Min erfarenhet av våra barn är att om de hålls vakna längre på kvällen sover de sämre på natten och vaknar precis vid samma tid på morgonen och blir mer gnälliga dagen efter. Det är ett ont moment 22 det där.
Min lösning var helt enkelt att ibland lägga mig med barnen vid kl. 20 och ibland vid 21-22. Det är några få år barnen är små och du har många fler år att spela tv-spel på när ditt barn blivit äldre (kanske till och med med barnet då).
När mina barn var 9-månader så fick de gröt på kvällen och då sov dem bättre (de vaknade inte av hunger och behövde amma/få flaska men de vaknade samma tid på morgonen men man är själv mer utvilad då). Ger du ditt barn gröt på kvällen eller vad äter barnet då? Våra barn var inte speciellt förtjusta i kvällsmaten så de fick äta det som gick ned och sedan äta gröt efteråt (sån Nestlé babygröt i början sen blandade jag babygröt med havregryn för att tillslut gå över till havregrynsgröt). Våra barn ratade välling annars kan en flaska välling på kvällen medföra att barnet är mättare på natten (men kommer troligtvis vakna vid 7:30-8:00 ändå). Gröten fick våra barn ca 18:30-19:00 när de somnade ca 19:30. Sen kan en 9-månaders ändå behöva amma på natten eller morgonen. Våra barn tillexempel vaknade alltid mellan kl. 3-5 och behövde mat men somnade om igen även om de ätit gröt på kvällen.
Våra barn var också morgontrötta och sov till 6:30-7:00-tiden och det gör de fortfarande. Svåra att väcka och få upp på morgonen för att hinna till förskolan. Men det är härligt att slipp gå upp kl. 4:30-5:00 på lördagar och söndagar som jag har bekanta som gör.
Rutiner ändras ganska snabbt med barn i den åldern. Det som fungerade i dag fungerar inte nödvändigtvis imorgon. Man kan inte som en god förälder sitta uppe och spela spel på bekostnad av omsorgen för barnet. Du får helt enkelt lägga det på hyllan en stund och läsa upp dig på föräldrarollen. Iallafall om du önskar att ditt och mammans förhållande ska hålla.
Det är extremt krävande med småbarn men det är bara att ta fart utmaningen och läs på och öva allt du ska med barnet och upplev en massa ihop! Det är fantastiks givande när man verkligen klickar och får det att fungera!
Det är jättebra att du ställer frågor när du undrar över saker på bc eller i forum eller kompisar.
Detta kommer du fixa galant!