• Träsaker

Tips att få barnet att sova länge på morgonen

Jag har precis blivit pappaledig. Jag är väldigt morgontrött. Vårt barn vaknar ibland så tidigt som vid 07.30-08.00

Är det bäst att hålla barnet (9 månader) vaket sent på natten för att hen ska sova längre?
    eller ska man väcka hen mitt i natten? 

Det händer att hen vaknar mitt i natten och är hungrig. Då är min fru snäll och ammar hen. 

Jag brukar stanna uppe och se på serier (med lurar) och är vaken vid midnatt. Ska jag mata barnet med fast föda istället. Kanske gröt eller välling? 

Har ni några andra tips? jag vill gärna sova till 10. 

/ Trött pappa. 

• Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen
  • Träsaker
    Mortiscia80 skrev 2022-04-12 09:33:00 följande:
    Det är väl ingen som har sagt att man inte får gå på toa? Men om du sover så är det inte fem minuter heller, eller hur?

Så du tror inte att ett litet barn kan stoppa in någon som helst del av bamse i munnen...? Vi pratar inte bara luftstrupen här, det finns många sätt att kvävas.

Då är jag med! 
    sova med barnet i lekhagen tillåter inte min fru så jag har inte gjort detta och efter dina råd kommer jag inte försöka övertala henne. Tack för hjälpen.

ok jag kommer låta leksakerna vara utanför hagen då barnet är obevakat vid mina toa besök.

Jag tänker att det skulle vara en risk om barnet somnar i lekhagen med huvudet rakt ner i bamse eller bamse skulle hamna över barnets ansikte.   

• AMCG

Min erfarenhet av våra barn är att om de hålls vakna längre på kvällen sover de sämre på natten och vaknar precis vid samma tid på morgonen och blir mer gnälliga dagen efter. Det är ett ont moment 22 det där. 

Min lösning var helt enkelt att ibland lägga mig med barnen vid kl. 20 och ibland vid 21-22. Det är några få år barnen är små och du har många fler år att spela tv-spel på när ditt barn blivit äldre (kanske till och med med barnet då). 

När mina barn var 9-månader så fick de gröt på kvällen och då sov dem bättre (de vaknade inte av hunger och behövde amma/få flaska men de vaknade samma tid på morgonen men man är själv mer utvilad då). Ger du ditt barn gröt på kvällen eller vad äter barnet då? Våra barn var inte speciellt förtjusta i kvällsmaten så de fick äta det som gick ned och sedan äta gröt efteråt (sån Nestlé babygröt i början sen blandade jag babygröt med havregryn för att tillslut gå över till havregrynsgröt). Våra barn ratade välling annars kan en flaska välling på kvällen medföra att barnet är mättare på natten (men kommer troligtvis vakna vid 7:30-8:00 ändå). Gröten fick våra barn ca 18:30-19:00 när de somnade ca 19:30. Sen kan en 9-månaders ändå behöva amma på natten eller morgonen. Våra barn tillexempel vaknade alltid mellan kl. 3-5 och behövde mat men somnade om igen även om de ätit gröt på kvällen. 

Våra barn var också morgontrötta och sov till 6:30-7:00-tiden och det gör de fortfarande. Svåra att väcka och få upp på morgonen för att hinna till förskolan. Men det är härligt att slipp gå upp kl. 4:30-5:00 på lördagar och söndagar som jag har bekanta som gör. 

Rutiner ändras ganska snabbt med barn i den åldern. Det som fungerade i dag fungerar inte nödvändigtvis imorgon. Man kan inte som en god förälder sitta uppe och spela spel på bekostnad av omsorgen för barnet. Du får helt enkelt lägga det på hyllan en stund och läsa upp dig på föräldrarollen. Iallafall om du önskar att ditt och mammans förhållande ska hålla. 

Det är extremt krävande med småbarn men det är bara att ta fart utmaningen och läs på och öva allt du ska med barnet och upplev en massa ihop! Det är fantastiks givande när man verkligen klickar och får det att fungera! 

Det är jättebra att du ställer frågor när du undrar över saker på bc eller i forum eller kompisar. 

Detta kommer du fixa galant! 

• AMCG
    AMCG skrev 2022-04-12 11:00:24 följande:

Min erfarenhet av våra barn är att om de hålls vakna längre på kvällen sover de sämre på natten och vaknar precis vid samma tid på morgonen och blir mer gnälliga dagen efter. Det är ett ont moment 22 det där. 

