massor med prylar och möbler i min lägenhet (och kläder i mängder som skulle kunna hålla igång Myrorna i ett år.

Gör jag ett lagbrott om jag slänger en del av dessa kläder och möbler.

Hon har som sagt inte varit i Sverige på 4,5 år och skillsmässan gick igenom för ca 3 år sedan.

• Svar på tråden Spara eller släng
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Städning) skrev 2022-04-30 09:29:16 följande:
    Spara eller släng

Hej. 
    Tänkte fråga om det är någon som har kunskap i följande .

Min exfru åkte tillbaka till sitt hemland för 4,5 år sedan och vi skiljde oss när hon var där. Har inte haft någon kontakt med henne sedan jag lämnade skillsmässobeskedet
    Hon hade permanent uppehållstillstånd vilket går ut efter 1 alt 2 år om man inte återvänder. Hon bör därmed inte ha svenskt medborgarskap.

Hon hade massor med prylar och möbler i min lägenhet (och kläder i mängder som skulle kunna hålla igång Myrorna i ett år.

Gör jag ett lagbrott om jag slänger en del av dessa kläder och möbler.

Hon har som sagt inte varit i Sverige på 4,5 år och skillsmässan gick igenom för ca 3 år sedan.

Ja, egenmäktigt förfarande 

Kontakta kronofogden och begär handräckning. 

Eller skit i allt och bara kasta.
  • Anonym (Mis)

Hej! hade jag varit ditt ex hade jag nog tagit förgivet att mina grejer redan var borta. Antingen hör du av dig till ex o frågar eller så gör du dig av med dem själv. Om hon mot all förmodan kontaktar dig om tre år och vill ha grejerna tillbaka så låtsas du som att det regnar. Vilka grejer? Aha nä de har jag inte sett? Jag kan inte hålla ordning på grejer i 10 år?

• Drottningen1970
    Anonym (Jur) skrev 2022-04-30 09:33:20 följande:
    Ja, egenmäktigt förfarande 

Kontakta kronofogden och begär handräckning. 

Eller skit i allt och bara kasta.
    Visst enligt lagen. Men jävla mycket överkurs efter så många år. OM tanten mot all förmodan skulle dyka upp och efterfråga grejerna efter så lång tid får man väl ta böterna då.

släng skiten
  • Anonym (gbsin)

Släng skiten, om det någon gång kommer på tal "vilka grejer?". Ord mot ord = nerlagt ärende.

• Gameofthrones

Du ska inte fråga här på FL. 

Prata med en juridisk person som kan detta. 

Man kan inte lita på personer här inne. 

Fråga en person med kunskap. 

• Drottningen1970
    Gameofthrones skrev 2022-04-30 12:41:54 följande:

Fast juridiskt är det glasklart. Man får inte på egen hand avyttra andras ägodelar. Enkelt googling räcker.

Frågan här är dock om det är värt besväret med kronofogde och hela baletten i detta läge. Jag tror inte det. Jag skulle slänga och ta eventuella konsekvenser som med största sannolikhet aldrig skulle uppkomma.
  • Gameofthrones
    Drottningen1970 skrev 2022-04-30 12:53:35 följande:
    Fast juridiskt är det glasklart. Man får inte på egen hand avyttra andras ägodelar. Enkelt googling räcker.

Frågan här är dock om det är värt besväret med kronofogde och hela baletten i detta läge. Jag tror inte det. Jag skulle slänga och ta eventuella konsekvenser som med största sannolikhet aldrig skulle uppkomma.
    Glasklart för dig och mig. :) 
    För endel som inte kan förstå 
  • Xlr8
    Gameofthrones skrev 2022-04-30 12:41:54 följande:

Snacka om "become what you swore to destroy"

även om det är svårt att förstå Gameofthrones, bara så du vet finns det folk här som jobbar med allt inom juridik. håll i hatten nu..... dom är oxå mäniskor precis som du och jag. 

utöver det är nog ts läskunnig och kan göra skapa sin egen uppfattning om vad som krävs och ej.  dina dommedags profetior tillför inget till denna tråd.

TS läs Brottsbalken 35 kap 1 § st.1

visst var det drygt 2 år sen du slängde kläderna??

• lövet2

Jag var i en liknande situation och rådfrågade en jurist. Enligt honom hade jag inte rätt att sälja eller slänga, utan då måste jag gå i genom en massa byråkratiskt krångel först.

Prylarna fick ligga i kartonger i 3 år, men sedan började jag lite smått att kasta det som var rent skräp. Nu har jag gjort mig av med det mesta. När mitt ex frågar efter något, så säger jag att det ligger någonstans i en kartong och erbjuder honom att leta. Tydligen tycker han inte det är värt besväret.

Svar på tråden Spara eller släng