Min lösning var helt enkelt att ibland lägga mig med barnen vid kl. 20 och ibland vid 21-22. Det är några få år barnen är små och du har många fler år att spela tv-spel på när ditt barn blivit äldre (kanske till och med med barnet då). 

När mina barn var 9-månader så fick de gröt på kvällen och då sov dem bättre (de vaknade inte av hunger och behövde amma/få flaska men de vaknade samma tid på morgonen men man är själv mer utvilad då). Ger du ditt barn gröt på kvällen eller vad äter barnet då? Våra barn var inte speciellt förtjusta i kvällsmaten så de fick äta det som gick ned och sedan äta gröt efteråt (sån Nestlé babygröt i början sen blandade jag babygröt med havregryn för att tillslut gå över till havregrynsgröt). Våra barn ratade välling annars kan en flaska välling på kvällen medföra att barnet är mättare på natten (men kommer troligtvis vakna vid 7:30-8:00 ändå). Gröten fick våra barn ca 18:30-19:00 när de somnade ca 19:30. Sen kan en 9-månaders ändå behöva amma på natten eller morgonen. Våra barn tillexempel vaknade alltid mellan kl. 3-5 och behövde mat men somnade om igen även om de ätit gröt på kvällen. 

Våra barn var också morgontrötta och sov till 6:30-7:00-tiden och det gör de fortfarande. Svåra att väcka och få upp på morgonen för att hinna till förskolan. Men det är härligt att slipp gå upp kl. 4:30-5:00 på lördagar och söndagar som jag har bekanta som gör. 

Rutiner ändras ganska snabbt med barn i den åldern. Det som fungerade i dag fungerar inte nödvändigtvis imorgon. Man kan inte som en god förälder sitta uppe och spela spel på bekostnad av omsorgen för barnet. Du får helt enkelt lägga det på hyllan en stund och läsa upp dig på föräldrarollen. Iallafall om du önskar att ditt och mammans förhållande ska hålla. 

Det är extremt krävande med småbarn men det är bara att ta fart utmaningen och läs på och öva allt du ska med barnet och upplev en massa ihop! Det är fantastiks givande när man verkligen klickar och får det att fungera! 

Det är jättebra att du ställer frågor när du undrar över saker på bc eller i forum eller kompisar. 

Detta kommer du fixa galant! 

Och jag hade en man som spelade tv-spel till långt in på natten några gånger och som sen inte orkade ta barnet på morgonen så jag fick göra det fast att jag jobbade. Det tröttnar man rätt fort på. Man måste vara en bra partner och en bra förälder. 
  • Anniepannie92

Men snälla du får väl vänja dig vid att vara pappa.

Vår son vaknar 05:30 på morgnarna. Ni får stå ut tills barnet blivit äldre och går att justera mer gällande dygnsrytm. Förresten är 07:30 inte tidigt.

• Mortiscia80
    Träsaker skrev 2022-04-12 10:40:56 följande:

Då är jag med! 
    sova med barnet i lekhagen tillåter inte min fru så jag har inte gjort detta och efter dina råd kommer jag inte försöka övertala henne. Tack för hjälpen.

ok jag kommer låta leksakerna vara utanför hagen då barnet är obevakat vid mina toa besök.

Jag tänker att det skulle vara en risk om barnet somnar i lekhagen med huvudet rakt ner i bamse eller bamse skulle hamna över barnets ansikte.   

Precis, det kan vara sådana risker att man får saker som försvårar syretillförseln på olika sätt. Ett barn stoppar gärna saker i munnen och hon lär försöka få in bamses tass vid något tillfälle, det vet man ju inte hur det slutar. Bäst är alltid om man kan trygga upp olika risker, så inte bara kvävning utan även saker utanför hagen som kan finnas inom räckhåll, eller om hon senare försöker klättra ur, eller andra saker som kan hända. Och som sagt, uppsikt över barnet. Inte varje sekund i en hage men att man är vaken, finns nära, kan höra och se barnet utan problem.
  • Ocdmänniska

Går inte citera.

Eftersom du inte måste sova så länge så kan du lika gärna glömma det helt kan ja säga. 

Det är synd att du har sömnproblem det är det men du får anpassa dig efter din unge oavsett, det är något du får stå ut med nu i många år som sagt. Sen om du har sömnproblem så ta hjälp av vårdcentralen och kanske på tabletter så du somnar fortare 

• Tow2Mater

TV spel? Var kommer de kommentarerna ifrån? TS arbetar ju natt, så det är väl inte konstigt hans kropp har lite annan dygnsrytm. Det kan ta tid att ställa om.

• Jag är bara jag
    Träsaker skrev 2022-04-11 22:54:49 följande:
    Oj! det var tidigt! sov det barnet middag? eller tog en tupplur? 
    Jag önskar jag kunde jag har sömnsvårigheter  :(
    Ja, han sov flera gånger per dag, men inte länge. Oavsett dina sömnsvårigheter är inget du föreslagit en lösning.
  • LFF

Mina tvillingar vaknade alltid runt 6-snåret. Allt efter det var sovmorgon. Som längst brukade de sova till 06.30 ungefär. De gick även och la sig vid 18-19-tiden. 

Nu är de 8,5 gamla. Har vi tur sover de till 7-7.30 på helgerna men oftast vaknar de runt 06.30 fortfarande. De somnar någon gång mellan 19 och 20 på kvällen. Är de uppe senare så vaknar de tidigt ändå och blir bara tjuriga och griniga. Har två killar med stort sömnbehov. 

Du kan inte göra om barnets sömnbehov så det passar dig utan du får anpassa dig till barnet.

• AMCG
    Tow2Mater skrev 2022-04-12 12:40:39 följande:

TV spel? Var kommer de kommentarerna ifrån? TS arbetar ju natt, så det är väl inte konstigt hans kropp har lite annan dygnsrytm. Det kan ta tid att ställa om.

Jag läste lite fort och fick serier till tv-spel. Ber om ursäkt. 

Har också sömnproblem sen 6 år tillbaka (eller blir väckt 4-10 ggr per natt sedan dess av barn) och jobbade även oregelbundet (natt, eftermiddag, dag) och behövde ställa om snabbt.  Min hjärna fungerar inte helt optimalt de senare åren. Det tär en del på funktionen i längden. 

• TrolletsMor
    AMCG skrev 2022-04-12 14:11:40 följande:

Jag läste lite fort och fick serier till tv-spel. Ber om ursäkt. 

Har också sömnproblem sen 6 år tillbaka (eller blir väckt 4-10 ggr per natt sedan dess av barn) och jobbade även oregelbundet (natt, eftermiddag, dag) och behövde ställa om snabbt.  Min hjärna fungerar inte helt optimalt de senare åren. Det tär en del på funktionen i längden. 

Haha känner igen det där, jag har själv barn som vaknade varje natt i ca 5-6 år plus olika skift på jobbet som sabbade rutinerna, numera vaknar sällan barnen på natten men jag gör det fortfarande och måste ibland gå upp och ta en vända innan jag kan somna om. Något i hjärnan har blivit lite fel kopplat haha får väl se om det går över någon gång.

Ts. Du säger inget om vad du själv testat för att få en dygnsrytm som passar barnet? Varför går du inte och lägger dig i tid utan sitter uppe och kollar serier till mitt i natten? Har du testat att gå och lägga dig i tid, nu menar jag mer än några dagar, kan ju ta tid och ställa om dygnsrytmen? 
  • Lönnsirap

Tyvärr är det oftast så att barns pigghet på morgonen är väldigt svårt att styra. Som någon tidigare skrivit så är det inte alls säkert att det hjälper att hålla barnet vaken.

Som förälder är det ju så att man får leta lösningar och personligen tycker jag inte det låter speciellt tryggt att vara sovande. Risken känns alldeles för stor att det händer något.

• jvh

Jag tycker inte du ska föreslå att din fru tar morgnarna som vissa sagt. Varflr ska du få ligga och dra dig medan hon stressar med barnen och iväg till jobbet? Hon ska orka jobba en hel arbetsdag. Gå upp, ta en kaffe och skärp dig. Även om barn inte kommer med en manual så nog fattade du väl att det innebär tidiga morgnar att ha barn. Jag hoppas att ni delar på helgerna också och att du inte tar sovmorgon så fort hon är ledig. Jag hade blivit bitter på ett sånt beteende tillslut. 

• Emmissss

Morgonpigg? Vi har aldrig fått sova till efter 06. Här är det ofta 04:30 som gäller och då är hon snart 2,5år.  Det har inte spelat någon roll när hon somnar, vaknar tidigt oavsett.
    Njuuuut av att få sova så länge på morgonen! 

Svar på tråden Tips att få barnet att sova länge på morgonen